Goda pålägg

MikaTela

Trådstartare
Har börjat bli sugen på frukost mat på kvällarna så nu ligger jag och tänker ut vad som är gott på macka.

Här är mina bidrag:

- "Fismacka" - bröd, skinka, majonäs och hackad lök :d
- Knäckemacka med dansk salami!
- Smörgås med philadelphia och pepparsalami

Räkor (helst nyskalade), creme fraiche och lite rödlök (behövs inget smör, man sas brer på creme fraiche).

Pepparrot (eller pepparrotsfärskost) och rökt lax alternativt rökt kött.

En fast guacamole eller bara finhackad avokado toppad med rödlök.

Hummus.

Olivhack (tapenade).

Dagens frukostmacka är en god(!) representant för mitt påläggstänk:
fa89df35-b1b0-460d-b469-7884345e9ae6_zps33753b40.jpg

Jag är ingen stor mackätare, men äter gärna och helst knäcke, nu är jag inne i en period av 'rund & god' men oavsett vad jag äter för typ av bröd så är mitt pålägg oftast grönsaker. Här på bilden har jag bredbar pepparrotsost och klippta råa krispiga sockerärtor. Andra standardvarianter är:
-Tomat och lökringar
-Paprikaringar och persilja
-naturell philadelphia och skurna svarta oliver
-babyspenat och philadelphiaklickar
-riven gul lök och riven tomat i en blandning
-kokt potatis och philadelphiaklickar
- bästa bästa favoriten - varmrökt lax på knäcke.
Alla har naturligtvis, extrasaltad bregott i botten. Annars kan man ju lika gärna tugga på telefonkatalogen eller nåt!
-

Smör, hackade grönsaker så det täcker mackan.
Ost, skinka och sen ett stekt ägg.

Sambon äter en sån varje dag till frukost och står sig nästan hela dagen.

Själv äter jag fn inte mackor men ska börja vilken dag som helst, återkommer då :d

* Majonäs och tomat med salt och peppar på.
* Mixat stora vita bönor, marinerad soltorkad tomat och basilika.
* Keso med purjolök och svartpeppar.
* Kaviar och ost.

Jag tycker att keso på smörgås är så himla gott, med svartpeppar eller paprikapulver och gärna något krispig grönsak - paprika till exempel.

Hummus och paprika är också otroligt gott.

Sedan är jag svag för en riktigt välrökt skinka i tunna skivor, med tomat.

Pepparrotsost är jag också väldigt förtjust i, med gurkskivor...

Och nu är jag jättehungrig ;)

Gjorde en röra på philadelphia med finhackad lök, paprika, knaperstekt peperoni och upphettad röd och grön chilli, mycket gott säger sambon medans jag endast testade den mildare varianten utan chilli och paprika. Funkar även utmärkt som fyllning i t.ex. kyckling :d

varm chiabatta med bacon och brie och ev. lite rödlökschutney eller med chevre och honung

Beans on toast, rostad med med vita bönor

Just nu kör jag på den enkla med så goda varianten rostat med smör och mild cheddar och en kopp te till :d

Liknande trådar

Mat Jag firar ju egentligen aldrig jul, tycker julen tappade sin mening för mig redan innan jag var 12 år, men nu blir det kanske min sista...
Svar
19
· Visningar
1 504
Senast: Acto
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag vill bara gnälla av mig, så jag gör det här. Jag hatar att jobba, det har jag alltid gjort sedan jag började sommarjobba. Jag har...
2
Svar
21
· Visningar
3 456
Senast: Exile
·
Småbarn När jag var yngre läste jag en bok som handlade om att få svart bälte i vardagseffektivitet. På den tiden var jag intresserad av sånt...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
10 603
Senast: Voeux
·
Hemmet På grund av lite specifika frågeställningar så väljer jag att skapa en egen tråd i stället för att kapa husköpar-tråden. Som ni vet så...
2 3 4
Svar
79
· Visningar
8 140
Senast: QueenLilith
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Promenadskor vinter