glupsk häst!!

S

sante

Vad skulle ni gjort?
Har ett sto på 5 år som är jätte hemsk vad gäller gräsätandet.
När jag ska rida ut på henne och genom skogen så norpar hon tag i ovanhängande grenar, hon försöker även att norpa tag i närliggande buskage...när hon tömkörs vet hon att hon kommer åt bättre och fortsätter vara odräglig!!

Vad ska man göra åt sådant glupskhet!?

Problemet blir så fort det finns gräs i närheten , ja eller annan växtlighet.

Hon är en underbar snäll häst, lätthanterad men ack så hemskt vad gäller gräs, även när jag leder henne försöker hon norpa.

INgen annan av mina hästar är sådana!

Jag rycker i grimskaftet och säger åt henne, bra då men försöker igen på 2 min, jag ger henne en snärt med pisken när jag tömkör eller rider, men det är bara för stunden.

Tips mottages på vad göra, hon är en mycket snäll och go häst, men detta känner jag leder till att jag får ont i armar när jag försöker hålla hennes ankar huvud uppe.

Sv: glupsk häst!!

Det finns väl inte så mycket du kan göra... Min häst var likadan förr, men är inte sån nu. Han respekterar mig såpass att han inte gör så. Men när han gör så drar jag i grimskaftet, ber han backa och går förbi busken/gräset igen.

Gör han det när jag rider smäller jag till han med spöet på bogen och vänder bort han från träden. Min häst kunde innan knappt gå förbi ett grässtrå utan att äta det (eller iaf försöka) men nu är han jätteduktig och han vet om att han itne får göra så.
Så fortsätt bara vara konsekvent så försvinner beteendet nog.

Tack för ditt svar!
Känns skönt att höra att man inte är ensam.
Jo, jag ska fortsätta vara konsekvent men ibland blir jag bara så :mad: att hon inte respekterar mig och är så himla glupsk!

De andra hästarna är inte alls sådana...

Du får helt enkelt vara supernoga ett tag. Låt aldrig hästen beta på väg till och från hagen om den brukar få det. Var uppmärksam på hästen, om hon sträcker sig mot en buske så ta bort hennes huvud. Ha kort tygel när du rider och var förutseende, om du ser en kvist hänga ner lite aptitligt nära så ställ hästen bort från den. Var petig och noga och försök att verkligen inte låta henne ta ett enda strå. Om det är andra som hanterar henne så säg gärna till att hon inte får beta när man leder.

Min häst är sån att om man släpper på reglerna så tar hon för sig, men om jag är noga med att hålla koll på henne så sköter hon sig jättebra och äter aldrig ute längre.

Precis sånn är min häst också.. t ex när jag ska ta ut henne i gången (i bara grimman då) så drar hon plötsligt med all sin kraft rakt till närmaste höpåse, och hon är stark, jäääkligt stark! Man har inte en chans! Och när hon ansrer sig vara riktigt svältande river hon även ner matburkar med havre o sånt på golvet så locket åker av och hon kan börja käka.. Och under tiden står jag och drar allt vad jag kan utan minsta reaktion. När pållan har en sån dag måste jag alltid hämta kedjegrimskaftet till slut! Tur att hon är drömmen att rida annars skulle jag aldrig stå ut med min buuusfia! :love:

Tänk dig själv vandrandes förbi ett smörgåsbord efter det andra och INTE få äta :confused: skulle inte du norpa då ;)

Nä allvarligt: var uppmärksam hela tiden ni är ute och när du känner att det är dax så tar du bara ett extra litet tag i tyglarna/grimskaft så att du markerar, till slut så vet hon att det inte är någon ide...
Så gjorde jag med min och det funkade :D

Lycka till

Jag förstår dig, jag blev lika arg på min häst för att han aldrig verkade fatta att han inte får göra så. Men jag är ganska säker på att hon kommer sluta med det när hon blir äldre :)

jag brukar ta med ett spö när jag rider, trots att jag aldrig använder det för att få "mer uppmärksamhet och bättre framåtbjudning"...
Däremot så brukar jag peta dom på nosen/i mungipan när dom försöker ta en tugga...
Första gångerna kan man vara lite hård men det får inte göra ont, bara vara obehagligt...
Slit inte söner munnen på dom för en såhär värdslig sak bara! :smirk:

Var på din vakt hela tiden och se till att stoppa henne redan vid tanken, alltså redan innan hon har hunnit vända huvudet mot det goda.
Till sist lär hon sig att det inte är någon idé att ens försöka.

Och var konsekvent, det är det viktigaste! Låter du henne lyckas ibland så kommer hon att lära sig att det kan löna sig, och alltså fortsätta försöka...

Liknande trådar

Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
15 212
Senast: Juli0a
·
Ridning Min medryttarhäst är världens snällaste, tryggaste och lugnaste pojke, för någon vecka sedan red vi förbi ett garage där någon plötsligt...
Svar
6
· Visningar
2 219
Senast: SkorpSmulan
·
Tjatter Välkomna till den nya terminen på Bukefalos universitetet. Under hösten kommer ni få läsa spännande kurser så som “Hårig eller bara...
94 95 96
Svar
1 914
· Visningar
41 157
Senast: Hedinn
·
Hästhantering Hej! Jag är lite hjälplös och vet varken in eller ut hur jag ska göra... Har en 12 årig valack som jag tävlat i hoppning med upp...
2 3
Svar
52
· Visningar
11 917
Senast: liiinnea
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Guldfasanerna
  • Målbilder för trubbnosar.