Göda ponny?

annaklara

Trådstartare
Hallå, jag har precis fått hem en ny ponny, tyvärr är han väldigt tunn. Speciellt över ryggen och bakdelen. Jag tänkte därför fråga om tips i foder för att få lättare att muskla honom. Han är en 16-årig korsning arab/connemara, 145 cm hög. Han rids varje dag, varvat uteritt, dressyr och hoppning.
I dagsläget får han:
9 kilo hö
0,5 kilo betfor
1 kilo Krafft Grund
Mineraler

Höet är av relativt bra kvalitet.

Sv: Göda ponny?

Vad har hö´t för värden?
Det låter som lite mat till en svårfödd häst om det nu inte är lucern värde på hö´t.
Om du inte kan fixa en analys så ge fri tillgång på hö och några kg lucern.
Men jag hade tagit en analys om det inte finns för att slippa famla i blindo.

Dom kanske blir rundare ja, men dom BYGGER knappast en överlinje, för det görs genom ridning i korrekt form och arbete.

Dodson&Horrell har några kanonbra helfoder och även tillskott att ge i kombination med t ex havre.
Spillers High Fiber cubes är också ett bra alternativ, ett helfoder. Sen har Spillers ett Conditioning Mix också har jag för mig, som ska ges i komb med havre.

Dodson&Horrell har några kanonbra helfoder och även tillskott att ge i kombination med t ex havre.
Spillers High Fiber cubes är också ett bra alternativ, ett helfoder. Sen har Spillers ett Conditioning Mix också har jag för mig, som ska ges i komb med havre.

Jag tycker bara det blir fler o fler olika sorters helfoder, man blir snart snurrig.
Jag antar att det kan bli onödigt dyrt.
TS Jag hade samma problem med vår d-ponny, lite fullblodstyp, väldigt tunn när vi hämtade henne, nu är hon rund och fin i hela kroppen och har fått en riktigt fin och välmusklad hals. Halsen var som en tunn planka innan.
Hon fick då på våren i princip fri tillgång på höilsage samt 1,5kg grund samt betfor.( jag hade hellre gett henne Groov 90 eller 125 men det fanns inte på vårt stall, så det fick duga med Grund, men har du möjlighet att ge Groov 90 eller 125 så tycker jag det vore bättre. Krafft Rehab har jag bra erfarenheter av också.) Sedan kom sommarbetet och hon fick äta upp sig och har fortsatt öka i musklemassa denna vinter också. Nu står hon på 13kg hö samt 1 kg havre +betfor och mineraler. Har bytt från grunden. Men jag tycker du ska kolla vad höt innehåller, om prot värdet är väldigt lågt måste du kanske tillskottsfodra för det är ju inte säkert att din ponny orkar äta så mkt som den i så fall skulle behöva...
Om jag skulle ge 9 kg hö till våran skulle hon tunna ur, vilket jag inte skulle vilja med dom värdena vi har på vårat hö.

Senast ändrad av en moderator:

Nej, jag tycker inte att det blir så farligt dyrt, om det bara gäller en häst dvs, hade jag behövt ge 10 st av sådana helfoder och specialtillskott så är det klart att det skulle bli kostsamt.

Jag har själv provat Kraffts olika varianter och var inte nöjd med resultatet, det behövdes såna stora mängder av det för att få resultat ö h t att det blev mkt dyrare i slutändan i a f. Krafft går bort för min del.

Ett bra grovfoder är klart viktigast, med bra proteinvärden.

Min svårfödde welsh cob går på Spillers avels o unghäst helfoder och får f n ca 2-3 kg/dag + betfor+linfrökaka+12 kg hö ca, och det funkar riktigt bra på honom. Har gett havrekross också men tagit bort den och istället ökat helfodret nu, funkar bättre. En säck helfoder kostar 213 kr, tror att det är 20 kg i säcken. Visst kostar det några hundralappar men som sagt till EN häst tycker jag att det funkar bra för min plånbok i a f.

ok, jo Krafftsortimentet är också ett helfoder men inte heller billigt, men det enda jag haft i helfoderväg, men det har kommit upp så mkt nytt senaste åren. 213 kr låter ju inte så farligt. Krafften är nog dyrare. Just nu kör jag på med havre, vill hålla mig till ett så naturligt och rent foder som möjligt. Blir min för stollig av havren får jag tänka om, ser vissa tendeser till det, men det kan vara tillfälligheter, vi får se. Men a och o är ett bra grovfoder.

jo förresten , körde Hippofoder ett tag till min förra valack men det funkade inte så bra , gick då över till Krafft rehab och han blev som en köttbulle direkt.

Jag är inte säker på hömängden, men min mor uppskattade en famn hö till cirka 3 kilo, en famn är alltså vad han får. Höet har bra näringsvärden, dock vet jag inte vad det har för värden, bara att det är bra.

Jag funderar på att byta ut Krafft Grund mot Groov 125, lägga till Lusern samt Krafft Oil.
Låter det rimligt? Jag är inget proffs så synpunkter önskas.

En famn låter ju lite diffust...det beror ju på hur hårdpressat det är... känns det som 3 liter mjölk ? Det bästa är väl att väga höt om han inte ska ha fri tillgång vill säga...

Jag är inte säker på hömängden, men min mor uppskattade en famn hö till cirka 3 kilo, en famn är alltså vad han får. Höet har bra näringsvärden, dock vet jag inte vad det har för värden, bara att det är bra.

Jag funderar på att byta ut Krafft Grund mot Groov 125, lägga till Lusern samt Krafft Oil.
Låter det rimligt? Jag är inget proffs så synpunkter önskas.

Nej det låter inte rimligt.
En famn hö kan lika gärna vara 1 kg om det är från rundbal eller löspressat eller 4 kg om det är hårdpressat.
Väg höt och gör en analys om det inte finns, ett hö med bra värden säger ingenting.

Till mina hästar jag har nu vill jag ha 6 mj och 40 smrp till den ena och 7 mj och 40 smrp till den andra. Till en annan häst ville jag ha 8 mj och 60 smrp och till en tredje ville jag ha 4 mj och 20 smrp.
Vad som är bra värden beror på vad hästen behöver och för att veta vad man ger hästen så behövs en analys.
Ett bra värde för en häst är alltså inte ett bra värde för en annan.
Jag skulle gissa att din häst behöver en kvot på 7-8 men för att komma upp i det och ändå få en rimlig giva så behöver du ett hö med höga värden på både mj och protein eftersom din häst kanske inte kan äta tillräckligt mycket för att komma upp i sitt behov.
Du kanske behöver ett hö som täcker behovet om hästen äter 10 kg och inte att den behöver äta 20 kg för det kanske hästen inte gör.

Att ta en analys för bara mj och smrp kostar mellan 300-500 kr, räkna på hur mycket kraftfoder du får för den summan och hur länge det räcker så ser du att du tjänar på att ta analys istället för att ge kraftfoder eller lucern "för säkerhets skull"

Får han tre givor då per dag? Du skrev 9 kilo hö som dagsgiva förut.

Hur som helst så hade jag skaffat en enkel hövåg, en höpåse och så väger du varje högiva. Mängden på grovfoder varierar ju till varje häst beroende på arbete o värdena men 9-10 kg till en D-ponny är väl inte alldeles orimligt annars tycker jag.

Ja, det får han.
Problemet är att jag bara fodrar en av de tre målen, morgon och kväll får han i hagen, alltså inte jag som bestämmer mängden. Det är dock min ridlärare som ger honom, däremot jag vet att hon inte ger för lite hö.

Ja, det får han.
Problemet är att jag bara fodrar en av de tre målen, morgon och kväll får han i hagen, alltså inte jag som bestämmer mängden. Det är dock min ridlärare som ger honom, däremot jag vet att hon inte ger för lite hö.

Om han inte går ensam i hagen är det inte säkert att han får sin beskärda del, kanske kompisarna äter en del en hans giva?

Han går i den s.k "slussen" mellan stallet och hagen när han äter, just på grund av att de andra jagar bort honom. Dock kan det vara anledningen till att han var såpass tunn när han kom.

Föresten kvällsmat i hagen?? Han går väl inte ute på natten?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en 30 årig connemara ponny som hållit hullet fint tills hon blev 29. Vi har haft regelbundna besök hos vet för koll av tänder...
2
Svar
24
· Visningar
1 865
Senast: Fille
·
Hästvård Hej ! Jag har en tanke om min ponnys kraftfoder. I dagsläget äter hon såhär: Morgon 2kg Hösilage + 0,5 kg FC avel ( stall ägarens ända...
2
Svar
22
· Visningar
2 072
A
Foder & Strö Hej Foderanalysen har kommit och jag letade upp Nutrian på nätet,såg enkelt ut. Men vilka siffror från analysen ska jag använda...
Svar
8
· Visningar
1 521
Senast: Korven
·
J
Foder & Strö Hej! Jag ska åka på ridläger i sommar med min egna ponny på 10 år, en connemara. (om det funkar alltså) Jag undrar då, vad ska man...
Svar
1
· Visningar
915
Senast: Elina8
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka