gnager sönder hela boxen

Gupello

Trådstartare
Finns det nån som har nåt tips på nåt man kan penlsa på boxenm då min häst börjat gnaga hela boxen... har testat spraya antibit men det funkade inte.. Testat med Sambaloelek, har funkat men han hittar nya ställen hela tiden..

Hanm får mineraler och sånt så det borde det inte bero på, han går ute i hagen många timmar varje dag med hästkompis.. har inte gjort nån ändring i foderstaten, men han har fllt några tänder, kan det bero på det?

Sv: gnager sönder hela boxen

ahn har ALDRIG gnagit såhär innan, och han fällde tänder förra året med :O Han går även längre ute i hagen nu än han gjorde innan jag flyttade honom..

Spraya med tabasco och fundera sen på varför han gnager. Understimulerad? För lite strå?

Spraya med tabasco och fundera sen på varför han gnager. Understimulerad? För lite strå?

han har fri tillgång på grovfoder både ute i hagen och inne i boxen, såjag kommer inte på nåt.. mineraler äter han.. Men kan det va att det kliar i tänderna nu när de hpller på att växa ut?

Kan det säkert vara... Men om du sprayar på tabasco så kommer han inte gnaga på väggarna och så kanske du kan lägga in någon tjock träpinne eller så som kompensation som han kan gnaga på ist?

Finns ju nått krubnix eller va de heter som man kan spraya på väggarna, men de luktar ju så man får smaken i munnen bara av att andas.
Har en stor stock inne till en av mina men den är en liten pinnen numer.
Han va rädd för grannhästen för ett tag sen så vi satt upp en träskiva över gallren så han inte skulle se honom. men han körde nog sin egen avvänjningsmetod för varje dag såg man mer in till andra hästen.

det e ungefär som anitbit jag sprayat på.. får man det på läpparna så smakar det pyton och man har den smaken kvar för den fösvinner inte.. men ska testa med tabbasco och se vad som händer :)

Aspbarkspelletsen kan oxå hjälpa. Mina hästar åt detta o då slutade dom gnaga på ligghallen, hagstolpar av trä,m.m. Funkade bra. Eller så får man springa i skogen o leta efter aspbarkträd o såga av o ge dem till hästarna.

Finns det nån som har nåt tips på nåt man kan penlsa på boxenm då min häst börjat gnaga hela boxen... har testat spraya antibit men det funkade inte.. Testat med Sambaloelek, har funkat men han hittar nya ställen hela tiden..

Hanm får mineraler och sånt så det borde det inte bero på, han går ute i hagen många timmar varje dag med hästkompis.. har inte gjort nån ändring i foderstaten, men han har fllt några tänder, kan det bero på det?

Understimulerade hästar brukar uppvisa ett avvikande beteende och där hjälper inga kemikalier.

Den här årstiden blir många små bävrar. Så även hos oss. Om du har möjlighet kan du såga ner träd (sly, björk, rönn, granar brukar gå åt) och lägga in i hagen. De äter upp kvistarna/barren och barkar stammarna. Övriga årstider är det inte intressent.

Mina pållar brukar bli riktiga gnagare just efter sommarbetet. Något som hjälper absolut (dock lite kladdigt...) är att kleta på tjära på de mest utsatta ställena. Funkar kanon!
Sedan har jag också provat liniment, typ Blue Lotion, vilket också är mycket effektivt men behöver däremot göras lite oftare!

Instämmer också med tidigare inlägg om att erbjuda annat att gnaga på i boxen, hänga upp mindre stockar, granris etc!

Min häst var sån förut men vi sågade ner lite träd (modell mindre då) som hon har i boxen. Nu struntar hon i att gnagga på inredning och äter istället på trästammen

En vän hängde in en repstump, kraftigt rep som hästen kunde bita i. Hon hade en unghäst. Säkert så att det kliar i tänderna.

Om hästen är mkt i hagen och har fri tillgång till grovfoder borde det inte vara understimulans.

Säger som någon ovan sa, tjära!! :)
Min är också en bäver, sålänge han står på spån. Han står just nu på halm, massa hö, och tjära på väggarna, ingen häst som gnager där inte..;)

Lägg in asp o grangrenar.

När hästar inte kan beta längre nöts inte framtänderna- kaniner:D

Har satt upp en ädelträplanka- som inte går att tugga sönder. Lite som en sandpapperplanka.

där slipar de sina gaddar mkt bättre o blir nöjda.
Har slutat att äta på övrig inredning.

jag smörjer kanter o väggar med krubbmix - smakar för jäkligt kan jag meddela! :crazy:;)

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 091
Senast: Bee
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
5 072
Senast: Fiorano
·
Hästvård Nu har ponnyerna fått nån form av fix ide/mani på att planka för planka 'demontera' sina boxar :S De äter trä i en eländes fart. De höll...
4 5 6
Svar
101
· Visningar
19 125
Senast: Alexandra_W
·
F
  • Låst
Hästmänniskan Hatar är kanske överdrivet, men jag gillar honom verkligen inte. Har haft honom i 3 månader och han trivs i stallet och med...
4 5 6
Svar
107
· Visningar
39 711
Senast: scizofren
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hönstråden II
  • FÅRtråden