Sv: Gnägga???
Jodå.. Jag har haft och sett den situationen allt för MÅNGA gånger tyvärr.
F.d. hästen var så under det år jag hade honom. Han sprang inte bara runt, han var färdig att riva allt som fanns för att ha kontroll på var hans flock var och detta trots att han hatade de allra flesta av dem. Även om andra hästarna var inne i stallet så kunde han bete sig så om de pratade med varandra. Den hästen är den mest osäkra individ gällande hästbeteénde jag träffat på.
Första två veckorna hängde jag som en snorsleta efter honom och han såg mig inte alls, när han åkte så skulle han gjort vad som för mig och han kunde stå inne med öppen boxdörr och vissa hästar kunde komma och gå utan att han brydde sig. MEN han gnäggade ändå, jämt och ständigt..
Den ena 1-åriga hästen jag har var en rädd vildhäst när han kom i Maj, han bryr sig inte ett dugg om han är ensam eller inte i stallet, han är också på god väg att göra och följa mig, över, under genom vad som. Han sover medvetslös sömn i boxen, skiter fullstänidgt i om hästar kommer och går eller om jag kommer och går så trygg är han i sig själv. Men likt förbannat så pratar han ibland med sina vänner om de är pratar med honom eller om vi mötar andra hästar, han t.o.m. gnäggar när han sover. Den andra dito hästen som kom för en vecka sedan ca. är otrygg när han blir själv för han är otrygg i sig själv så därför pratar han om någon häst försvinner eller kommer in i stallet för han har inte fattat rutinerna ännu eller vad som förväntas.
Skulle kunna fortsätta.. Som du ser så pratar alltså hästar med varandra vare sig de är otrygga eller inte ser mig som sin fullvärdiga ledare eller inte.
För mig har aldrig gnäggande i sig varit några problem eftersom jag anser att en häst får gnägga när den har behov av det, likväl som jag pratar när jag har behov av det. Hur jag kom tillrätta med beteéndestörningen var att jag försökte att inte bry mig så mkt. utan bara finnas tillhands när det brakade loss, jag kunde inte göra annat för det går itne att göra något med en helblockerad häst. Jag stod med risk för mitt liv inne i boxen när han levde som mest för att visa att jag fanns där för honom när han vaknade ur sitt trance. Detta utökades sedan till att jag kunde stå utanför och sedan räckte det med att jag bara gjorde min röst hörd.
NH är för mig ett ord som inte borde användas då det innebär att hästen skall känna sig trygg och se mig som en fullvärdig ledare. Men hur man kommer dit är ju så otroligt individuellt och vägarna lika många som det finns stall i Sverige. Kroppsspråket är det jag anser att man kommer längst med, studera hur hästar beter sig mot varandra och utgå från det.
Men arbeta med kroppspråk innebär lika mycket arbeta med psyket, du kan göra hur "rätt" som helst med din kropp men om spyket ej är med så funkar det inte och detta är svårt att beskriva.
Många gånger så räcker det med att inte bry sig så förbaskat och inte göra så stor affär av saker och ting. Vi förstärker våra hästars osäkerhet mer än vi ger en trygghet många gånger genom att vi skall gå så försiktigt fram.
Det jag dock reagerade på från början i ditt inlägg var denna mening.
"Själv ser jag det nog så att min häst är mer intresserad av andra hästar än av mig... " Bara för att den gnäggar
Det var så jag tolkade det och jag tyckte det lät helt galet och som ett svartsjukedrama. Hästen får inte gnägga till sina vänner för då får inte du den uppmärksamhet du vil ha.
MVH/