Glucosamin och annat till äldre hästar

N

nässla

Ja, när ska man börja behandla en häst som "gammal"? När den får ålderskrämpor eller innan?
Har ett sto som blir 18 i år, ett och annat grått hårstrå har hon fått men annars så är hon i sitt livs form faktiskt. Så länge hon inte blir kall har hon inga problem med stela leder (en fryslort har hon alltid varit, upplever dock att hon blivit känsligare för regn de senaste åren), men bör man försöka börja förebygga sådant redan nu?
Jag vill ju att hon ska kunna leva ett aktivt liv många år till.

Sv: Glucosamin och annat till äldre hästar

Glucosamin kan du ge för att förhindra att ledbrosken bryts ned snabbare än de byggs upp. Så det är bra att börja med det innan hästen har problem. Håll igång en äldre häst, får de stå stelnar de lätt till.

Hej,

Vi ger vårat (snart) 17-åriga kallblod Flexijoint och har gjort i ett års tid nu. Han är så mycket mjukare och rörligare i dag än bara för ett år sedan. Nu vågar man inte sluta. Kanske något att prova för dig?

~Ingrid

Senast ändrad av en moderator:

Vad kul att du har en fräsch "åldring"! Du skriver att din häst inte har några problem (annat än att hon har blivit känsligare för regn) och är i sitt livs form. Ta vara på det!

Hästar är individer och ska (tycker jag) behandlas individuellt. Min åsikt är att så länge det inte finns några uppenbara problem, så behöver man inte behandla/ge olika tillskott. Din häst kanske hör till den lyckliga kategorin som aldrig får besvär av lederna, eller får det mycket sent i livet.

Var noggrann med täcken, när det är sånt väder som påverkar hästen negativt, det kan du komma långt med (och även spara en del slantar på!).

Min är också 18 år iår, och är fräschare än många här i trakten kunnat tro att han skulle vara. (ET som följt honom ända sen jag köpte honom förundras över att han är så fräsch med tanke på exteriören).

Han rids 6 dagar i veckan och tränas en del dressyr, varierande ridning. Ser till att han inte blir kall, har hagkompis så de rör sig rätt mkt i hagen.

Liniment och bandage efter hårdare träning.

Jag ger MSM och har funderingar på att börja ge glucosamin, men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra eftersom man får höra både bu och bä om det. (en del får effekt och andra inte...)

Jag tillhör dem som absolut fått effekt på min gamling. Han är 32. Lägger jag av börjar hovslagaren omedelbart klaga över att han är stel. Sedan kör vi igen och gången efter är han helt ok igen. (Hände senast idag, trodde inte han kunde böja sig så). Min gamla hund på 12 år började jag med glucosamin för ca ett halvår sedan. Hon hade nu svårt att hänga med på promenaderna. Nu springer hon oftast före mig och sexåringen.

Jag vet också att en del inte får effekt. Kanske inte har med nedslitning av ledbrosk att göra då. Sägs också smörja lederna.

Min är också 18 år iår, och är fräschare än många här i trakten kunnat tro att han skulle vara. (ET som följt honom ända sen jag köpte honom förundras över att han är så fräsch med tanke på exteriören).

Han rids 6 dagar i veckan och tränas en del dressyr, varierande ridning. Ser till att han inte blir kall, har hagkompis så de rör sig rätt mkt i hagen.

Liniment och bandage efter hårdare träning.

Jag ger MSM och har funderingar på att börja ge glucosamin, men har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra eftersom man får höra både bu och bä om det. (en del får effekt och andra inte...)

Vad jag har hört så hjälper varken Glukosamin eller msm om man inte ger dem det tillsammans..Alltså att man måste ge båda 2 för att ha någon verkan....Finns ju Glukosamin med msm i!

Jag har oxå en 18-årig pålle,som fortfarande är fräsch och fin.
Folk som ser honom tror inte att han är så gammal :)
När jag släpper honom i ridhuset är han helt galen :rofl: Han sparkar bakut,bockar och håller på... Skitkul!
Och när jag är ute o kör honom,så är han såå pigg. Jag kan knappt hålla honom.. Hahaha!
Jag älskar att se all den livsglädjen som min häst har,trots att han snart närmar sig de 19!
Berätta gärna mer om era gamlingar!

Jag har ju inga vetenskapliga belägg eller ens erfarenhet om det är ju glukosaminet, men min häst som varit mystiskt halt (inget fel har hittats) och vilat tre månader har efter två veckor med bioglucomin plötsligt blivit så mycket bättre. Innan dess gick han alltså bara i hage i 2,5 månad utan att visa förbättring, snarare försämring. Han ska nu sättas igång igen! Vi lär knappast våga sluta med det. Men samtidigt vet vi ju inte om det är det som gör skillnaden.

Kul att höra, sådan är min också :)
Släpper man henne lös i paddocken så är det bock och bus i tio minuter, sen rullas det lika länge.

Hon är rätt så lugn att rida men kan tända till väldigt när man galopperar med andra, det är bara ett fåtal hästar hon accepterar att galoppera bakom, helst vill hon vara först.
Ja, och så när man hoppar kan hon ta tag ganska rejält på hindren om man säger så :angel:

Efter att först ha tävlat hoppning och sedan skogsmullat i några år (pga av brist på tid och ambitioner plus att hon har lite dåliga hovar som jag vill vara rädd om) debuterade vi i dressyr i höstas (17½ år) och det visade sig att hon vuxit i dressyrkostymen nu (förr tyckte hon mest att det var jobbigt och tråkigt - jag med) och njöt av att visa upp sig. Vi kommer aldrig att bli nåt stort inom dressyrsporten men vi har så fruktansvärt kul, min lilla häst är så kaxig och tittar nedlåtande på alla stora tysk-importerade dressyrkanoner - även om de slår oss med hästlängder :angel:

Angående ursprungsfrågan tänkte jag nog börja ge glucosamin nu, på hundar ska man tydligen helst ge förebyggande för att få bästa effekt så det borde vara samma sak som gäller för hästar. Får väl se om man kan få söta fröken att äta det...

Liknande trådar

Hästhantering Hej! Jag har en 23 år gammal dressyrhäst som jag haft i 9 år. Jag känner henne alltså mycket väl! Hon har alltid haft mycket energi och...
2
Svar
35
· Visningar
2 543
Hästmänniskan Jag har ett riktigt dilemma som jag mår riktigt, riktigt dåligt av. Jag har 2 ston och en äldre valack. Valacken är 20 år, har en åkomma...
2
Svar
24
· Visningar
2 889
Senast: mars
·
Hästmänniskan Blir så himla trött på mig själv! Behöver skriva av mig lite. Mitt liv de senaste kanske fem åren har gått ut på att jag mer eller...
2 3
Svar
45
· Visningar
6 919
Senast: Blyger
·
Kropp & Själ Lite luddig rubrik kanske men kom inte på något som riktigt passade. Det är är apropå tråden om hur man klarar ett tråkigt jobb där det...
2 3 4
Svar
62
· Visningar
6 740
Senast: Grazing
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka