"gnisslande" hovar???

Buck

Trådstartare
tänk er hur det låter när man gnider 2 fuktiga gummi bitar mot varandra, eller när man går i vått gräs med foppa tofflor. så lät min hästs hovar i förrgår :(
har ringt hovslagare som kommer idag pga en sne sko, men ljudet verkade komma från alla hovarna :confused:
har ni nån gång varit med om detta?? jag vet att hovar inte ska låta ngt men nu så gjorde pollans det, det har varit torrt i marken här sedan i juli och hovarna har blivit väldigt torra( upptäckte att det fanns många små sprickor i sulan och på ena hoven så kunde man till och med bryta av en löst sittande bit som var som trä i konsistensen)
smörjer med hovlera nu under natten och har också använt hov fett och olja på utsidan av hoven.

jag vet att detta verkar konstigt, dom jag arbetar för sa att det är omöjligt och att det nog var leder som knäckte. men jag vet hur knäckande leder låter (mina vader och knän knäcker för varje steg jag tar och jag har en stel gammal ponny som brukar låta lite vid kallt väder).

har ni någonsin varit med om liknande??

Sv: "gnisslande" hovar???

Har aldrig varit med om något liknande men jag tror att du ska undvika hovolja om hovarna är torra. Hovolja täpper till och gör att vatten och fukt inte kan komma in i hovarna. Min hästs hovar torkade mycket under sommarens varmaste tid och då svampade jag med vatten så ofta jag kunde, och använde ett smörjmedel baserat på bivax (vet inte vad det heter då det kommer från Tyskland, men tydligen gör det hovarna elastiska och fina, utan att täppa till så att hoven kan dra åt sig fukt).

Lycka till med hovslagaren idag, du får gärna skriva hans förklaring på gnisslandet! Måste ju nästan ha att göra med att det regnat massvis igår, eller?

Ha, ha, ha. Jag har men våra hästar fast inte samma sommar. Orsaken är/var att trots att hästen verkades och skoddes bara 3 veckor innan ljudet dök upp hann bild en dubbelsula som började gnissla/gneta/gnälla vid varje steg. Vid bägge dessa tillfällena så handlade det om mycket torra somrar.

det regnade knappt igår, men gnisslandet slutade ändå, i förrgår så hade det inte regnat sen i början på juli och då endast lite så det var nog snarare av torkan som gnisslet kommit av.

dubbelsula hade hästen i förrgår!(kom inte på vad det kallades för innan men det var en dubbel sula) så det var nog som bojs hästar. det var ca 4 veckor sedan som hovis var här senast så det är nog samma "gnissel åkomma" som boj har varit med om. roligt att veta att man inte är galen^_^

hovslagaren visste inte vad det kunde vara för gnissel, men åtgärdade ena skon som fått alla sömmar avbrutna utom 2, dvs sömhuvudena satt i skon och söm spetsarna satt i hoven vilket gav intrycket av att skon satt fast som vanligt XD tills han började vicka lite på skon och konstaterade att den var lös.

gnisslet är borta nu då regnet öser ner :):(

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka