Det var inte över 1.30 men i närheten!
Jag måste fråga dig.Eftersom jag vet att du är duktig
Att sitta och dra i inner har inte jag förespråkat heller.När du säger stöd på ytter menar du då ett stadigt stöd?Eller tar man åt sig yttertygeln oxå??
Dressyr tanr som jag är har jag lite svårt att förstå hur ytter tygeln ska förhindra att bogen tappas.Och att baken släpper.Jag har lärt mig att yttersidan stannar på plats med hjälp av ytter sittben och ytter skänkel.Det har det ju skrivit i så många trådar att vi inte ska rida hästen med tygeln utan med vikt säte och skänkel.Fungerar det annorlunda i hoppning och i omhoppning då.
Och jag menar självklart inte att man ska sitta med glappande tygel och flänga runt.Då kommer man ingen stans i ridningen heller.Ett fint stöd ja det är bra.Men att säga att om man lättar på ytter då är man en dålig ryttare.Det tycker jag är fel.Det är ju skilnad mellan stöd och stöd oxå.Många är backande i sitt stöd.Altså håller tillbaka tygeln utan att vara medvetna om det.Att tygeln är sträckt med en stadig hand .Det kallar jag stöd.men en hand som backar i dent .Tycker jag är fel ute...
Många gånger märker ju inte ryttaren heller att den har en backande hand.Den backande handen kan upptäckas om man lättar.Antingen dyker hästen.eller höjer huvudet och släpper bakändan.Men många verkar ju tycka det är en dödssynd att släppa yttertygeln oavsett dressyr eller hoppning.Man rider väl inte hästen i form med tygeln heller
.
:smirk:
Jag kan förstå ditt resonemang fio men hur många här inne är på din nivå i ridningen :smirk:
Du vet ju och känner av mer än vad många andra ryttare här inne gör.Men att säga att man är urkass hoppryttare om man släpper yttertygeln är väl ändå att ta i
Jag vet inte om jag lyckades förklara vettigt den här gången heller.Men det återstår väl att se när jag får hela buke staben efter mig :smirk: