Gnäggar vid upp- och avsittning

ylvalill

Trådstartare
Jag har en snart 4 årig valack som nu är under inridning. Påbörjade inridningen sent förra våren men en skada som han ådrog sig på sommarbetet tvingade oss till en lång paus och nu är vi tillbaka på ruta ett igen. Inridningen går bra om än långsamt (mer beroende på mig och tillgång till medhjälpare än på hästen), men han har en liten egenhet som jag funderar lite kring. Han gnäggar när jag sitter upp och när jag sitter av, ibland även när jag lägger till skänkeln. Det är inget "rop på kompisarna"-gnägg utan snarare ett lågt mullrande "hingstgnägg". Har inte lyckats tyda vad detta betyder ännu, någon som har några idéer eller som har haft en häst som gjort detsamma?

Mitt sto gjorde så i början när jag skulle rida henne.
Hon avgrunds gnäggade. Feg som jag var så hoppade jag då av igen.
Min dam är väldigt dominant och protesterar fortfarande om det inte passar henne.
Hon är nu sju år.

Min är också väldigt dominant, mig accepterar han vanligtvis som ledaren, men man får passa sig för ger man honom ett lillfinger så tar han hela armen. De andra hästarna i hagen har han styrt över sedan han var 2 år, trots att de är både äldre och större än vad han är. Låter rimligt att det kan ha med "vem som dominerar vem" att göra på något sätt. Frågan är då om man bara ska ignorera det eller hur man ska hantera det..?

Så länge han inte gör något annat än gnäggar skulle jag strunta i det. Dvs om han står still när du vill, flyttar sig när du vill osv och allmänt gör det som önskas vid upp- och avsittning skulle jag ignorera gnäggandet.

Så länge han inte gör något annat än gnäggar skulle jag strunta i det. Dvs om han står still när du vill, flyttar sig när du vill osv och allmänt gör det som önskas vid upp- och avsittning skulle jag ignorera gnäggandet.
Ja, de bitarna fungerar utmärkt. Han står blickstilla vid upp- och avsittning, från marken har jag god kontroll och kan flytta alla delar av honom som jag vill (får påminna ibland om att han faktiskt ska göra som jag säger, men det hör väl till :-) ). Uppsuttet sitter inte hjälperna helt ännu, men han är ju inte riden så många gånger än så det kan man väl knappast begära.

Min tränare sa idag att det ju nästan låter som att han tror att han blir betäckt. Smått förvirrad pålle jag har tror jag... :D

Ja, de bitarna fungerar utmärkt. Han står blickstilla vid upp- och avsittning, från marken har jag god kontroll och kan flytta alla delar av honom som jag vill (får påminna ibland om att han faktiskt ska göra som jag säger, men det hör väl till :-) ). Uppsuttet sitter inte hjälperna helt ännu, men han är ju inte riden så många gånger än så det kan man väl knappast begära.

Min tränare sa idag att det ju nästan låter som att han tror att han blir betäckt. Smått förvirrad pålle jag har tror jag... :D
Han är kanske en pratig individ helt enkelt, vissa hästar småpratar mer än andra. Inget att göra så stor grej av, man måste inte överanalysera allting.

Han är kanske en pratig individ helt enkelt, vissa hästar småpratar mer än andra. Inget att göra så stor grej av, man måste inte överanalysera allting.
Jo, han är betydligt mer "pratig" av sig än min förra häst. Välkomnar med gnägg ibland när man kommer i hagen och så, men det här är inte riktigt på samma sätt. Du har nog rätt i att det inte är någonting att göra en stor grej av, men jag kan inte låta bli att vara lite nyfiken på vad det kan betyda. :)

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka