Glycosamin

sannaaah

Trådstartare
Har ni nån erfarenhet? Märkt någon skillnad på häst som äter det/fått sprutor? Min häst har fått en spruta hitills men jag har inte märkt något än eftersom han inte får ridas ännu... Vore kul att få höra någon som varit med om bra resultat:angel:
 
Sv: Glycosamin

Ja, det har jag sett. Men det tar några veckor innan man ser resultat... Be patient, det kommer.
 
Sv: Glycosamin

Ja´jag vill oxå höra vad andra ha för erfarenhet av Glycosamin...
 
Sv: Glycosamin

Jag har ett äldre halvblodssto som skadade sig i ett bakben våren 2003 då hon var högdräktig, gick inte att göra så mycket då... hon fölade och linkade hela sommaren o hösten till vi avvande fölungen. Åkte till Strömsholm, hon var 4-gradigt halt på böjprovet, fick full behandling och vi började ge glukosamin och linda med bot. Efter fyra veckor var hon ohalt, sprutades en gång till, för säkerhets skull och vi har fortsatt med glukosamin sedan dess, idag är damen 21 fyllda, tränas i dressyr på LA nivå har gått terränghoppning på lågnivå och är jättefräsch, bakkotan är dock knölig och ful men hon fugerar jättebra. Hon ska få glukosamin så länge hon lever. Dessutom har hon idag ett steg som är bättre än innan skadan.:)
 
Sv: Glycosamin

Min veterinär talade om för mig att man, när man forskat på detta, sett att man måste ge enorma doser för att få effekt. Då diskuterade vi visserligen foder, men han avrådde mig från att slänga ut pengar på en behandling som bevisats vara effektlös.
 
Sv: Glycosamin

*kl*
Har bara mkt goda erfarenheter av glucosamin, även som foder, o har inte hört talas om denna forskning där det bevisats effektlöst??! Jag o många med mej har haft enorm hjälp av detta medel.
 
Senast ändrad:
Sv: Glycosamin

Min vet säger att i glycosamin pulvret så är det ungefär bara 50% som är riktigt glycosamin resten är andra produkter. Man brukar få mkt bättre resultat när hästen blir sprutad. *Hoppas det funkar*!
 
Sv: Glycosamin

Hej!

Din vet har rätt! Det finns stor skillnad mellan olika glucosamin-preparat. Det är väldigt viktigt att man väljer ett preparat som hästen kan uppta så bra som möjligt.

Riekje
 
Sv: Glycosamin

Glucosaminsulfat tas upp enklare än glucosaminhydroklorid. Det finns en som heter CombiCare som är ungefär halvpris jämfört med cosequin, Equiflex, mm. Den går att köpa på apoteket.
 
Sv: Glycosamin

¨min häst får glucosamin på vet inrådam,men det måste innehålla chondrinin(stavningn) för att hästen ska ta upp det,
det min häst får innehåller gluccusamin,chondrin och djävulsklo
dyrt men det fungerar :)
 
Sv: Glycosamin

Hej!

Har inte själv testat glucosamin, men har diskuterat ämnet ingående med mina föreläsare, som har koll på "det senaste". På människa finns det INGA tester som bevisat på ett trovärdigt sätt att det hjälper, hur det är på häst vet jag inte..

/ Lavinia..
 
Sv: Glycosamin

Jag har hört om många som det har hjälpt på..hästar alltså.
Tex en shettis i mitt stall som är 28 år som knappt kunde gå ut ur boxen en morgon så hon åkte till veterinären som gav honom Glycosamin och nu är han som ny!
 
Sv: Glycosamin

Glucosamin funkar jättebra på mitt sto oxå:) . Ger Emins glucosamin. Billigt o bra. Det knäpper inget i lederna längre och hon går fräschare! Kommer aldrig att våga sluta!!
 
Sv: Glycosamin

Lavinia skrev:
Hej!

Har inte själv testat glucosamin, men har diskuterat ämnet ingående med mina föreläsare, som har koll på "det senaste". På människa finns det INGA tester som bevisat på ett trovärdigt sätt att det hjälper, hur det är på häst vet jag inte..

/ Lavinia..

Jodå, i denna länk finns det referenser som visar att Glukosamin har effekt på människa vid lindriga till måttliga artroser.
http://www.pfizer.se/Sites/PfizerSE/Templates/Extension____8505.aspx?NewsItemID=8545
 
Sv: Glycosamin

Mer information om Glukosamin från Läkemedelsverket

Läkemedelsverkets bedömning i samband med godkännandet var

”Glukosamin har en, jämfört med paracetamol och NSAID, långsamt insättande symptomlindrande effekt vid lätt till måttlig artros. Effekten ter sig måttlig, men studier av hög kvalitet som medger effektjämförelse med gängse farmakologisk behandling saknas. Den gynnsamma biverkningsprofilen är en fördel.”

För närvarande pågår en utredning av glukosamins effekt inom EU i samband med en ansökan om godkännande för marknadsföring i ett stort antal europeiska länder. Det här ansökningsärendet kommer sannolikt vara slutfört under första halvåret 2006 men tillsvidare kvarstår Läkemedelsverkets bedömning av glukosamins effekt och säkerhet.
 
Sv: Glycosamin

Liebling skrev:
Glucosamin funkar jättebra på mitt sto oxå:) . Ger Emins glucosamin. Billigt o bra. Det knäpper inget i lederna längre och hon går fräschare! Kommer aldrig att våga sluta!!

Jag har precis med börjat med Emins igen. Har testat bla flexijoint innan men tycker nästan han blir bättre på Emins, fast det inte innehåller sulfatvarianten.:)
 
Sv: Glycosamin

Använder det på min hund då han har en form av atros, Han får spruta mot det hos vet en gång var 6 månad.

Men utöver det har jag gett Glucosamin varje dag och det har gett stor skillnad , förut orkade han i bland inte gå upp på mornarna utan hade jätte ont i leder och rygg och visade tydligt att han hade ont.
Det är jätte stor skillnad :bow:
 
Sv: Glycosamin

Jag ger något som heter Glukosamin Komplex Special, det innehåller glukosaminsulfat, kondroitinsulfat och MSM. Kostar ca 500 kr för 500 gr burk. Jag ger 3/4 mått per dag som underhållsdos.

Min häst har fått glukosamin sedan 2002, då jag blev rekommenderad av veterinären att ge honom det resten av hans liv. Han har fått det sedan dess och jag vågar inte sluta med det nu, han är en 21 årig halvblodshäst som endast promenadrids pga strålbensförändringar.

Svårt att säga om det har effekt, dock tycker jag att han känns smidig och fin att rida och min ET säger att han känns som en 10-åring i sin kropp.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp