Glucosamin till äldre hästar.

Sv: Glucosamin till äldre hästar.

Jag ger nyponpulver fast en mycket billigare variant än LitoVet.

2 msk nyponpulver blandat med björk till hästen och 1 tsk nyponpulver till mig. Kostnad häst 75:-/mån, kostnad mig 30:-/mån.

Kan inte riktigt avgöra om min gamla pålle har blivit bättre, men i mina knän känns det som jag fått en liten smörjning av 5-56 (som sambon har på sprayflaska i garaget..) Det känns liksom att det slutat "gnissla" och jag känner mig mer rörlig i knäna.

Med tanke på den låga kostnaden fortsätter jag att ge hästen oavsett om det hjälper eller inte (innehåller ju om inte annat vitaminer) och till mig själv är det en självklar förbättring så jag fortsätter (blandas ut i fil o ätes för att det är bra, inte för att det är gott:crazy:)

Mvh Lena

Var köper du ditt pulver, hur hög är koncentrationen, är det extra socker i ngn form tillsatt?

Var köper du ditt pulver, hur hög är koncentrationen, är det extra socker i ngn form tillsatt?

Härifrån köper jag mitt pulver...http://www.alyose.se/

Och så här står det om nyponet:
Nypon-plus är en blandning av nypon och björkblad. Nypon innehåller folat som minskar bildning av urinsyra och askorbinsyra som stärker immunförsvaret, motverkar förslitning av leder och påskyndar bildningen av ledbrosk.

Björkblad löser upp urinämnet i bindväven och ökar urinmängden utan att irritera njurarna.
Innehåller även salicylsyra som hämmar kroppens försvarsmekanismer (svullnad,värme och smärta).

Tror inte att det är socker tillsatt, men ring dom o hör!!

Bor ca 1 tim därifrån så jag brukar bunkra upp när jag passerar med bla nypon o lite slappolja att massera med.

Mvh Lena

Soory, missade att trådan var lite gammal, men vad bra att det fungerar!

Härifrån köper jag mitt pulver...http://www.alyose.se/

Och så här står det om nyponet:
Nypon-plus är en blandning av nypon och björkblad. Nypon innehåller folat som minskar bildning av urinsyra och askorbinsyra som stärker immunförsvaret, motverkar förslitning av leder och påskyndar bildningen av ledbrosk.

Björkblad löser upp urinämnet i bindväven och ökar urinmängden utan att irritera njurarna.
Innehåller även salicylsyra som hämmar kroppens försvarsmekanismer (svullnad,värme och smärta).

Tror inte att det är socker tillsatt, men ring dom o hör!!

Bor ca 1 tim därifrån så jag brukar bunkra upp när jag passerar med bla nypon o lite slappolja att massera med.

Mvh Lena
Hur länge räcker en sådan burk? Ser att det är 330gram i en, och man skulle ge 2 matskedar dagligen åt häst..räcker den en månad?

En burk räcker 20 dagar, så det går åt en och en halv burk per månad.

Tja, på hästen är jag osäker om jag märker skillnad...Jag har lite svårt att avgöra om han känns smidigare och mindre stel, eller om jag hemskt gärna VILL att han ska kännas smidigare och mindre stel.

När det gäller mig själv så har jag börjat äta flera gånger men varit glömsk och inte ätit varje dag efter ett tag. Men när jag ätit några veckor känns det som att jag fått lite fett i "gånglederna" i knäna. Men precis som tillverkaren sa känner man oftast inte att man blir bättre utan när man slutar äta inser man hur ont man får.. och det stämmer!!

Men...svar på din fråga... Enligt tillverkaren tar det ca 1 vecka på häst och ca 3 veckor på människa, detta pga att vi inte kan tillgodogöra oss björken på samma sätt som hästen.

Pulvret är så "hårt" torkat så det löser sig inte så bra i vatten och får inte värmas över 30 grader (vilketi princip är kallt). Till hästen har jag bara gett det med hans musli och till mig själv har jag blandat ut med fil.

Mvh Lena

Jag ger min gammelhäst Cosequin - vilket är dyrt. Kostar ca 2000 kr för en burk som räcker 6 mån. Dock tycker jag det är värt det, jag såg skillnad på honom på 3 dagar när han började äta det.

Det är ju när man sätter in dosen som man ger ganska mkt. underhållet sen blir bara 2 små mått om dagen.

köpte mitt från US o betalade 1800 för 2 X 1400g

Jag ger Arto Flex, köps hos veterinärer, kostar ca 2500 för 5l. Inneh glucosamin, msn, djävulsklorot etc, etc.

Tack för info! :bow:
tror du att det kan fungera att ge i betfor? pålle är lite kräsen på smaker, smakar det mkt?
Känns som att det kan vara värt en chansning, allt som kan hjälpa honom på traven(s a s)!

*kl*

är det onödigt att ge någon form av glucosamin / cortaflex i förebyggande syfte? min häst är 9 år och vill minimera risk för skador/gallor/ledproblem. vilket av alla tillskott är isåfall bäst att ge i förebyggande? finns så himla många olika...

Hej!
För min häst har Glucosaminet hjälpt!

Jag har en ridtravare på 11 år som är skogsmulle och inte har någon skolning.
Jag köpte henne för 1,5 år sen och har märkt att hon har dagar då hon inte vill gå framåt och att hon är irriterad när jag borstar svansen eller kratsar hovarna, framförallt bak.
Funderat mycket på det för jag såg inga fel och började med massage efter ett tag. Naturligtvis hittade massören flera ömma punkter som hon har arbetet med ett tag. Vem mår inte bra av massage ;)

Dessutom började jag ge henne (hästen alltså inte massören :-) Glucosamin. Nu är hon smidig i sina rörelser, visar aldrig irritation eller att hon inte vill gå framåt.
Under sommaren slutade jag med Glu men började igen när jag såg att hon blev märkbart sämre igen, och nästan direkt blev hon bra igen!

Det verka räcka med en dos om dan (rekomenderat två) till min häst och det är ju jag glad över då det kostar en del!

Jag har valt Bioglucosamin som har en naturlig råvara och inte syntetisk. Den kostar något mer än de andra men jag tycker sånt är viktigt.

Sen är det stor skillnad på priserna på samma produkt i olika affärer! Min burk kostar 340 på ett ställe och 430 på nästa!

Hälsar Elgen

*kl*

Köper Cortaflex från USA. 170 kr för 908 gram;) Kostar väl 1100 kr här i Sverige.

*KL*

Jag har i alla fall slutat ge min häst Glucosamin efter att ha avverkat 4 burkar. Jag har inte märkt någon som helst skillnad whatsoever.

Blir det inte tull och liknande då? Svårt att beställa? Dyr frakt? Massa frågor :p

Frakt blir lite olika beroende på hur mycket det man beställer väger, men cirka 200-300 blir frakten för 1-2 kg. Beställde hem en 908 gr nu för 450 kr inkl frakt och det blev ingen tull på det. Sist fick jag tull och det blev 150 kr ungefär. Men alltså man tjänar ju ändå på det och beställer man mera saker lönar sig det ännu mer. Sjukt billigt direkt från USA:p;)

Det är jätte enkelt att beställa, jag beställde nu i måndags och hade fått hem det efter 4 dagar, man betalar enkelt med VISA kort eller liknande.

Senast ändrad:

Liknande trådar

Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
537
Senast: AbCdE
·
Foder & Strö Vill börja ge min pålle pre- och probiotika och min equiterapeut tipsade om Probihorse Vital. Men läser att den inte får ligga i blöt...
Svar
12
· Visningar
611
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
524
Senast: Sryoqwe
·
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
21
· Visningar
2 816

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Hur får man barn att leka hemma?
  • Vad gör vi? Del CCVIII
  • Tips i London

Hund, Katt, Andra Djur

• Oseriös avel 2023