Gnägga???

Matten

Trådstartare
Hur förhåller ni er till en häst som gnäggar...? Ex. du är ensam i stallet med din häst, utanför gnäggar en häst och din häst svarar, eller tvärt om, din häst gnäggar för att få svar från andra. Eller om du är ute och rider och din häst gnäggar åt någon annan? Själv ser jag det nog så att min häst är mer intresserad av andra hästar än av mig... :angel: ? Är jag i stallet så försöker jag avleda och få hästen uppmärksam på mig. Någon som har några bra tankar eller ideer?
Mvh. Matten :D

Sv: Gnägga???

Låter som ett svartsjukedrama :o .

Det vore att jämföra med att ens sambo eller vän inte får prata med andra för då är h*n mer intresserad av den än av mig och själv skall man tränga sig på och avbryta andras samtal för att få hela uppmärksamheten :confused:

Klart att hästen ska få prata med sina vänner och jämnlikar, antingen så bryr jag mig inte alls eller annars så uppmuntrar jag eller försöker vara delaktig i deras samtal på mitt egna vis. Mina hästar kan både prata med andra och vara delaktig i det vi gör på samma gång.

Har bara haft en som inte kunde det och han fick prata till punkt för han kunde bara göra en sak i taget.
MVH/

Om hästen gnäggar är det för att få kontakt med sina artfränder utanför. Det kan ofta vara för att hästen känner sig något stressad över att den är ensam, en häst som känner sig säker i en situation där den är ensam besvärar sig inte heller med att gnägga.

Kortfattat kan man säga att du inte är ledare över hästen helt och hållet eftersom hästen inte känner sig säker i den situationen utan söker stöd utanför.

Om du inte heller är i stallet och hästen gnäggar är det en annan sak dock eftersom den då saknar din trygghet också.

Det är så jag också tänker. Just nu har jag en unghäst, som jag håller på att "ta över" ledarskapet på, vilket jag också märker tydligt i stallet. I början var han orolig i boxen (om han var ensam häst inne), gnäggade och hade svårt att stå still, men ju mer hanterad han blir (vi gör mycket ledarskapsövningar) ju lungnare blir han, men om någon gnäggar utanför, så svarar han ibland, men nöjer sig rätt bra med "bara" mig :D . Det där med att det skulle vara som ett "svartsjukedrama" köper inte jag. Men hur tycker du då att man ska bete sig just när hästen gnäggar? Ska man inte bry sig?, avleda? eller vad?
Mvh. Matten

Hästar är väl inga robotar heller! Tycker det gått inflation i sk ledarskap och vad man ska kräva av sin häst.

Låt hästen gnägga! Det är ju en häst!

Nu är det ju inte så att jag gör någon STOR sak av detta, om nu någon trodde det, MEN eftersom, vissa här är duktiga på NH. så undrar bara jag hur man tänker och förhåller sig till just gnäggningar, om man ska köra NH. "hela vägen" (vilket inte många gör...) För övrigt tror jag att "NH. inflationen" räddat en hel del sk. problem hästar.
Mvh. Matten

Min hingst är lite förtjust i att berätta att stallet är "faktist" är hans när det kommer in en annan häst, det brukar räcka med att jag ropar hans namn (helt "vanlig ton"), så tystnar han.

Men det är inte allti det är så lätt, man kan avleda uppmärksamheten genom att be om den, be hästen att vara intresserad och uppmärksam på dig. Då får man vara lite kreativ och komma på bra sätt så man inte alltid gör samma sak för då blir den "saken" tillslut ett "nej".

Jag förstår inte heller varför det skulle ses som svartsjuka? En häst som gnäggar är orolig, mer eller mindre, och inte helt tillfreds. Ju mer ledarskap man har som människa, ju mindre gnäggar hästen.
Det är ingen fråga om svartsjuka utan om beteende vetenskap. :smirk:

När jag och hästen varit ute och gått och vi kommer tillbaka mot hagen där resten av flocken går så gnäggar han för att säga att han kommer tillbaka.

När min häst lämnar hagen blir en del av hästarna ibland helt galna (ej ledaren alltid) för att han försvinner, springer runt och "fjantar" sig, trots att resten av flocken (och deras ledare och bästa kompis (två olika hästar)) är kvar i hagen.

Nej, din förklaring håller inte alls med min hästbeteendekunskap. Visst kan de gnägga när de känner sig ensamma och osäkra, men om man har en väl fungerande flock så gör de det betydligt oftare än så. I flocken kan de gnägga för att säga åt någon häst att skynda sig på, att busa etc etc.

:bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :bow: :)
kan bara hålla med ju tajtare flock ju mer gnägg(prat)
ta ut en häst ur en bra flock så pratas det för fullt när den kommer tillbaks! Och ja jag är ledaren i mitt stall men har även ett ledarsto i min flock ;) så klart så ska hästarna få lov att gnägga efter varandra ! Jag har för mig att dom är flockdjur och gärna vill hålla kontakten med varandra ;) säger inte att dom ska skrika i tid och otid men om man har en ensam häst kvar i stallet så är det självklart att dom vill kommunicera med sin flock!? det är en annan sak vid arbete då ska dom inte prata hela tiden.Min hingst talar alltid om för flickorna nör han kommer hem efter en ridtur och han är den som alltid går in först från hagarna så han hälsar stona men glada gnäggningar när dom kommer in :D Och jag har INGA problem med mina hästar fast dom får kommunicera med varandra
Glada gnäggningar från tesora (fd ninjo) :banana:

"Jag förstår inte heller varför det skulle ses som svartsjuka? En häst som gnäggar är orolig, mer eller mindre, och inte helt tillfreds. Ju mer ledarskap man har som människa, ju mindre gnäggar hästen.
Det är ingen fråga om svartsjuka utan om beteende vetenskap. :smirk:"

Kan den vara ja...Men som andra skrivit så pratar hästar med varandra mer eller mindre med sina flockmedlemmar.

Till Matten
Köra NH hela vägen. Man blir rädd när man hör sådant. För mig innebär NH samspel med hästen och att jag skall känna mig trygg likväl som hästen med mig, om det finns någon NH filososfi som säger att en häst inte får gnägga för då ser den mig inte som ledare så anser jag i allafall att det har gott för långt. För mig är det inte samspel eller NH när man försöker ta bort hästens naturliga beteénde såsom att prata med sina flockmedlemmar.

MVH/

Så vitt jag vet så finns det ingen NH filosofi som förbjuder hästen att göra något alls, ingen bra iallafall! Däremot går det ut på att hästen skall känna sig trygg med dig, såpass att de andra inte spelar någon roll, därför att du är en värdig ledare.
Och hästen skall kunna konsentrera sig på dig utan att bli stressad.

Jag har däremot inte sagt att en häst inte kan gnägga av olika orsaker. Men om du stänger in hästen i en box och den blir orolig och gnäggar så är det för att den just blir orolig och inte är tillfreds med situationen. Det vettigaste för den då är att ropa på artfränder/flockmedlemmar.

Ser den däremot människan som sin ledare kommer den inte att stressa upp sig och däremed gnäggar den inte för att få kontakt med andra.

Ju mer hästen ser dig som sin ledare, ju bättre sälvförtroende får den.
Ju mer den inser att den klarar av (ex. gå under en pressenning) ju mer inser den att den faktist klarar av saker du ber den om och ju bättre blir självförtroendet.
Om ni inte förbättrar förtroendet på en häst som blir stressad när den blir själv, och ni "tränar" NH (dvs. gör övningar och har det som livsstil) så har ni missat något i träningen/synsättet, för det kommer automatiskt bättre självförtroende till hästen som det kommer ledarskap till människan.
NH är inte bara att förtjäna sig ledarskapet och få en bra kontakt med hästen, hästen lär sig även att den kan klara av saker den inte trodde att den kunde, och hittar man inte något sådant, har man troligast inte problem med att hästen blir stressad av att vara ensam heller.

Hästar använder väldigt lite det verbala språket utan använder istället det kroppsliga. Gnäggningar används för att påkalla uppmärksamhet och som hällsning, och skrin används för att visa upp sig och varna.
Om det blir som i Psy.grrls fall att de andra blir tokiga när hon tar ut sin häst så kan det finnas flera olika orsaker, en kan vara att hästarna är understimulerade och blir uppspelta av att något händer, en annan att de är en väldigt sammansvettsad flock. Men det är inget man kan avgöra utan att ha studerat flocken IRL.

Men hur flocken i övrigt reagerar spelar ingen roll eftersom det inte är hennes hästar, det är hur hennes häst reagerar som spelar roll. Om hon är ledare över sin häst och den litar till henne till 100% så kommer den inte att bry sig om något annnat än henne. Ledaren har äntligen kommit till hästen, den kommer att vara uppmärksam på henne till 100% och det hon gör.
Men detta är väldigt sällsynt, för att få denna kontakt måste man för det första vara väldigt skicklig på beteendevetenskap, så att de handlingar man gör blir "rätt" utifrån hästens perspektiv. Om man verkligen vet vad man "gör" kommer man att etablera en kontakt med hästen som ger en något helt otroligt.
Nu ska erkännas att denna kontakt är något man måste vårda, annars kommer hästen att tappa respekt för en och man sjunker lite i ledarskapsnivå, eftersom man inte tillbringar nog mycket tid med hästen. Jag har den kontakten med min hingst emellanåt, när jag inte är för stressad... När jag har den kontakten blir jag förföljd i hagen av honom, om jag skall göra något går han med mig och undersöker det jag gör, är med och betar precis brevid mig (med respekt för min zon) om jag ex. lagar staket eller liknande.
Han ger en nästan en dyrkande blick, som säger att man är cool och häftig och utöver det vanliga. Och den blicken, och den känslan, är helt underbar att få.

När jag har den kontakten med min hingst bryr han sig inte heller om att skrika och gnägga i stallet, för då är jag där och han vet att jag har koll på de som kommer in, precis som en flockledare ska.

Jag ställde en fråga...och har aldrig påstått att hästar inte får gnägga...självklart ska de göra det MEN i vissa situationer gör de ju det för att, som "Sammet" sa, de är oroliga, stressade i den situationen de befinner sig i (typ ensam i boxen), och det är just det "oroliga" gnägget jag är ute efter (kanske var otydlig...?). Har du aldrig varit i situationen när en häst bara springer runt i boxen som en tok, gnäggar och bara vill ut? Jag ser i alla fall den hästen som väldigt osäker och stressad, Hade den sett mig som ledare så hade den inte betett sig så.
Mvh Matten

Jodå.. Jag har haft och sett den situationen allt för MÅNGA gånger tyvärr.

F.d. hästen var så under det år jag hade honom. Han sprang inte bara runt, han var färdig att riva allt som fanns för att ha kontroll på var hans flock var och detta trots att han hatade de allra flesta av dem. Även om andra hästarna var inne i stallet så kunde han bete sig så om de pratade med varandra. Den hästen är den mest osäkra individ gällande hästbeteénde jag träffat på.

Första två veckorna hängde jag som en snorsleta efter honom och han såg mig inte alls, när han åkte så skulle han gjort vad som för mig och han kunde stå inne med öppen boxdörr och vissa hästar kunde komma och gå utan att han brydde sig. MEN han gnäggade ändå, jämt och ständigt..

Den ena 1-åriga hästen jag har var en rädd vildhäst när han kom i Maj, han bryr sig inte ett dugg om han är ensam eller inte i stallet, han är också på god väg att göra och följa mig, över, under genom vad som. Han sover medvetslös sömn i boxen, skiter fullstänidgt i om hästar kommer och går eller om jag kommer och går så trygg är han i sig själv. Men likt förbannat så pratar han ibland med sina vänner om de är pratar med honom eller om vi mötar andra hästar, han t.o.m. gnäggar när han sover. Den andra dito hästen som kom för en vecka sedan ca. är otrygg när han blir själv för han är otrygg i sig själv så därför pratar han om någon häst försvinner eller kommer in i stallet för han har inte fattat rutinerna ännu eller vad som förväntas.

Skulle kunna fortsätta.. Som du ser så pratar alltså hästar med varandra vare sig de är otrygga eller inte ser mig som sin fullvärdiga ledare eller inte.

För mig har aldrig gnäggande i sig varit några problem eftersom jag anser att en häst får gnägga när den har behov av det, likväl som jag pratar när jag har behov av det. Hur jag kom tillrätta med beteéndestörningen var att jag försökte att inte bry mig så mkt. utan bara finnas tillhands när det brakade loss, jag kunde inte göra annat för det går itne att göra något med en helblockerad häst. Jag stod med risk för mitt liv inne i boxen när han levde som mest för att visa att jag fanns där för honom när han vaknade ur sitt trance. Detta utökades sedan till att jag kunde stå utanför och sedan räckte det med att jag bara gjorde min röst hörd.

NH är för mig ett ord som inte borde användas då det innebär att hästen skall känna sig trygg och se mig som en fullvärdig ledare. Men hur man kommer dit är ju så otroligt individuellt och vägarna lika många som det finns stall i Sverige. Kroppsspråket är det jag anser att man kommer längst med, studera hur hästar beter sig mot varandra och utgå från det.
Men arbeta med kroppspråk innebär lika mycket arbeta med psyket, du kan göra hur "rätt" som helst med din kropp men om spyket ej är med så funkar det inte och detta är svårt att beskriva.

Många gånger så räcker det med att inte bry sig så förbaskat och inte göra så stor affär av saker och ting. Vi förstärker våra hästars osäkerhet mer än vi ger en trygghet många gånger genom att vi skall gå så försiktigt fram.

Det jag dock reagerade på från början i ditt inlägg var denna mening.
"Själv ser jag det nog så att min häst är mer intresserad av andra hästar än av mig... " Bara för att den gnäggar :confused:

Det var så jag tolkade det och jag tyckte det lät helt galet och som ett svartsjukedrama. Hästen får inte gnägga till sina vänner för då får inte du den uppmärksamhet du vil ha.

MVH/

Om du läser meningen en gång till så kanske du förstår att jag försökte vara lite ironisk
(det är liksom en lite smilys gubbe efter...), ska försöka vara ännu tydligare nästa gång...Och anledningen till att jag över huvudtaget tog upp frågan var för att jag själv jobbar med en inte allt för hanterad 3-åring som har varit lite jobbig i boxen, men har blivit jätte duktig efter alla övningar vi gjort, vilket borde betyda att han känner sig trygg med mig. Om han gnäggar är det "prat" gnägg, inte "stress" gnägg, vilket känns bra.
Mvh. Matten

MIn häst gnäggar sällan till andra hästar, men nästan hela tiden till mig... :love:
Så fort han hör eller ser mig börjar det och vi kan ha långa samtal som hälsningsceremonier. Det spelar ingen roll om jag varit borta flera dagar eller bara några sekunder... :love:
Jag älska honom! :rofl:

Inte gör det nåt att dom gnäggar, det får dom gärna göra.
Men när man har L på gången och han hör ston utanför.. börjar nippra och gnägga.. försöker övertala matte om att han absolut måste ut och betäcka nu på en gång, då får det vara bra!
Han lugnar sig oftast såfort man börjar "operation klia häst" ;)

Kaos, han är så go :love:
Han gnäggar så fort man öppnar bildörren och kliver ut.
"Maaattteeee heeeeej" när man kommer fram till hagen så börjar han
att mullra, det är därför han är en åskhäst :p
Han småmullrar en lång stund efter att man kommit fram till honom, och visst pratar jag tillbaka!

Dom andra två gnäggar när dom hör att man kommer, men gnäggar inte mkt annars.. jo när dom blir skilda på.

Han som är på travet brukar gnägga då vi kommer..om han är i hagen el boxen. Står han på gången så är vi inte riktigt lika intressanta

Det är ju det som är det mysiga...när man märker att pållen gnäggar till MIG!
Mvh. Matten

Självklart ska de få prata. Sköter en 5årig avelshingst (tinker/irish cob) som gillar att prata och visa upp sig när det är damer i närheten. Visst får man ibland säga till då hormonerna :love: tar överhand.

Han skriker oftast när man lämnar gården och när man kommer tillbaka. När man rider känns det som om man sitter på en vibratorplatta när man sätter igång :rofl: .

Liknande trådar

• Låst
Hästhantering På förekommen anledning sitter jag och funderar på det här med hästar som springer på/över en människa, vilket ju i bland haft en...
16 17 18
Svar
351
· Visningar
15 513
Senast: Hedinn
·
Hästvård Hej! Skriver här desperat i hopp om att nån kanske har en aning om vad som är felet på min ponny. Hon är en 18 årig korsningsponny med...
2
Svar
34
· Visningar
3 105
Senast: Freazer
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 122
Senast: Juli0a
·
Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 575
Senast: Stereo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Valp på vintern
  • Barmarksdrag/canicross
  • Valp 2025