Glutenfri pajbotten?

tanten

Trådstartare
Ja, som rubriken säger - går det at göra vettig pajbotten som är glutenfri?
Har googlat lite men inte blivit riktigt klok.
Det handlar om matpaj så jag hade gärna sett att den var lite grövre eftersom jag normalt blandar i graham i degen. Men det är ju uteslutet. De pajbottnar jag sett är gjorda på majsmjöl eller potatis.

Tips?

Ja, som rubriken säger - går det at göra vettig pajbotten som är glutenfri?
Har googlat lite men inte blivit riktigt klok.
Det handlar om matpaj så jag hade gärna sett att den var lite grövre eftersom jag normalt blandar i graham i degen. Men det är ju uteslutet. De pajbottnar jag sett är gjorda på majsmjöl eller potatis.

Tips?

Hackade Nötter, glutenfritt mjöl och frön använder jag.

Tips är att googla på LCHF-pajskal
Vill man inte använda mandelmjöl finns det ju andra naturligt glutenfria mjöler som Durra och Bovete

Jag gör pajbotten på kikärtor. Jag är inte glutenintolerant så gör det helt enkelt för att det smakar mer, i mitt tycket godare och så är det "nyttigare" (beroende på vad man anser vara nyttigt/onyttigt då så klart).

På Finax hemsida finns det recept till en matpaj med deras mjölmix som är väldigt enkel att göra. Smakar rätt likt en "vanlig" pajdeg med. Jag har även testat att göra en med durramjöl som blev lite grövre än den med mjölmix men också god. Tyvärr har jag inget recept på den här, men hittar lite olika varianter vid en snabb googling :)

Jag har gjort på vanlig glutenfri mjölmix, men det är mycket smör i den och jag tycker det är lätt att den mest smälter ihop till en botten. Kikärtsbotten är mitt tips, gott och lite matigare.

Tack :bow:

Många lockande förslag. Tror jag helt enkelt ska provbaka ett gäng och se vad som verkar bäst.
Jag är ju ändå i behov av matlådor, så pajerna kommer att ätas upp rätt prompto

125 g smör
3 dl mjölmix av valfri sort
3 msk iskallt vatten

Blandas hastigt till en deg/smet, in i kylen 30 min, sedan förgrädda i 10 min. Blir kanongott. Kavla mellan plastfolie om det underlättar om degen är för kletig att hantera.

Liknande trådar

Hästhantering Jag har ett helt fantastiskt halvblodsto som alltid har fungerat med alla hästar hon gått med. Unga, gamla, stora som hus, småttingar...
Svar
5
· Visningar
2 607
Senast: Stereo
·
Relationer Jag såg att min gamla tråd från i våras hade låsts, men jag fick så himla mycket fina och kloka ord av er den gången, så jag gör ett...
7 8 9
Svar
166
· Visningar
24 602
Hundhälsa Efter mycket funderingar startar jag denna tråden med förhoppningar om lite råd, klok input och erfarenheter av liknande problem. Vi...
Svar
12
· Visningar
3 376
Senast: lady_vip
·
Skola & Jobb Kort backstory: Jag är förtidspensionär, har inte jobbat innan så jag har en fjuttig garantiersättning på 7600 kr/månad efter skatt (pga...
2
Svar
20
· Visningar
5 969
Senast: gul_zebra
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar