Göda innan pälsfällarsäsongen?

T

Totte36

Har en svårfödd ponny som föll ur ordentligt förra våren. Hon var riktigt tunn. Hon är av sportponnymodell så hon har egentligen alltid varit slimmad i kroppen. För att förhindra att hon skulle tappa så mycket denna vintern och våren har hon gått på fri tillgång på hö samt fått ca 1 kg lucern. Hon har fått pyttelite cool kraft och betfor bara för att kunna blanda in lite olja och b-vitaminer. Hon har också haft täcke för att behöva lägga energi på att hålla värmen.
Pga vädret och isen har det varit dåligt med ridningen och idag upptäckte jag att hon är rejält rund om magen och lite valkig. Rund och go rumpa dock!
Å ena sidan tänker jag att det kan vara bra att hon har lite extra hull att ta av när hon börjar fälla pälsen. Men å andra sidan är det ju aldrig bra för häst att vara tjock.
Banta eller vänta in fällningen är alltså frågan. Hur gör ni?
Har ingen möjlighet att analysera hö, och ridningen är igång igen i härligt vinterlandskap.

Sv: Göda innan pälsfällarsäsongen?

Kan man känna revbenen?
Jag skulle vara nöjd med en rund svårfödd häst och låta hästen stå på den foderstaten ett tag. Håll igång motionen bara. Börja minska när gräset kommer.

Man känner revbenen men de syns inte längre tack och lov. Halsen är också grov och musklad. Förra året såg hon som sagt bedrövlig ut. Tunn hals och ingen överlinje. Känns bara så ovant att se henne mullig:crazy: Hon är lite gasig också. Kan bidra till magens storlek. Undrar bara varför hon är gasig. Har inte ändrat foderstaten??

Om hon är gasig i magen så har du svaret på en del av magsvullnaden, att hon sedan är rund och valkig men att du samtidigt kan känna revbenen tyder inet på en fet häst utan en häst som står på felblans och behöver mer protein.

Min reagerar precis lika dant som din vid felbalans och för lite protein, är också en sportponnymodell med mycket fullblod i. Han blir valkigt "fet" får ballongmage halva ryggen rund samtididgt som du kan känna revbenen och främre ryggen blir helt urholkad.
Finns bara en räddning, protein för drar man ner så blir ju din för tunn istället, min blir "fetare" ju mer mindre mat han får istället.

Skulle plocka bort allt utom lucernet och börja ge soja till lucernet och se vad som händer. Vore din häst äkta fet så skulle hullet vara fast och inga revben kännas.

Vad intressant att det finns likheter!När jag tänker efter har hon små "gropar" vid manken eller främre ryggen. Så tipset är att öka proteinet dvs börja med soja? Provar gärna. När du menade plocka bort allt annat, menar du då oljan, coolen och betforen? Finns det annat man kan göra för gasiga magar och misstänkt proteinbrist? Gasigheten känns som ett nytt inslag. Märkte det i helgen. Hon har bytt hagmiljö och flock och haft dåligt aptit sista tiden också. Dricker mycket varje natt dock. Kan det ge magproblem?

Ja, menade att du tar bort olja, betfor och coolen. Finns ingen mening att ha massa olika småduttar. Mycket dricka isig ger inte magproblem, därmot så kan det vara ett symtom på uppkommet magproblem. Vissa hästar som får magkattarkänningar eller annan åkomma/obalans dricker mängder. Fler symtom kan vara att de blir lite nervösa, mjälliga i pälsen, gasiga i magen, doppar höt i vatten, ökad eller sämre aptit, lös avföring, avföring som luktar surt.

Naturligtvis behövs inte alla symtom utan nåt av dessa är varningstecken nog.

Så om nåt av detta finns så skulle jag sätta in en kur Kraffts magtarm, fortsätta med lucernet och smyga in soja. Alt. byta ut både lucernet och sojan mot Krafft protein som verkar vara mycket snällt mot magen.

Men alla jag prata med ang detta med protein brist och att man känner revben mm, så ska man ge olja! utöver lusern alt groov 125´, ev soja (fast va försiktig första tiden med sojan). Olja är jätte bra fodermedel som du kan ge 1-2 dl av /dag för att få ut protein och energi fast inte få en knäpp häst. 3 dl olja är ungefär som 1kg havre.

Men olja ger väl inget proteintillskott alls? Det är ju bara ren energi?

Så kanske det va men är bra ändå för olika själ.. Smörja tarmar, finare päls, ger extra fett om det behövs mm...

Olja är ren energi, ja. Bra för hullet men ej nån ide för proteinfattiga foderstater.

Kl
Jag är inte så övertygad om att detta handlar om proteinbrist. Det skulle vara intressant att se grovfoderanalys för att veta säkert. "Rund och go rumpa" tolkar jag som rund och muskulös, dvs knappast brist på protein.

Hästen kan bli rund om magen och man kan fortfarande ana revbenen (känna), dvs det är en häst i lätt överhull enligt beskrivningen.

Vissa hästar som får fri tillgång blir lite "bulkiga" (ej bukiga) om man kan uttrycka sig så. ;) Mer volym i magen men vid arbete drar magmusklerna tillbaka magen.

Gasiga magen är det jag funderar över. Kan beror på många saker, kommer inte på nån självklar anledning just nu. Är hästen även lös i magen? Hur ser hon ut i pälsen?

Just i år har hon en glansig päls. Och rund rumpa! Det är det som är så konstigt. Att hon hade proteinbrist förra vintern står helt klart. Då var hon mager och utan rumpa och hals. Pälsen var matt. Höet hade urusla värden. En skada gjorde att hon bara kunde promeneras.
I övrigt: Hon har humörsvängningar och gillar inte att man tar henne på magen. (Helst inte vänster sida??) Sadelgjorden protesterar hon mot och har alltid gjort. Eftersom hon är en nervös och spänd häst slår det mig nu att hon kanske får orolig mage i perioder: gasig, uppsvälld och sur. Har reagerat över att hon inte slänger sig över kraften varje dag heller. Det kan vara mat kvar i krubban efter både middag och frukost ibland. Vattnet är slut i hinken och hittar lite blöta hörester i den.
Det kanske är en kombination som är bäst: ge något som är snällt mot magen OCH fortsätta med fri tillgång av hö, ge lucern och ev. soja. Morötter??
Hmm. Svårt med hästar som alltid är lite småsura. Det tar ett tag innan man ser förändringar...
Tacksam för alla tips eller nya tankespår.

Vad hos hästen idag och synade henne mer ordentligt. Hon är nog mest lite tjock just nu. Revbenen känns bara lite vagt under hullet. Sen är hon gasig oxå!! Ska komma igång med ridningen mer nu igen så får hoppas att hullet blir till muskler. Skönt ändå att min benget har fått hull. Frågan kvartstår dock. Ska jag ha kvar samma foderstat och vänta in fällningen och den väntade avmagringen eller ska jag minska på fodret nu...

Släng till lite B-vitamin också. Fick det tipset av vet när min häst blev "höstdeppad" i samband med flytt till nytt stall. Tydligen är B-vitaminet bra för både pälssättning och stressad mage :)

Liknande trådar

Foder & Strö Vår arab fick fång i februari -11 i en halvmeter snö. Han repade sig och bantade ungefär 100 kg vilket behövdes eftersom alla muskler...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
10 124
Senast: Inte_Ung
·
Foder & Strö Jag å min kille har precis räddat ett sto med föl ur vanvård å stoet ser ut därefter medans bebbe e jätte tjock å go men har inte börjat...
2 3
Svar
41
· Visningar
12 393
L
Hästvård ag har haft problem med honom till o från sedan jag köpte honom. det började såhär.. Köpte honom för ett par år sen och skulle släppa...
Svar
14
· Visningar
2 099
Senast: lundborg
·
L
Foder & Strö Har suttit i många fler timmar än var jag tänkt mig och har blivit totalt förvirrad! :crazy: Har 2 st vallacker, en rejäl och maffig...
Svar
9
· Visningar
1 162
Senast: LuckyLady
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka