Glycosamin

Sv: Glycosamin

Min häst får adequan sprutat i halsmuskeln en gång i veckan. Detta har fungerat kanonbra på honom! Inte alls så stel längre och rör sig helt annorlunda! Men det är svindyrt. Kostar ca 2500kr för 7 veckors behandling. Annars får han pulver i fodret som heter Glucovett.
 
Sv: Glycosamin

sannaaah skrev:
Har ni nån erfarenhet? Märkt någon skillnad på häst som äter det/fått sprutor? Min häst har fått en spruta hitills men jag har inte märkt något än eftersom han inte får ridas ännu... Vore kul att få höra någon som varit med om bra resultat:angel:


Vad är glucosamin? :confused:
 
Sv: Glycosamin

Det finns CombiCare på apoteket och det kostar inte lika mycket, trots att innehållet är väldigt koncentrerat (glukosaminsulfat, chondroitinsulfat, MSM, och ett antianflammatoriskt ämne som heter Boswelia). Tror en burk (1 kg pulver) kostar under en tusenlapp och det räker längre än de flesta andra preparat på marknaden.

AnnikaH skrev:
Jag ger något som heter Glukosamin Komplex Special, det innehåller glukosaminsulfat, kondroitinsulfat och MSM. Kostar ca 500 kr för 500 gr burk. Jag ger 3/4 mått per dag som underhållsdos.

Min häst har fått glukosamin sedan 2002, då jag blev rekommenderad av veterinären att ge honom det resten av hans liv. Han har fått det sedan dess och jag vågar inte sluta med det nu, han är en 21 årig halvblodshäst som endast promenadrids pga strålbensförändringar.

Svårt att säga om det har effekt, dock tycker jag att han känns smidig och fin att rida och min ET säger att han känns som en 10-åring i sin kropp.
 
Sv: Glycosamin

ii-d-a skrev:
Vad är glucosamin? :confused:
Hoppas det går bra med engelska...

What It Is:
Glucosamine, chondroitin sulfate, and MSM (methylsulfonylmethane) occur naturally in the body. The glucosamine used in supplements is typically derived from the shells of crabs although a corn source is also available. Glucosamine is available in a variety of chemical forms, such as glucosamine hydrochloride and glucosamine sulfate. These vary in terms of the amount of actual glucosamine available for use in the body from an equal weight of each form (See ConsumerTip™ for Glucosamine for more information). Chondroitin sulfate is generally derived from cow cartilage, but porcine (pig) and even chicken cartilage has been used and algae are another potential source. MSM is synthetically produced.

What It Does:
Glucosamine and Chondroitin:
Glucosamine and chondroitin sulfate supplements are used to slow the progression of osteoarthritis — the deterioration of cartilage between joint bones — and to reduce the associated pain. Glucosamine is thought to promote the formation and repair of cartilage. Chondroitin is believed to promote water retention and elasticity in cartilage and inhibit enzymes that break down cartilage. In veterinary medicine, glucosamine and chondroitin, often in combination, are commonly used in the treatment of degenerative joint disease — typically in older dogs and cats as well as in horses.

MSM:
MSM is used primarily for treating pain associated with osteoarthritis and has been proposed for treating other conditions including rheumatoid arthritis, inflammation of the bladder wall (interstitial cystitis), snoring, muscle spasm, and cancer. All of these uses for MSM, including those for arthritis, are based on limited research, so its effectiveness hasn't been well established. Many additional claims are found on MSM products, including skin-softening and nail-strengthening effects, but none of these are well supported by research. As a veterinary medicine, MSM is used to treat muscle and tendon soreness and inflammation in horses. The mechanism by which MSM may work isn't well understood, although it's known to contribute sulfur to the body, which can then be used to synthesize certain amino acids (building blocks for proteins), and it can act as an antioxidant. MSM is also used in veterinary medicine to treat pain and inflammation, but its effectiveness has not been well studied.
 
Sv: Glycosamin

Boswellia is an effective anti-inflammatory and anti-arthritic. Observed benefits include reduced joint swelling, increased mobility, and less morning stiffness. Enhanced by manganese, glucosamine, and chondroitin.

Boswellin has been used for centuries in the Indian Ayurvedic system of medicine to maintain healthy joints. Boswellic acids improve blood supply to the joints and maintain the integrity of blood vessels. At least one study has indicated that they may open up collateral blood circulation to provide adequate blood supply to the joints. Boswellin has been known to reduce joint swelling, maintain blood supply to inflamed joints and mobility as well as reduce pain due to stiffness in the joints.
 
Sv: Glycosamin

Zebung skrev:
Det finns CombiCare på apoteket och det kostar inte lika mycket, trots att innehållet är väldigt koncentrerat (glukosaminsulfat, chondroitinsulfat, MSM, och ett antianflammatoriskt ämne som heter Boswelia).

Antar att man inte får tävla på detta då? Antinflammatoriskt... Eller?
 
Sv: Glycosamin

Tack för tipset, jag ska naturligtvis kolla upp det, kan jag få samma koncentrerade pulver billigare vore det kanon. Det jag köper nu ser ut att innehålla samma som CombiCare.
 
Sv: Glycosamin

Jag har en omplaceringshund som nu väger normala 48 kg. Tidigare vägde han runt 60 kg och hans leder tog stryk av den vikten, vilket medförde att han slickade och gnagde på lederna så att det blev köttsår som aldrig läkte. Jag provade att smörja, linda, tejpa mm mm mm. Utan resultat. Jag köpte en burk Glucosamin (till gammelhästen egentligen) men jag provade det på hunden och efter ett par veckor så läkte såren ihop och han har slutat att gnaga. Visst förekommer det att han slickar lite, men endast de gånger som han verkligen har arbetat (sprungit 1 mil eller så). Så nu får han 1 kryddmått/dag så att han ska slippa ha ont.:banana:
 
Sv: Glycosamin

CombiCare är till hund, katt och häst så jämföra priset med den du använder. För en 30kghund kostar CC ca. 5:-kr/dag (underhållningsdos) jämfört med Seraquin eller Cosequin som kostar närmare 10:-/dag.
 
Sv: Glycosamin

Jag kollade på Apotekets hemsida, de tar 525 kr för 400 gr burk med CombiCare. Vet du hur mycket man ger per dag? Det stod tyvärr inget om det på hemsidan.
Jag betalar lika mycket för den jag köper idag, men det är 500 gr i den och man ger 3/4 mått per dag som underhållsdos.
 
Sv: Glycosamin

*kl*
Har sett att man kan köpa det på diverse i-net sidor osv. MEN är det som veterinären skriver ut annorlunda?? Eftersom man behöver recept på det. Min vet sa att han kunde skriva ut Glycosamin (som pulver) åt mig om jag hellre ville ha det än sprutor. Tänkte om det är starkare eller nåt kanske :angel:
 
Sv: Glycosamin

Jo, det hela med tävlingskarens är ganske intressant...
Det beror väldigt mycket på vad tillverkaren påstår med innehållet. Svenska marknaden är relativt 'stängt' för nya produkter. Gamla produkter som Cosequine och Seraquin´innehåler glukosaminhydroklorid, chondroitinhydroklorid, MSM, mm (tror inte att Cosequin innehåller MSM). Skillnaden mellan hydroklorid och sulfat (glukosaminhydroklorid, chondroitinhydroklorid vs. glukosaminsulfat, chondroitinsulfat) är att sulfatet tas up enklare i kroppen än en hydroklorid.
Det var tävlingskarens på MSM förut (14 dgr) men inte nuförtiden. Pratade med STC och Jordbruksverket nyligen om just detta ämne. Det finns alltså ingen tävlingskarens på produkter med glukosamin, chondroitin och MSM...SÅ LÄNGE att produktens innehåll stämmer med innehållsförteckningen och produkten är registrerat som fodertillskott (hos Jordbruksverket) utan medicinsk verkan. Annars måste produkten registreras hos Läkemedelsverket som läkemedel. Eller, om produkten (som fodertillskott) är tillverkat utanför sverige men innanför EU och i enlighet med EU lagstiftningar behöver tillverkaren inte registrerar sig med Jordbruksverket eller Läkemedelsverket så länge produkten inte påstås ha någon medicinsk (t ex anti-inflammatorisk) verkan.
Det finns en glukosamin produkt som innehåller gurkmeja (som är en riktigt stark antioxidant/anti-inflammatorisk medel) men produkten är inte receptbelagd - pga att tillverkaren har inte påståt att den har någon 'extra' medicinsk effekt. Gurkmeja sägs vara en 'krydda' istället för ett anti-inflammatorisk ämne. Samma sak gäller för Boswellia - tydlingen är det viktigt att använda rätta ord när man ansökar tillstånd att sälja produker inom sveriges gränsar.
 
Sv: Glycosamin

Underhållningsdos är 25g/dag. Man ska börja med 50g/dag. Det står i brochyren att det är 14 dagars tävlingskarens på produkten men det stämmer inte längre. Det är ingen tävlingskarens längre..

AnnikaH skrev:
Jag kollade på Apotekets hemsida, de tar 525 kr för 400 gr burk med CombiCare. Vet du hur mycket man ger per dag? Det stod tyvärr inget om det på hemsidan.
Jag betalar lika mycket för den jag köper idag, men det är 500 gr i den och man ger 3/4 mått per dag som underhållsdos.
 
Sv: Glycosamin

Tack för infon, jag ska kika i nästa vecka när jag ändå ska till Apoteket. När det gäller tävlingskarensen är jag inte orolig då jag numera har en promenadhäst... men för andra här i tråden kan det vara bra information.
 

Liknande trådar

Hästvård Hej! Min häst har fått en stickskada rakt genom kinden, hål igenom. De försökta laga på lokala veterinärkliniken för 5 d sen. Fick ta...
Svar
2
· Visningar
434
Senast: MiniLi
·
Hästvård Hej! Va ute och red gör 1,5 månad sen och hästen tappade en sko i galopp och började halta. Vi gick hem och hovslagaren kom dagen efter...
2
Svar
23
· Visningar
1 949
Senast: animalasia
·
Hästvård Någon annan här med häst som konstaterats med mild astma? Hästen är otroligt prestationsnedsatt trotts ytterst mild astma. De ska ligga...
Svar
3
· Visningar
375
Senast: Cattis_E
·
Hästvård Jag är lite fundersam gällande en av våra hästar, ett 18-årigt islandssto. Hon har under en ganska lång period (sedan sommaren 2022)...
2 3 4
Svar
69
· Visningar
6 733
Senast: Roheryn
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp