Godaste äpplet

Nahar

Trådstartare
Jag behöver köpa ett extra äppelträd som pollinatör till mitt nuvarande då det äldre dött. Jag kan inte bestämma mig för vilken sort! Tänker söta, röda äpplen med fast kött. Idéer? :)

Jag behöver köpa ett extra äppelträd som pollinatör till mitt nuvarande då det äldre dött. Jag kan inte bestämma mig för vilken sort! Tänker söta, röda äpplen med fast kött. Idéer? :)
Det finns en sort som heter Collina som jag ätit ett fåtal gånger. Det smakar som en dröm, en bra dröm.

Jag är ute efter ungefär samma, men jag tycker det är besvärligt! Oftast är det ju inte helt lätt att provsmaka sorterna eftersom det inte är samma sorter i butik som det säljs träd av. Har letat efter det perfekta äpplet hur länge som helst känns det som. Tycker Discovery är god, men inte perfekt, Ingrid-Marie tycker jag är fantastiskt gott om man inte ska förvara det utan äter direkt från trädet typ

Lobo är ett rött äpple som är fasligt gott. Hemmaodlat Ingrid Marie är också supergott och lättskött. Sedan är min favorit Åkerö, men det är inte rött och tar rätt god tid på sig innan den börjar bära frukt. Det Aroma-träd vi har fick äpplen redan år två (trädet var väl 5år då typ)

Jag har ett äppelträd som pappa påstår är Ingrid Marie (det är planterat före vår tid i trädgården) som är riktigt gott. Och då tycker jag egentligen inte ens om äpplen.

Det var väldigt många i tabellen som passar med mitt nuvarande så jag tar emot alla tips och ser sen. Kanske köper jag fler än ett:angel:

Jag (och särbon) planterade fyra äppelträd förra året (varav ett ympat med flera sorter) :D Början på min nya fruktträdgård, tillsammans med två päronträd och två körsbärsträd :up:

Dock är ju jag i en annan zon än dig så vi valde rätt härdiga sorter.

Edit: Fy f-n vad vi grävde 💪

Skulle nog också satsa på Ingrid Marie om jag skulle komma på fler platser att plantera, från mitt eget urval kan jag även rekommendera Cox Pomona som är ett gammalt men uthålligt och rikbärande träd hos mig. Kanske lite mer åt söt-syrligt än bara söt smak, men bra hållbarhet för vinterlagring och levererar ljuvliga äppelpajer i oktober-november.

Liknande trådar

Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
465
Senast: Fetaost
·
Hemmet Bor sen ett år tillbaka i en BRF som är en gammal herrgård, omgjort till 14 lägenheter. Delar av parken som hör till är omgjord till...
2 3 4
Svar
61
· Visningar
7 200
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag är mitt inne i första sommaren med att försöka odla ätbara grejer på min plats. Visst har jag pysslat mycket med trädgård tidigare...
Svar
4
· Visningar
752
Senast: cassiopeja
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har funderat en hel del kring hur livet förändras, i bland relativt förutsägbart, och i bland åt helt oväntade håll. Jag förstår att...
6 7 8
Svar
151
· Visningar
20 019
Senast: MML
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Valet i USA
  • Störiga saker vi stör oss på, del 37.