Goda råd mottages :)

P

Pacific ocean

Hej!

Min underbara Pacific som snart fyller 8 månader (hingstföl) har börjat ta sig friheter när jag leder honom. Han sparkas med både fram och bakben, bockar, skuttar upp i luften och stegrar sig. Han gör verkligen allt när jag försöker leda honom och jag vet inte hur jag ska korrigera det på bästa sätt (det är mitt första föl).

Han har aldrig varit sån här förr utan han har verkligen varit världens snällaste i all hantering. De klart att han har busat ibland, men det han håller på med nu gör för det första väldigt ont och sen lär han sig ju att han kan köra över mig hur som helst. Jag får inte heller ta på hans bakben längre (eller på baken över huvud taget för den delen) för då sparkas han. Hur gör jag?

Han har varit inne på klinik i över en vecka nyligen så jag vet att han inte har ont nånstans i bak för dem kollade upp "allt" när han var där och det han var där för har läkt :)

Sv: Goda råd mottages :)

Han har väl helt enkelt börjat med lite unghästprotester och testar och ser var gränserna går.

På med kedja när du leder honom och ställer han sig på bakbenen så drar du till utav h*lvete. Visa honom att det inte är acceptabelt.
Likadant när han sparkar.
Drar man ordentligt ett par ggr så behöver man bara rassla lite i kedjan och de lugnar sig.
Har själv haft 2 hingstar, den ena är nu 3 år och kvar som hingst medan den andra nu 4 år kastrerades i somras. Får mtk beröm för att dom lyssnar ås bra på oss osv. Använder mkt röst när vi hanterar dom.
Går bredvid dom med löst hängande grimskaft, men är snabba att dra tillom det blir något.

Ang bakbenen så stryk längs med dom och sparkar han, ja..Försök håll kvar, bonka tillhonom i sidan och visa att NEJ detta är inte okej.

Jag menar inte att man ska slå och ge hästen stryk, men man ska tala om när något är fel. Vågar man inte göra det blir det bara farligare o farligare ju äldre och starkare hästen blir..

Säger som i den andra "mitt föl är jobbigt"-tråden... Jag förstår inte hur man kan begära att en bebis ska kunna uppföra sig som en vuxen och gå fint i snöre??
Han protesterar mot att bli hållen förståss, det är naturligt för flyktdjur. Låt hans mamma uppfostra honom istället, samt andra vuxna hästar, och pilla så lite som möjligt. Och då menar jag från första början.

Börjar man knuffa och greja med dem när de är små är det lätt att de får för sig att vi är leksaker. De KAN inte fatta att vi inte tål att sparkas på, de är BEBISAR.

Att hålla på med kedjor och "dra till" ett föl låter helt vansinnigt tycker ju jag..då känns det som att något annat blivit fel tidigare. Och de lär sig faktiskt inge vidare om man skrämmer eller gör dem illa, positiv förstärkning är det som gäller enligt mig iaf.

Säger som i den andra "mitt föl är jobbigt"-tråden... Jag förstår inte hur man kan begära att en bebis ska kunna uppföra sig som en vuxen och gå fint i snöre??
Han protesterar mot att bli hållen förståss, det är naturligt för flyktdjur. Låt hans mamma uppfostra honom istället, samt andra vuxna hästar, och pilla så lite som möjligt. Och då menar jag från första början.

Börjar man knuffa och greja med dem när de är små är det lätt att de får för sig att vi är leksaker. De KAN inte fatta att vi inte tål att sparkas på, de är BEBISAR.

Att hålla på med kedjor och "dra till" ett föl låter helt vansinnigt tycker ju jag..då känns det som att något annat blivit fel tidigare. Och de lär sig faktiskt inge vidare om man skrämmer eller gör dem illa, positiv förstärkning är det som gäller enligt mig iaf.

Man kan inte begära av ett par månader gammalt föl att gå ordentligt, nej, där är vi överens. Men från att det är 4 månader ska de kunna ledas och självklart rycker ma ninte o har sig det första man gör. Men när fölet är 8 månader antar jag att man har lett det iaf ett antal månader och den förstår grejen med det.
I början när man leder fölet får man ju bara hålla i grimskaftet löst och försöka hänga med så gott det går, låta fölet gå efter mamman men vänja den vid att man går bredvid. Men efter 8 månader går den väl knappast lös efter mamman ut i hagen??

Om man sätter på kedja känner den direkt att det är lite konstigt, då får man förstås ta det lugnt. Men om den ställer sig på bakbenen så ska man väl inte bara "ojdå, men det är ju bara en bebis?" .För bebisen blir snart stor, och jag vill inet ha en framhov i huvudet för att nån gett fan i å säga till hästen när den var ung...

Jag skrev kanske lite slarvigt förut. Vi har alltid pratat mkt med våra hästar, berömt så fort det gått någorlunda såsom vi har velat, klappat på dom när dom rä duktiga, berömt hela itden, just för att som du säger, hästen ska få en postiv start. Men däremot har man ju märkt på hästarna att när vi höjt örsten så börjar de genast lyssna, och man ser hur de hör att det inte är den normala rösten.

Hur menar du att man ska säga till denna åringen att den inte får lov att stegra och sparka? är lite nyfiken, allti dkan man lära sig något av varandra..:)

Jag håller inte alls med Skuggi. Det är mycket enklare om man "pillar och grejar" med dem redan som föl. Fostran från de andra hästarna får de ju typ 23,5 timmar per dyng i alla fall. Men människan måste de ju lära sig att acceptera och respektera - helst så tidigt som möjligt!

Vi sätter alltid på grimma och "leder" fölen från dag 1, och det gör livet mycket lättare senare.
Och det är ju klart att man måste kunna leda en 8 mån hingstunge! De kan få titta och skutta lite i sin ände av repet, men de får inte springa över och förbi och slå mot en! Basta!

Däremot tycker jag inte att man sätter kedjor och annat skarpt på en så ung häst.
Se till att du kommer i en position där du kan dra hästen åt sidan istället, så att han aldrig kommer upp på bakbenen. Förekom med att byta riktning när du märker att något är på G.
Ett jättebra "straff" tycker jag är att ryta till och stampa i marken. Det gör dem en smula förvånade, och ofta tappar de tråden lite grann, så att man kan fortsätta vad man nu höll på med.

Sparkande bakben är inget kul att hålla på med ... :grin:
Ta en käpp eller ett körspö och börja stryka honom längs ryggen så långt bak du får utan att han börjar sparka. Stryk och stryk och stryk och gå liiiite längre bak för varje gång. (Men aldrig så långt att han sparkar eller visar obehag)
Det dröjer faktiskt inte så länge innan man får både röra och lyfta hovar.

Prova ha repgrimma på honom, lite skarpare. men ändå inte så hårt som en kedja! värt att prova kanske ?

lycka till.

Håller med dig om vad du skriver.

Fast jag är fortfarande för kedjan. haha! jag ger mej aldrig;) hehe.

Menar på det att om du har kedjan behöver man ju knappt röra...och jag utgår då från att man använder rösten, först och främst, kedjan (eller för all del, grimskaftet) är bara till för den sista biten om den inte lyssnar. Sen behöver man ju inte rycka bar aför man har kedja utan bara om det går överstyr.
Stamp i backen fungerar oxå perfekt. Vår hovslagare tog vår ena hingst när han va 2 år rätt rejält, för han dummade sig som fan. Jävlar va fint han lyssnade sen. Han stampade ner foten hårt o sa BRRR och tog tag när han inte lyssnde med en gång. själcvklart fick han nån sekund på sig att reagera, det måste dom ju få...

Hej allihopa och tack för era svar!
Kul och framför allt intressant att se hur olika ni ser på saken :)
Jag var lite mer "bestämd idag". Jag bestämde mig helt enkelt för att han inte på några villkor fick sparka eller stegra mot mig så att så fort han visade såna tendenser stampade jag i marken och bröstade upp mig och sa skarpt "nej". Haha, han såg så förvånad ut, men knappast rädd för han övergick direkt till öronen framåt och fick jag fick han som jag ville.

Jag håller inte med om det här med att man inte ska hantera och leda dem vid tidig ålder, och absolut inte om att han inte skulle förstå hur man går fint, för det förstår han. Det har han nämligen gjort sen länge tidigare :/ Jag ser det inte heller som elakt att träna honom på olika saker, tvärtom så tycker jag att det är nödvändigt och han tycker oftast att det är väldigt kul dessutom :)
Idag var han hur som helst en riktig ängel :)

Bra att det gick bättre idag!
Det klart att dom kommer till en liten trotsålder och tar man inte tag i det där så blir det väldigt svårt senare.
Man får liksom överraska dom lite för då blev dom som nån annan skrev lite chockade och glömmer av vad de skulle göra :)

Ett tips som jag hade mycket användnign av med minunghäst, ja som jag fortfarande andvänder. Min flicka var oxå rätt galen av sig och har varit det sen hon föddes. Hon är nu 2 ½ år och är mycket lugnar och trevligare. Jag önskar att jag hade fått de tispen för länge sedan. hade i somras problem att leda min dam då hon gick före mig, knuffade mig ocb bet på mig. gjorde då som så att när ho gjorde något dumt tvingade jag henne att backa och när hon gjort det berömmde jag en massa. Sen höll jag henne kort och backade henne varje gång hon försökte gå före mig. Sen då hon började gå bätter släppte jag lös på linan lite. Andvände mig bara av grimma och grimskaft. Tycker inte du ska andvända kedja det är lite väl grymt tycker jag. Men att intala dig att han inte får göra sånna grejer gör mycket. Fölisar är svåra, man kan inte begära för mycket eftersom dom har svårt att koncentrera sig, men som att tex bli ledd är en sak dom ska kunna. Kämpa på och ge inte upp! Jag hade ett helvete med min unghäst och trots att hon itne är 100% den häst jag vill att hon ska vara så är vi på god väg. Skratt och tålamod är vad som krävs!

Tycker du verkar vara inne på helt rätt spår! Självklart ska man hantera och greja med dem mycket så att det blir en naturlig del av livet för dem, och självklart ska man huta åt dem när de går över gränserna! Förstår inte alls folk som säger att man inte ska kunna kräva av ett föl att det ska kunna uppföra sig när man leder det (nu pratar jag inte om små föl utan om sådana som blivit avvanda och är på väg att bli åringar). Kan undra om sådana personer vet vad det vill säga att ha en sparkande, studsande och bitande unghäst? Och förstår att det faktiskt är farligt, och att det blir farligare ju äldre hästen blir?
Hästen mår bra av att veta var gränserna går och att känna att de har trygga ledare omkring sig som visar den vilken plats den har i rangskalan.

Tycker du verkar vara inne på helt rätt spår! Självklart ska man hantera och greja med dem mycket så att det blir en naturlig del av livet för dem, och självklart ska man huta åt dem när de går över gränserna! Förstår inte alls folk som säger att man inte ska kunna kräva av ett föl att det ska kunna uppföra sig när man leder det (nu pratar jag inte om små föl utan om sådana som blivit avvanda och är på väg att bli åringar). Kan undra om sådana personer vet vad det vill säga att ha en sparkande, studsande och bitande unghäst? Och förstår att det faktiskt är farligt, och att det blir farligare ju äldre hästen blir?
Hästen mår bra av att veta var gränserna går och att känna att de har trygga ledare omkring sig som visar den vilken plats den har i rangskalan.

:bow::bow:

Bra skrivet!

Han har väl helt enkelt börjat med lite unghästprotester och testar och ser var gränserna går.

På med kedja när du leder honom och ställer han sig på bakbenen så drar du till utav h*lvete. Visa honom att det inte är acceptabelt.
Likadant när han sparkar.

Så där behandlar man då fan inte en 8 månaders unge :mad:

Du är ju bara inte riktigt riktig..

