Goda råd om valpuppfödning

• Övr. Hund
  • Trådstartare Trådstartare Svea_1
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 13
  • Visningar Visningar 6 005
S

Svea_1

Hej alla hundvänner!
Jag skulle mycket gärna mottaga alla goda råd
vad som gäller och hur jag bäst ska sköta valpuppfödning - det bästa för tik och de små.
Jag vill inget starta innan jag vet hur jag ska gå tillväga. Jag älskar min lilla Coton de Tuléar och skulle vilja ha en valp av henne vartefter....

Sv: Goda råd om valpuppfödning

Gå skk's uppfödarutbildning till att börja med, köp böcker om parning + valpning samt uppfödning, prata med andra uppfödare inom rasen etc.

På "min tid" så fanns inte någon uppfödarutbildning ;) Och nu känns det inte så meningsfullt att gå den faktiskt, men som nybörjare i dag tycker jag absolut att man ska gå den.

Gnist, jag måste sticka ut nosen och säga emot dig här;)
Vet uppfödare som är gamla i gården som gått uppfödarutbildningen och som fått ut en del av det.
Bl a kommer det nya mediciner, erfarenheter etc som utbyts:idea:.
Svea_1, Vänd dig till din länsklubb för att få veta mer om uppfödarutbildningen.

Många större djursjukhus har också föreläsningar om allt från sjukdomar, valpning etc. SLU har kurser. etc

MEN själv tycker jag nog att ingenting slår att lära av de som varit med ett tag. Har turen att känna en kvinna som är FANTASTISKT duktig på allt från avel (genetik, sjukdomar etc) till lydnad, viltspår och hon lyckas alltid hålla sig ajour med forskning etc. Som sagt - FANTASTISK är nog det ord jag kan komma på då hon delar med sig till mig av sin kunskap och vi kan bolla idéer:bump:

Haha inget illa ment på något vis (vet att det mesta misstolkas så lätt i skrift:angel:) men, hur länge har du hållit på med uppfödning?

Den där uppfödarutbildningen - hur gör man för att anmäla sig till sådan?
Det är en sådan där "måste ha" kurs för min del känner jag.. :p

Jag mailade länsklubben.
Ibland så har klubbarna kurser så det kan vara lönt o kika in på deras hemsida då och då för o se om de utannonserar dem.
Men testa o maila dem och fråga om de har någon inplanerad.

Jag ska gå till hösten, fick först besked att jag inte fick plats, men nu blivit erbjuden plats på två olika orter. :p

Ah, okay!
Jag får nog vänta ett tag innan jag går den, men det lär inte bli någon valpkull planerad här hemma förrän om tidigast 3-4år så jag har nog tid på mig att gå den :D

Med tanke på att jag förutom att jag är uppfödare också är utbildad hundvårdare och läser ungefär allt jag kommer över om hund, sjukdomar, skador, nya rön etc. så är jag rätt säker på att jag inte kommer att ha speciellt stort utbyte av att gå den utbildningen.

Dessutom har jag alla böcker som ingår i den och jag har läst även dem ett antal gånger ;)

Aha. Ok!
Då är du nog i klass med min mentor... eller ska jag kalla det att jag parasiterar på henne kanske, :rofl:

Annars var jag faktiskt ganska förvånad när jag gick den utbildningen att många var så pass okunniga och hade hållt på så pass många år:angel:

Förr i tiden krävdes ju tester i genetik, sjukdomar etc bara för att man skulle få sitt kennelnamn inom SKK. Ingen dum idé nu heller kan jag tycka:grin:

Liknande trådar

Övr. Hund Bakgrund: vi har 3 hundar - en kelpietik på 11år men dom det gäller är en norrbottenspetshane på 6år och en kelpiehane på 2år. Nobsen är...
Svar
17
· Visningar
1 164
Senast: TantAgda
·
Övr. Hund Hej, Vill kanske mest skriva av mig eller få lite tips kanske! Min kille är snart 1 år. Jag tycker vi har god kommunikation för det...
Svar
9
· Visningar
1 067
Senast: inverterad
·
Hundträning (OBS! Långt inlägg) Hej! Jag har en border collie tik på över 1 år som jag har fått lite problem med i vallningen, annan träning och...
2 3
Svar
58
· Visningar
6 604
Senast: Ragdoll
·
Hundträning Byn som jag bor i anordnar hundpromenader ett par gånger i veckan. Jättebra träning tänkte jag. Själv har jag inget behov av social...
Svar
8
· Visningar
2 000
Senast: Sesca
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka