Glutenintoleranta!

pepp

Trådstartare
Har inte sett nån sånhär tråd så jag tänkte att jag skapar en :)
Tanken är att man ska kunna dela med sig av recept osv!

Jag själv är inte diagnostiserad av läkare, utan har bytt ut kosten själv. Tyvärr fuskar jag ibland fortfarande, och det får jag direkt sota för i form av världens magknip och eksem i hårbotten.

Jag efterlyser erat bästa glutenfria recept för kanelbullar!

Köp frysta i påse :angel:

Jag räknade mig som duktig på att baka innan jag blev glutenintolerant, men glutenfria bullar/bröd ect har jag gett upp. Lyckas aldrig få dem goda. :( Antingen är de torra eller sega...
Kladdkaka däremot! ;)

(jag är dock mjölkintolerant också, så det kanske kan göra sin del... )

Har inte sett nån sånhär tråd så jag tänkte att jag skapar en :)
Tanken är att man ska kunna dela med sig av recept osv!

Jag själv är inte diagnostiserad av läkare, utan har bytt ut kosten själv. Tyvärr fuskar jag ibland fortfarande, och det får jag direkt sota för i form av världens magknip och eksem i hårbotten.

Jag har då inte lyckats med bullar. La mycken möda på något recept med kalljästa, som skulle bli så bra, men icke! De gick an precis när de kom ur ugnen, men sedan blev de lika hårda och torra som de andra jag provat. :banghead:

Jag räknade mig som duktig på att baka innan jag blev glutenintolerant, men glutenfria bullar/bröd ect har jag gett upp. Lyckas aldrig få dem goda. :( Antingen är de torra eller sega...
Kladdkaka däremot! ;)

Jag använder mig av naturligt glutenfria mjöler istället för mjölmixerna, lyckas inte alls med mixerna :/ men kanelbullar har jag faktiskt inte testat än.

Jag har gett upp med att baka vanliga glutenfria snurror för de blir aldrig bra, utan gör enkla släta bullar som jag sedan lyxar till genom att pensla på lite margarin och doppar i valfri smaksättning, ex kanel/socker, vaniljpulver/socker. Dessa är naturligtvis väldigt goda utan smaksättningen ovanpå och de är perfekta som semmelbullar också. Tips för gottegrisar: jag tog några med vaniljpulver/socker på, skar dem på mitten och bredde på ett lager jordgubbssylt och toppade med en matsked oatley vaniljkräm, la sedan ihop halvorna och åt …...det var fantastiskt läckert och syndigt gott, påminde om munkar när de var ljumna!

Släta bullar utan gluten och mjölk, ca 16 st.

100 gr mjölkfritt margarin
3 dl mandelmjölk
⅔ msk fiberhusk
50 gr jäst
½ tsk salt
1 dl strösocker
1 ägg
2 tsk malen kardemumma
½ tsk hjorthornssalt
4 dl rismjöl
4 - 5 dl semper fin mix

- smält margarin och mjölk, till ca 37 grader
- jäst och degspadet ovan, tillsätt fiberhusk, salt, socker, kardemumma och ägg
- låt vila 10 min
- blanda hjorthornssaltet och mjölet i en separat skål, blanda sedan alla ingredienserna med en elvisp.
- låt vila 30 min
- arbeta degen lätt
- rulla bullarna, lägg dem på en plåt, låt jäsa ca 30 min
- pensla med uppvispat ägg

Gräddas mitt i ugnen i 7 - 9 min i 250 grader.

/ kayoba

Kladdkaka däremot! ;)

Jag är också mjölkintolerant :) och tyckte att jag var bra på att baka innan jag började med detta :D men jag har hittat en limpa och frallor som är supersimpla att göra, skriver in recept imorgon. (sitter på mobilen nu)

*vinkar*

Här är en till glutenfri bukare. Bakar skitgoda gluten/laktosfria kakor, tårtor och muffins men allt annat blir skit. Sambon gjorde dock en brödmix från tetra en dag. Den funkade faktiskt. :)

I övrigt äter jag glutenfria våfflor alldeles för ofta :D

Nu kommer mina bästa brödrecept. Bröd är min största last och jag tycker dom glutenfria frysta bröden smakar skit :P

1ff511b6b69611e39dbc12ccde685f9a_8_5335a5402a6b228e05a691f0.jpg

Havrefrallor:

♥ 2 dl havregryn
♥ 1 dl bovetemjöl
♥ 1 dl fiberhusk
♥ 2 tsk bakpulver
♥ 50 gram smör (jag använde mjölkfritt)
♥ ½ tsk salt
♥ 4 dl naturell havregurt (vanligt fil/youghurt går ju bra)

Blanda alla torra ingredienser, tillsätt smöret och nyp ihop till en smulig deg.
Tillsätt filmjölken/youghurten och blanda ihop.

Forma till små frallor och grädda i 250 grader i ca 10 min (jag tror dock jag hade i dom 20 min)

1272c346709e11e3b8681269cae230a4_8_52c05237ddf2b30e0aa3c117.jpg

Gluten/mjölk och jästfritt bröd

• 4 dl glutenfritt mjöl, ljust
  • 3 dl glutenfritt mjöl, mörk/grovt
  • 1 dl linfrön
  • 1 dl hackade, torkade aprikoser (kan uteslutas)
  • 2 tsk bikarbonat
  • 1 tsk salt
  • 4 dl havregurt
  • 1 dl valfri sylt
  • Russin (jag hällde bara på lite hursom)
  • Pumpakärnor
  1. Sätt ugnen på 200°
  2. Blanda alla torra ingredienser i en bunke.
  3. Rör i surmjölken (eller yoghurten) och lingonsylten.
  4. Smörj en avlång form (ca 1½L) och klicka ner smeten i den. Strö eventuellt på lite linfrön.
  5. Grädda i nedre delen av ugnen ca 1 timme.
  6. Stjälp upp limpan och låt svalna innan du hugger in.
  7. Skiva gärna brödet och frys och ta upp efter hand.

Jag har vart gluten i hela mitt liv, vet ingen annat. Är uppvuxen på vaccumförpackade gummi-brödliknande saker.
Den nya pastan av Barilla är helt gudomlig!
Jag försökte mig på att baka ett tag, men hittade sedan ett gf bageri här i gbg samt att det enda jag lyckades med var sockerkakan :p

Min kompis som har celiaki lyckas tydligen med kanelbullar :)
Receptet är taget från hennes blogg http://yramammansrecept.blogg.se/
Degen:

3 ½ dl mjölk
1 ½ dl kesella, 1 %
1 msk fiberhusk
50 g jäst för söta degar
75 g rumsvarmt smör
1 ägg
1 dl vit sirap
¼ tsk salt
Ca 10 dl glutenfri mjölmix

Fyllning:Smör
Socker
Kanel

Pensling och garnering:1 lätt uppvispat ägg
Pärlsocker

Dessutom behövs:Bullformar

Gör så här:
1. Värm mjölken och kesellan till ca 45°. Häll över fiberhusken under omrörning. Låt svälla i ca 10 minuter.
2. Smula ner jästen och rör om tills den är upplöst. Klicka ner matfettet och tillsätt ägget, sirapen och saltet. Blanda sist ner mjölmixen och arbeta samman till en lite kladdig men hanterbar deg. Täck med en bakduk och låt den vila i ca 30 minuter.
3. Mjöla bakbordet med mjölmix. Arbeta samman degen lätt och stjälp ut på bakbordet.
4. Dela degen i två bitar. Kavla ut till rektanglar. Ha på fyllningen och rulla ihop. Skär upp i bitar.
5. Lägg bullarna i bullformar. Sätt ugnen på 250°. Låt bullarna jäsa till knappt dubbel storlek, ca 30 minuter.
6. Pensla de färdigjästa bullarna med uppvispat ägg, strö över pärlsocker.
7. Grädda bullarna i mitten av ugnen i ca 8 minuter.

Tack! Detta måste jag testa nångång i framtiden, frågan är vad man kan byta ut kesellan mot? Eller om man kan skippa den helt?

Måste tipsa om ett jättegott bröd som är perfekt att doppa i ex. linsgrytor :love:
♥ 400 g kallt vatten
♥ 1 tsk bakpulver
♥ 50 g rismjöl
♥ 150 g majsmjöl
♥ ½ tsk salt
♥ 30 g fiberhusk

Blanda ihop allt och låt vila i 15 min.
Torrgrädda i stekpanna.
Nu senast hade jag i två vitlöksklyftor och färsk koriander i också, alltså, det blir nästan exakt som naanbröd!

Åh vilken bra tråd! Jag samt 2 av döttrarna har fått diagnos nu. Tredje dottern ska testas snart så här är jag gärna med och delar recept sen :)

Jag har vart gluten i hela mitt liv, vet ingen annat. Är uppvuxen på vaccumförpackade gummi-brödliknande saker.
Den nya pastan av Barilla är helt gudomlig!
Jag försökte mig på att baka ett tag, men hittade sedan ett gf bageri här i gbg samt att det enda jag lyckades med var sockerkakan :p

Gud vad avis jag blir, vill också ha ett gf bageri! Kanske får starta ett själv?! :D

Jag har flera glutenintoleranta vänner och efterlyser ett gott bröd att ha i frysen redo om de kommer på besök :) Gärna filmjölksbröd i form och ska funka att frysa! Helst utan glutenfria vetemjölssubtitut utan hellre andra mjölsorter då (sojamjöl, mandelmjöl, kanske pofiber mm).

Jag har flera glutenintoleranta vänner och efterlyser ett gott bröd att ha i frysen redo om de kommer på besök :) Gärna filmjölksbröd i form och ska funka att frysa! Helst utan glutenfria vetemjölssubtitut utan hellre andra mjölsorter då (sojamjöl, mandelmjöl, kanske pofiber mm).

Synd att du inte vill använda vetemjölssubstitutet, annars är ju brödet jag skrev tidigare suuuupergott! :)

http://nillaskitchen.com/category/brod-2/ finns det många goda bröd, utan substitut utan det är naturligt glutenfria mjöler. Havrefrallorna tycker jag är supergoda, även utan russin. Fungera bra att frysa, tror de flesta recepten är fria från ägg och mjölk också. Finns en e-bok om att baka glutenfritt på den sidan såg jag också, men recepten är bra och enkla att lyckas med tycker jag. Brukar vara goda även för gluten-ätare, vanligtvis tycker jag substituten lämnar mycket övrigt att önska, men de här smakar bröd och får en bra konsistens. Havrefrallorna blir goda med lite rostat havremjöl i också om man vill brodera ute lite ;)

Baka muffins (cupcakes) med kokosmjöl i stället för vetemjöl. Hur saftiga och goda som helst, men håller ändå ihop så att de inte smular ned hela vardagsrummet!

Liknande trådar

Samhälle Ja, alltså, att tänka om någonting i erat liv på en lite större nivå? Oavsett om det är pga oro för COVID, oro för liknande men ännu...
2
Svar
23
· Visningar
2 811
Senast: Sezziyanen
·
Kropp & Själ Är det någon här som vill berätta om det? Jag antar att nån här har det, eftersom det inte är så ovanligt... Egentligen sökte jag för...
2 3
Svar
41
· Visningar
3 347
Senast: morgaine
·
Övr. Hund Hej! Den här frågan har säkert varit uppe på tapeten många gånger men eftersom jag inte hittade en tråd som riktigt relaterar till min...
Svar
11
· Visningar
4 368
Senast: Dopy
·
Småbarn Har en son på knappa 4 år som har varit under utredning för magont. Började förra hösten, blev värre och värre med tiden på våren...
Svar
6
· Visningar
1 542
Senast: Sunshine
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama