Goda råd mottages :)

Sv: Goda råd mottages :)

Förnuftig som alltid:bow:

Jag läser och tar till mig mkt av det du skriver om hanteringen av "små kottar":D. Som förstagångsmamma är det inte alltid lätt att veta om det man gör är rätt eller fel. Men uppfattningen jag fått är att låta de vara "ifred" så mkt som möjligt. Min kille på 9 månader lever livets glada dagar på lösdrift med jämnårig kompis (ja det går vilt till där;)) och en fjordvalack som är ett par år äldre. Hans mamma gick tillsammans med dom tills för en vecka sedan.Har aldrig hanterat honom överdrivet mkt, utan han har blivit ledd till och från stallet (ca 200 m) vid hovslagar och veterinärbesök (vaccinationer). Han står snällt och fint vid verkning och oftast är det inga problem att leda honom trots att det inte händer särskilt ofta (ibland vill han dock spralla iväg före mig, men inga problem att få honom "lugn" igen). I övrigt hanteras han inte mer än att vi tjenar på varandra när jag fixar och kraftfodrar på lösdriften varje dag och visiterar dom. Han och lillkompis kommer alltid fram och ska "hjälpa" (!?:D )mig att fixa med hösilaget (fritt), mocka ligghall osv. Otroligt sociala små herrar.

Det enda problemet kan väl vara ibland när jag leder honom. Han stannar ibland och VÄGRAR gå framåt. Han går framåt direkt om någon ger honom en liten puff i rumpan. Men om jag är själv blir det svårt nu när han är såpass stor. Lägger jag ett lätt tryck på grimman (alt. håller grimman lite lätt för att vi gemensamt ska gå framåt) så börjar han backa och åla sig, men vill inte gå framåt (han förstår ju inte detta). Hur gör jag då??
Ska jag bara stå still och låta han hålla på tills han tröttnar eller? Då drar det ju rejält i nacken på honom? Och så har det hänt en gång att han reste sig då. Ska jag släppa efter och trixa runt tills jag tillslut får honom dit jag vill? Hm?
Detta uppstrår ffa när vi ska IN i lösdriftshagen igen,han stannar nån meter framför ingången och vill inte in, han vill ut på vidare äventyr han:D Bla till grannens hästar som går i en hage rätt nära. Tyvärr får han inte gå in och leka med dom hur gärna han än vill:p

How will I do?

Senast ändrad:

Men det du beskriver är ju egentligen hantering av en unghäst på ett sådant sätt att den förstår var gränserna går. Att man ska kunna leda den utan att den sparkar/biter/springer ner en, att man ska kunna fixa med hovarna och andra nödvändigheter, att den ska lita på människan men ändå inse att man inte får bära sig åt hur som helst.
Gör man det på ett naturligt och självklart sätt blir det sällan några problem, precis som du beskriver det.
Men många gånger uppstår faktiska problem för att hanteringen har varit bristfällig, fölet har fått lov att gå för långt, ägarna har kanske inte haft något föl tidigare osv. Då måste man ju ta itu med situationen, innan den blir ohållbar. Man kan inte låta en niomånaders unghäst toffla till en med framhovarna när man leder den, eller acceptera att den biter och tränger en i boxen, eller att man inte kan ta grimma på den eller leda den utan att den försöker sticka. I en sån situation tror i alla fall inte jag att det hjälper att släppa den tillsammans med andra hästar och hoppas på att den lär sig av sig själv. Det är ju människor den ska lära sig att respektera, nu när det redan har gått för långt!
Att det funkar för er är en sak, ni vet vad ni gör och har gjort det tusentals gånger tidigare. Så är det inte för alla.
Sen håller jag inte med om att de föl och unghästar som blivit mycket hanterade skulle vara svårare än andra. Enligt min erfarenhet är det tvärt om. Men det beror förstås väldigt mycket på hur de har blivit hanterade och vilka erfarenheter de har fått, om deras upplevelser av människan är positiva eller negativa.

Hur reagerar han om du rör dig lite i sidled? Det är lättare att spjärna emot bakifrån än från sidan.

Mitt föls fölkompis var från början när han kom tveksam till om han verkligen ville gå ut genom stallportarna (båda dubbeldörrarna öppna) när han varit inne för fodring men då la jag ett längre grimskaft i en "ögla" över rumpan som extra övertalningshjälp när jag själv gick iväg som att det var det naturligaste i världen.
Lugnt och försiktigt med beröm direkt han tänkte framåt och släppte givetvis det lilla trycket.

Kanske det kan fungera för dig?

Det skulle jag kunna prova! Men hur menar du att jag ska röra mig i sidled, alltså åt sidan mot honom? Jag är inte riktigt med:o

Istället för att ni hamnar i situationen att du vill gå framåt och han står och "mothåller" bakåt så går du rakt ut sideledes bort från hästen och ruckar därmed balansen. Då är det lättare börja om och komma framåt igen (eller för all del gå i en sväng mot "målet").

Jag brukar ibland gå i kringelikrokar mot hagen med fölet bakom mig bara för att trigga "följa-reflexen"

Men annars är "extraöglan" en mkt god hjälp när man är ensam och inte har tillgång till en extra hand på rumpan för att fösa dem i rätt riktning.

Okej, jag ska testa det nästa gång om han "trilskas", det blir snart för det är dags för hovis:)

Sar har gett dig väldigt bra råd.

Det är ju så att om man försöker dra en unge framåt så blir det ett tvärtom resultat.
Och eftersom ungen väger minst 4 gånger mer än oss så är det alltid vi som drar det kortaste strået.

Om man i det läget försöker rycka den framåt eller vevar på annat sätt med grimskaft så blir den ännu mer tvärtemot och reser sig till slut.

Knepet är påverkan bakifrån.
Öglan Sar beskriver är helt outstanding.
Fungerar i stort sett alltid på mindre ungar.

Här är det viktigt att inpränta ett ord som till exempel "gå fram" "knata på" eller vad du vill.
Säg det samtidigt som ungen går framåt. Jätteberöm alltid och bestraffa aldrig om den går lite fel eller tvekar.

Ungar lär sig snabbast av positiv inverkan och att matte låtsas som det regnar om det blir fel.

Fastnar ungen i marken, inte alls så ovanligt, så kan man dra försiktigt i sidled.

Du byter alltså din plan att från att gå till hagen till att gå någon annan stans.

På så sätt fastnar du inte varje gång vid samma fläck dag ut och dag in.

Är man väldigt dominant som person själv, så fungerar ett längre grimskaft bättre.

Ett bra knep är att helt sonika gå in i hagen och ställa sig brevid sin unge.
Är nästan till etthundra procent säker att om du går tre steg framåt så följer ungen efter. Trots att den är lös.
Passa då på att säga "gå fram" i den lilla "övningen"
När du stannar så säger du "stopp" eller "halt" eller nåt.

Du har mycket gratis där. Enbart ett par minuter åt gången. Låt den sedan vara.

Något som vi däremot aldrig gör är att smacka eller proa.
Sånt kan förvirra den lille. Bättre användning med komando då dessa finslipas med tiden som t.ex:
Gå höger, gå vänster, backa..osv.

Har du en medhjälpare så gäller samma sak.
Då medhjälparen föser framåt så använder du dina ord.

Kom ihåg att det tar en stund att lära ut saaker. Men det går på ett ögonblick att rasera alltihop.
Därför skall man aldrig någonsin bestraffa en unge som är under inlärning.

Ett exempel är vid verkning.
Så länge ungen står still och sköter sig så kliar man och ger lite beröm.
När den dummar sig, vill lägga sig ner, vill slå, så är man tyst eller pratar om aktiemarknaden och världspolitik.
Inte bli arg. För då får man förr eller senare räkna med bråk.
När ungen har dumma sig färdigt och sköter sig igen så kliar man och pratar med den.

Är du med på hur jag menar?

AM

Tusen tack för ett långt inlägg och kloka ord (som vanligt;))

Har funderat förr på att ta en lina och sätta runt rumpen på honom, men det har inte blivit av då det alltid har funnits nån i närheten som kan ge en liten puff i rumpan;). Jag kanske är fånig men jag är rädd att han ska trassla in sig? Men jag ska definitivt prova det nästa gång
Jag berömmer han alltid massor såfort han tänker/går framåt och gör rätt. Använder rösten mkt och har aldrig någonsin bestraffat honom när han har varit "dum". Han är ju ett barn, och jag kräver inte att han ska uppföra sig som en vuxen häst. Han vet ju inte.. När han har "fjompat" runt när jag leder honom så har jag låtsats som om det regnat, och så massor av beröm när han går fint.
Och till 99% av gångerna så går han som ett litet ljus brevid mig även om det som sagt inte händer särskilt ofta att vi är ute och går. Bara vid behov upp till stallet. Men ok nåja, ibland kan han få lite brådis tillbaks när polarna står och ropar på honom och glädjebrallar i hagen. Då blir han till sig och kan bli lite sprallig;)
Han var lite bitig en period, och då puttade jag helt sonika bort honom, utan ord, och efter ett tag klickade det att "Aha, matte vill inte leka med mig när jag gör så, men om jag låter bli så får jag stå kvar och bli kliad på".

Dina 100% där, att ungen följer efter en i hagen, så rätt så! Jag har 2 ungar som går efter och leker följaJohn:D. Dom är galet sociala och ska alltid fram och hälsa och kolla läget vad jag pysslar med. Sätter jag mig på en sten långt ifrån dom och bara sitter, ja då kan man ge sig tusan på att de är framme hos en inom 2 minuter:love:.
Så ditt tips där, att gratisträna i hagen, det tackar jag för! Det har jag inte ens tänkt på att utnyttja!

Han är en väldigt okomplicerad liten unge, lätt att hantera och väldigt social. Vi har inga problem i övriga livet, det är just det här att han fryser fast ibland
"vill inte vill inte vill inte". Kunde han skulle han lägga armarna i kors och lägga på sig en sån där tjurig min som bara ungar kan:D "Jag tänker inte göra som du säger om jag inte får 2 kg godis och vara vaken sålänge jag viiiill".

Men nu så har jag fått några bra tips som jag ska prova( bara för det kommer han väl glatt studsa in i hagen nästa gång utan problem:D).

Tusen tack!:bow:

Du kommer att klara det där alldeles galant.

Ha alltid i bakhuvudet en sak som sammanfattar alltihop.

Ungen ska följa dig för att den vill det. Inte för att den är lydig.

Och jag ser precis hur den slår ner fötterna och stänger av hjärnhalvorna när ni är på väg in i hagen :D

Där är ju då nyckel heter MOTIVATION.

Du får helt enkelt koncentrera dig på något väldigt spännade där.
För var det inte en guldpeng du hittade på marken en bit längre bort?

Kollar du där riktigt riktigt noga så blir du nog varse om att ungen begriper att du inte bryr dig om honom längre och då kan du vara tvärsäker på att den strax kikar över ryggen på dig för att se vad du hittat på marken...
Och vips så är ni tio meter närmare staketet :D

Aatt ha brottom till kompisarna är typiskt ungar.
Står det en bunt och skriker:
-Va f-n gör du där va??
-Masa dig hit nu ska vi leka!!

Klart att övrig övning blir helt ointressant. Som att gå fint och annat onödigt.

Sådaana är dom men det brukar fixa sig med tiden.
Hästar är flockdjur och dom små följer instikten än mer än vuxna djur.

Lycka till!!!

AM

Det är nog som du skriver, bra att fokusera och pyssla med andra saker och "strunta" i honom när han inte vill. Nyfika i små strutar är dom ju trots allt och ska kolla vad man gör alltid;) Och så går han framåt utan att han fattar att "han är lurad":D
Bra trix:bow:

Tack så mkt, ja nästa gång så jäklar ska det gå som en dans;)

(Ha! sa Liam med bus i blicken, trodde hon ja!:rofl:)

24887746.jpg

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
28
· Visningar
3 097
Senast: Lavinia
·
Ridning Jag är rädd varje gång jag rider min häst. Sitter hela tiden med en känsla av att han kommer att bocka och sticka iväg. Ska dra...
Svar
8
· Visningar
3 684
Senast: AbCdE
·
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 120
Senast: lillamy73
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 236

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

• Dressyrsnack 17
  • Atletix
  • Sabotage?