Alla ungar grejar med folk om man inte tillgodoser deras behov.
Då framörallt hingstungar.

Ger man dom tillfälle att röra på sig dygnet runt.
Ger man dom en riktig bunt med likasinnade hästkompisar
Och tillgodoser deras matbehov..

Så behöver man inte bestraffa dom som du gör.

Bedrövliga råd du ger!!
Och totalt okunnig i hur småkottar fungerar!!

AM

Så där behandlar man då fan inte en 8 månaders unge :mad:

Du är ju bara inte riktigt riktig..

Alla ungar grejar med folk om man inte tillgodoser deras behov.
Då framörallt hingstungar.

Ger man dom tillfälle att röra på sig dygnet runt.
Ger man dom en riktig bunt med likasinnade hästkompisar
Och tillgodoser deras matbehov..

Så behöver man inte bestraffa dom som du gör.

Bedrövliga råd du ger!!
Och totalt okunnig i hur småkottar fungerar!!

AM

Våra har visserligen alltid varit uppstallade förutom på sommaren, men med stora hagar och kompisar och utevistelse 10 timma om dagen, fri tillgång på mat osv. Men likväl för det så testar dom väl ändå gränserna av hur långt de kan gå i sina protester mot människan??

Oavsett ålder på en häst, oavsett kön och oavsett storlek så ska de veta att människan är ledaren, och den stegrar man sig inte mot eller sparkar mot osv.

Du skriver ju inte hur man ska göra heller, så, vad gör du om en åring kommer med vevande framben mot dig? Står där och ler och säger att, nämen, han får gå ute i hagen lite mer imorgon så blir han nog bättre............

Säger man till dom när dom gör något sådant, och gör det ordentligt en gång, behöver man inte upprepa det många ggr. Tar man däremot tag lite snällt och säger att ojdå, detta är inte bra, sluta nu, så får man nog upprepa sig många ggr för att hästen ska förstå att de faktiskt är fel.

Dessutom, tar man på kedja när man leder så känner de ju genast att den är där och blir därmed lite försiktigare och undrar vad det är för något. Man behöver inte använda kedjan utan bara ha den liggande så att säga. Skulle den resa sej tar man tag och gör klart för hästen att sådär gör man inte för då gör det ont.

Hur korrigerar en vuxen häst ett föl om den är jobbig? Den amrkerar, först genom att lyfta ett bakben, sen när det blir för jobbigt så kan den mkt väl sparka, vrf ska då inte människor få säga till hästen för+

Jag rekommenderar repgrimma. Det har funkat toppen för mig o min hingst som nu är två. Vi har jobbat massa med att nudda honom överallt o succesivt öka kraven. När han kom till oss var han totalt ohanterad. Då var han 8 månader o hade knappt gjort nåt alls. Vi kämpade massa o berömde för minsta framsteg. Stegringarna tycker jag är värst. Men med hjälm på huvudet tänkte jag att jag var tryggare o då gick det bättre. Tror att han kände det. Sen försöker jag behålla lugnet o flytta hans energi till något annat istället för dumheter, typ snurra runt. Jag fick tipset att ha en blomflska med vatten o spraya lite vatten på honom när han stegrade. Det är oerhört svårt att göra vid exakt rätt tillfälle o jag lyckades aldrig men du kan ju prova om du känner att det är en bra metod för dig. En liten puff ska det vara inte en hel hink med vatten:). Lycka till med lillkillen
/C

Kan bara hålla med dig här. Att man säger ifrån ordentligt till unghästen betyder inte att man utsätter den för onödigt våld, utan mer om att man slipper utsätta den för onödigt våld längre fram, när den har blivit vuxen.
Sen beror det kanske på vilken typ av häst man har, om man behöver ta till kedja eller inte. Ett stort halvblodsföl kanske behöver mer kraft i åthutningen, medan det räcker med en repgrimma till en liten arab.
Jag tycker att det är bra att lära dem redan tidigt att backa undan från ett viftande grimskaft, och att använda ett långt rep när jag leder dem. Dels får jag mer rörelsefrihet, dels kan jag använda repet som arm/spöförlängning. Jag slår aldrig hästarna men jag viftar kraftigt med repet/grimskaftet mot dem om de dummar sig. De lär sig snabbt att backa undan, snart för mycket små "vift", och det har man nytta av i hanteringen.

Att sätta på kedja och (som du säger) "dra utav helvete" låter helknäppt i mina öron. Tror att många hästar mest blir stressade och tappar förstroendet om man reagerar så.
Kan tänka mig den reaktionen som sista utväg, men varför börja så?

Om jag skulle ta ett kedjegrimskaft och "dra utav helvete" skulle min vuxna hingst (på 1.70) skita ner sig typ. Och framförallt vara rädd för mig i all framtid. Jag skulle tappa hans förtroende. För hästar minns..

Han gick på mig EN gång när jag ledde honom (han var ouppmärksam). Jag stannade och tog ett steg bakåt mot honom och markerade. Han reagerade ögonblickligen med att kliva bakåt i raketfart.

Varför bruka övervåld? Vad vinner man på det? Varför rekommendera det som första åtgärd?

Senast ändrad av en moderator:

Självklart rycker man inte bara till för skojs s´kull för att pröva, utan rycka till gör man under själva stegringen. Har man en lyhörd häst så behöve rman självklard inte rycka till med all kraft utan då räcker det kanske bara att rossla lite mer kedjan :) Vi behöver knappt röra kedjan längre på våra, de vet vad vi menar. Övervåld var inte min tanke, men jag får väl säga att jag är duktig på att bara skriva det jag tänker (ibland bara hälften) och då förstår ja att d låter dumt för andra. :(
Jag antar att jag förmodar att man försökt få undan problemet på annat sätt och mildare sätt osv...

Ingen av mina hästar är då rädda för mig, trots att jag ett par ggr fått dra till ordentligt. Skulle dock aldrig slå dom mot ansiktena eller våld på det sättet. Men påminna med kedjan ser jag inte nåt som skulle kunna förstöra förtroendet mellan mig o min häst. Våra hästar är mkt lugna och man ser hur de har förtroendet för en, har fått höra det från många.. Kanske var mitt första inlägg lite väl hårt, men det är så sjukt många man pratar med osm knappt vågar ta i sin häst...

Låter som du har en bra "pli" på din häst, han vet vem som är ledaren och visste att han gjorde fel den gången, det tycker jag är jättebra. Mina hästar räcler numera att man bara harklar sig och så vet de att de ska lägga av=)

Kan bara hålla med dig här. Att man säger ifrån ordentligt till unghästen betyder inte att man utsätter den för onödigt våld, utan mer om att man slipper utsätta den för onödigt våld längre fram, när den har blivit vuxen.
Sen beror det kanske på vilken typ av häst man har, om man behöver ta till kedja eller inte. Ett stort halvblodsföl kanske behöver mer kraft i åthutningen, medan det räcker med en repgrimma till en liten arab.
Jag tycker att det är bra att lära dem redan tidigt att backa undan från ett viftande grimskaft, och att använda ett långt rep när jag leder dem. Dels får jag mer rörelsefrihet, dels kan jag använda repet som arm/spöförlängning. Jag slår aldrig hästarna men jag viftar kraftigt med repet/grimskaftet mot dem om de dummar sig. De lär sig snabbt att backa undan, snart för mycket små "vift", och det har man nytta av i hanteringen.

Jag tror du har förstått mig hur jag menat iaf. Vi har åxå använt oss av lite längre grimskaft, och som du, viftat med dom för att få dom att hålla avståndet åt sidan. Aldrig heller slått mot ansiktet, bara viftat. Det är riktigt käckt fkatiskt. numera när man bara viftar lite löst i små cirklar så har hästarna mer uppmärksamhet åt en.

Du skriver ju inte hur man ska göra heller, så, vad gör du om en åring kommer med vevande framben mot dig? Står där och ler och säger att, nämen, han får gå ute i hagen lite mer imorgon så blir han nog bättre............

JAg vet faktist hur många gånger jag skrivit detta nu..men gör det igen.

I stort sett alltid finns det orsak till att ungar beter sig dumt åt.
Och i stort sett alltid är det bortskämda och överhanterade ungar vars ägare ställer för stora krav.

Inte en enda unge gör sådana protester hos oss.
Man sätter på dom grimma och så följer dom efter utan problem.
Visst, dom kan stanna ibland men oftast är det för att dom vill titta närare på nån grej som finns i omgivningen.

Ungarna hanteras inte alls i "ridmanér-bemärkelse"

Dom går i stora flockar med sina mammor fram till avskiljning.
Enda hantering är då vi verkar, sätts fast på en sida omgående, maskas eller skall medicineras av nån anledning.

Efter avskiljning går dom på två lösdriftar. Stona i en och hingstarna i en.
Nu har vi även en vuxen individ i varje flock som håller ordning.

Vi är inne hos ungarna minst två gånger per dag för fodring och koll.

Ibland får man stalla upp nån unge som skadat sig.
Då leder man in dom i transport och åker ner till gården. Där, grimlösa i box, leds dom på stall då dom måste byta box vid mockning.
När ungen är reparerad går den tillbaka till sina kompisar.

Sedan går dom, fortfarande utan en massa hantering, ut på bete och på hösten så lassas dom för att åka iväg för inkörning.

I samtliga moment är det bara grimma på och gå med ungen efter sig.
Detta fungerar även om dom hämntas direkt från betet.

Inte en enda unge har då krävt era hårdhänta metoder. Inte nån.
Och vi har haft hundratals ungar.

Vad som är gemensamt med samtliga ungar är att dom kommer alla fram då folk besöker dom.
Dom backar undan om man höjer handen sakta.

Dom ytterst få gangstrar har kommit senare. Tillhör inte våra flockar och har varit extremt hanterade. Dom ungarna bits väldigt ofta.

Just dessa individer föser vi helt sonika undan från oss.
Dom tillåts inte ens att komma fram och hälsa.

Efter ett par månader så har dom hyfsat till sig och åter fått respekt för folk.

Och dom, i sin tur har tuggat på allt och alla i sin flock och fått svar därefter.
Färdigbitet alltså.

När ägare kommer hit på hösten försöker vi hinna med att ta hem ungen. Bada den i tvättspiltan. Klilppa den och snygga upp den. Mycket pälsglans och fin och snygg vid leverans. Alla fyra nyverkade. Ungen är då ett toch etthalvt.
Den leds in i släpet utan tjafs och jag har som rutin att hålla kontakt med alla som haft ungar hos oss.
Ytterst få har bråkat.
Utan dom har selat, tömkört nångång och sedan satt på vagn.

Så jag kan inte i mitt liv begripa hur man kan gå så långt att man måste sätta kedja på en unge.
Där måste definitivt hanteringen innan gått snett.

Så som resumé kan jag bara säga att för att minska problemem till noll så hantera fölmärrarna som vanligt efter fölning. Dalta inte med ungarna.
På med grimma och upp med fötterna vid verkning. Låt dom vara föl.
Vid avskiljning. Isolera inte den lille utan ge den chansen att röra sig fritt och bita hejvilt på en likasinnad.
Var noga med foderstat och parasitbekämpning saamt ha nogrann koll på fötter.
Låt den sen gå på ettårsbete.
Våren före betet är ungarna pest och pina. Massor med hormoner är igång.
Efter betet är dom mycket mer sansade. Tryggare och mer mogna för att lära sig nya saker.
Dom orkar engagera sig längre stunder än en minut.

En fölunge/unghäst är INTE en barbiedocka som man gullar med i tid och otid.
Gör ni det så tappar den tillit och framför allt respekt.
Och då valsar den runt på bakbenen, sparkas och bits.

Och tilliten får man inte tillbaka med olika bestraffningar. Lydnad, ja. Men ej respekt.

AM

Senast ändrad:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?