Gnälltråd om detta väder...

Sv: Gnälltråd om detta väder...

OJ! Ni har mycket jobb framför er! Hoppas inge värdefullt for,hus,människor,djur.

På em började de snöa å blev ett tunt lager på marken,å lite fruset. Yes tänte man de finns hopp. Såg på väderleken att de blir regn i natt igen. Suck!

Min häst vill int gå i hagen mer,man ser hur svårt hon har de. Tycker synd om henne...
Elände,elände

Jo, mkt jobb har vi nu...fin julklapp liksom :(

Vi har ved för en livstid eller två. Ngn som vill köpa? ;)

hellskotta..:crazy: ja nog har ni ved retsen av livet:nailbiting:
Vilken enorm tur att ingen kom till skada..
Stackars er som ska röja upp allt det där.

Gnäller lite över skitvädret ja me..
Visserligen har hagarna klarat sig men det är så mörkt och trist..
I dag har det regnat..skulle hellre ha lite snö.

Ja, man får väl vara tacksam i eländet att ingen kom till skada.

Just nu fokuserar vi på att röja upp runt stall & i hagar, det kommer att ta ett par veckor bara det misstänker jag (om det nu inte dimper ned en meter snö nu som pricken över I). Men sen...allt syns inte på bilden. Bakom ryggen på fotografen så fortsätter skräcken, ett par hektar till som också skall väck. Men det får allt ligga kvar tills i vår, nu blir det alldeles för tungjobbat :(

Åh vad jag avskyr lera och regn! Det tar ju aldrig slut heller när man bor på västkusten, månad efter månad med lera lera lera..

Detta är första vintern vi tillbringar i Holland och jag är så glad att slippa leran och regnet, den största anledningen till att jag gick med på att flytta hit. Vintern har inte ens kommit hit ännu och vi har haft sol i 4 veckor utan en droppe regn. Hästarna solar sig ute varje dag och stortrivs, vi har även grönt gräs som fortfarande växer! Tror inte de längtar hem till leran så mycket :D

Nackdelen är att det fortarande surrar mygg o knott :rage:

Jag klagar inte på vädret. Hagarna är rätt oleriga, man kan fortfarande rida på volten istället för ridhuset.
Visst hade det varit kul med snö till jul, men annars så klarar jag mig utan :)

*kl*

Kolikanfallen avlöser varandra i stallet, alt. sprutdiarre. Men största sannorlikhet för att den enda de kan roa sig med i hagen är att "påta i sanden"

Kyla! Tack!

Fast jag hukar mig lite, funderar på om allt det här är för att jag lever över mina tillgångar och har en tvättmaskin i källaren och en bil på uppfarten.

Cilla ser ut som en pytonorm på morgonen när det blåser och vräker ner regn och att få henne ur stallet är bara att glömma.
Hagen med ligghallen är bara att glömma att använda för tillfället.

Rida ut går bara på asfalt över allt annat blir upptrampar till bedrövelse och så har det varit i över 1 månad.

Behöver jag nämna att hästarna inte har någon vidare kondition nu :o.

Tom hagen som jag innan har använt vid skit väder och aldrig innan blivit det minsta lerig vid intaget har lera:crazy:.

Vill inte mer:arghh:

kl

Igår var vi överlyckliga då det kommit en del snö, att faktiskt ridbanans underlag var helt ok. Släppte lös min grabb som fick busa lite och det gjorde han med besked då han for runt i 10 minuter nonstop, full fart helt överlycklig tills han var nöjd och trött. Han behövde verkligen ladda ur och såg helnöjd ut trots att han flåsade som ett tok..och rullade säkert 5 gånger därtill medans jag stod i mitten och hade glädjetårar och blev så glad över att se pålle lycklig igen :love:

Idag då? Regn hela dagen och is/lersörja..suck

Det gäller verkligen att fånga ögonblicken men jag får nog kvarstå vid att inte rida på ett tag utan att det blir markarbete eller släppa lös honom på banan så fort väder eller underlag tillåter, för någon ridning ger oss ingenting i dagsläget

Åh jag är så LESS!! Vi har bara is. Snö-kyla och så regn och plusgrader ger ett helt vansinnigt halt underlag. Och knöligt. Är så sjukt less på att glida runt som en snorlobba på såpat golv. :rage:

Gled i diket med bilen nyss, körde sakta men snorhala decimeterdjupa spår hivade ner mig i diket.

Hästarna har det någorlunda i hagen nu efter att ha haft en halvmeter lera tidigare och efter det knögglet från helvetet. Men att aktivera dom är inte lönt.

Usch usch. Jag är ändå glad att vi slipper de hemska stormarna som är söderöver.

Jag klagar inte på vädret. Hagarna är rätt oleriga, man kan fortfarande rida på volten istället för ridhuset.
Visst hade det varit kul med snö till jul, men annars så klarar jag mig utan :)

Kan inte annat än att hålla med...

Hösten är "underbar".. Visst blir det lerigt men då vi hade hästarna ute på bete tom 1/12 så var det ju först då de kom till sina resp vinterhagar. Utevolten är ridbar, skogsvägarna perfekta, och som nån nämnde grusvägarna :)

Att det sen inte fryser i stallet är ju den största bonusen !
(vi har än så länge lite få häst i stort stall = inte mkt värme i stallet)

*kl*

Våra hästar går ute som vanligt, omkring 16 timmar per dygn. Här har det regnat hela hösten och marken är helt övermättad med väta.
Men, vår vinterhage är torr. Förra våren gjorde vi en djupdykning i kassakistan och anlitade den lokala maskinstationen för dränering mm av hagen - jag är så glad att vi gjorde den investeringen!

Även paddexridbanan, som också är gjord efter konstens alla regler med dränering, klarar sig och är underbar att rida på.

Åh jag vill också klaga!

Först storm, sen snöoväder och givetvis häst som hade hovslagartid bokad en vecka senare, fick på brodd o snösulor lagom till snön smälte och lämnade lera efter sig :meh: Så nu när jag äntligen kan rida igen så har jag tappat suget helt men får samtidigt dåligt samvete för hästens skull :( Visserligen ska hon få vintervila men den sparar jag hellre på tills det är isgata (och därmed oridbart).

-Catherine-, vad tråkigt med så mycket nedfallen skog! Tur att inga personer, djur eller större byggnader skadades.

Jag fattar inte hur skåningar överlever detta som egentligen borde heta vinter, men som jag kallas syndafall.

Funderar på att börja bygga en ark.

Ska det ALSRIG sluta regna?

Ufot som aldrig trodde han skulle sakna -35 grader, solen under horisonten 1 månad och snö i 9.

Kl

Jag tycker vintern är perfekt!
Bor i Östergötland och här har det inte regnat särskilt mycket alls. Bor på slätten så blåser gör det ju från och till men det stör inte mig.
Lite lera vid grinden är allt, har bra hagar. Ridbanan och ridvägarna är perfekta :-)

Äsch- alla nöjda människor kan väl starta en egen antignäll tråd... Man blir ju bara gnälligare av att höra att vissa har det bra...
Härligt ni andra att det är fler som lider av regn och lera!

Liknande trådar

Hästvård Min 12-årige Irish Cob valack fick kolik söndag kväll. Igen. Han fick kolik tre gånger förra hösten (stod uppstallad i Frankrike) -...
Svar
5
· Visningar
2 947
Senast: Egonson_
·
Ridning För en tid sedan fick jag en förfrågan om jag kunde tänka mig att provrida en ponny för de ville se om han kunde gå under ryttare över...
Svar
7
· Visningar
1 562
Hästhantering Lite luddig rubrik men ska förklara lite mera... När man skaffar häst eller har haft häst i flera år och köper en ny som man måste tänka...
2
Svar
36
· Visningar
6 396
Senast: Ninis
·
Hästmänniskan Hur gör ni med hästarna vid kraftig blåst? Just nu blåser det kraftigt här hemma och hårdare vindbyar utlovas mot eftermiddagen och...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 055
Senast: TinyWiny
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar