T
Totte36
Har en svårfödd ponny som föll ur ordentligt förra våren. Hon var riktigt tunn. Hon är av sportponnymodell så hon har egentligen alltid varit slimmad i kroppen. För att förhindra att hon skulle tappa så mycket denna vintern och våren har hon gått på fri tillgång på hö samt fått ca 1 kg lucern. Hon har fått pyttelite cool kraft och betfor bara för att kunna blanda in lite olja och b-vitaminer. Hon har också haft täcke för att behöva lägga energi på att hålla värmen.
Pga vädret och isen har det varit dåligt med ridningen och idag upptäckte jag att hon är rejält rund om magen och lite valkig. Rund och go rumpa dock!
Å ena sidan tänker jag att det kan vara bra att hon har lite extra hull att ta av när hon börjar fälla pälsen. Men å andra sidan är det ju aldrig bra för häst att vara tjock.
Banta eller vänta in fällningen är alltså frågan. Hur gör ni?
Har ingen möjlighet att analysera hö, och ridningen är igång igen i härligt vinterlandskap.
Pga vädret och isen har det varit dåligt med ridningen och idag upptäckte jag att hon är rejält rund om magen och lite valkig. Rund och go rumpa dock!
Å ena sidan tänker jag att det kan vara bra att hon har lite extra hull att ta av när hon börjar fälla pälsen. Men å andra sidan är det ju aldrig bra för häst att vara tjock.
Banta eller vänta in fällningen är alltså frågan. Hur gör ni?
Har ingen möjlighet att analysera hö, och ridningen är igång igen i härligt vinterlandskap.