GlucoGuard

Gisburne

Trådstartare
Är det någon som vet varför GlucoGuard (St Hippolyt) sägs kunna sänka blodsockret hos sockerkänsliga hästar? Jag har varit i kontakt med en foderföreläsare som jobbar för företaget, men får inget svar på VARFÖR, bara ATT det funkar. :crazy:

Sv: GlucoGuard

Skriv vad det innehåller? Kanel kanske?

Om du med sockerkänslig menar insulinresistent, så har de flesta IR hästar inte för högt blodsocker! Så om inte hästen har regelrätt diabetes är det olämpligt att ge ett fodertillskott som sänker blodsockret. Och har den diabetes så skall den ju medicineras med metformin...

Ge hästen foder med låg socker/stärkelsehalt, balanserade mineraler och motionera den varje dag, det är det bästa du kan göra för en IR häst. :)

Fast i deras broschyr står det inget om blodsocker, däremot såhär:

"Den generellt försämrade insulinfunktionen (insulinresistens) blev tydligt
förbättrad."

Jag hittar dock ingen innehållsförteckning.

St. Hippolyt är ett bluffföretag som kör med falsk marknadsföring. Man hänvisar ofta till “vetenskapliga studier” men när man synar dessa är det bara bluff och båg.

Läs här:

http://en.hippolyt.com/advice-and-news/352-glucogard-successful-regarding-risk-of-laminitis

Man säger att hos hästarna som har fått Glucogard i tre månader har insulinkoncentrationen i blodet sjunkit 23% medan för hästarna i kontrollgruppen har insulinkoncentrationen i blodet ökat med 20%.

Problemet är att man inte säger vilken foderstat hästarna i de båda grupperna har haft. Utan att känna till den exakta foderstaten går det inte att säga någonting.

Jag mistänker att hästarna i kontrollgruppen har getts en foderstat som saknar alla de viktiga näringsämnena för en IR-häst, t.ex. magnesium, zink, koppar, selen, vitamin E etc. eller så har de fått något stärkelserikt foder istället för Glucogard annars skulle IR inte ha förvärrats. Dom har m.a.o. valt en olämplig foderstat till hästarna i kontrollgruppen för att få det resultat dom önskade. Detta är inte vetenskap, det är fusk!

Kollade runt lite på sidan, de har flera foder som de rekommenderar till hästar med EMS, PPID, fång, korsförlamning etc. Men har de ens uppgett socker- och stärkelsehalten?? Nej!!

Dessutom har man fuskat med statestiken. Det var åtta hästar som fick Glucogard men man har valt bort tre av dessa (som förmodligen hade förvärrat sin IR) och endast räknat medelvärde på de fem “bästa” hästarna. I kontrollgruppen har man tagit med samtliga hästar.

Intressant information, tack ska ni ha!

Jag har inte fodrat med St Hippolyt ännu (jag använder inte kraftfoder), men var på foderföreläsning nyligen och det var en väldigt påläst och kunnig föreläsare. Men jag är skeptiskt lagd och därav min fråga, VAD är det som gör att fånghästar och sockerkänsliga hästar blir påstått bättre av GlucoGuard? Det har jag som sagt inte fått svar på av föreläsaren, men istället fick jag en massa tips på vilka andra fodersorter från samma företag som jag kan blanda ut GlucoGuarden med för extra smakrikhet. :crazy: (Dessa tips fick jag efter att jag hade berättat att jag inte fodrar med kraftfoder.)

Jag har i dagsläget ingen fånghäst och ingen med bekräftad IR eller annan sjukdom som GlucoGuard sägs avhjälpa, men jag har shetlandsponnyer och då är man ju aldrig särskilt långt bort ifrån såna sjukdomar. Nu har flera hästmänniskor i min närhet testat GlucoGuard och säger att den är bra, vilket är anledningen till att jag ville kolla upp VAD i fodret som gör den bra och om det är nåt att satsa på OM fång eller dylikt skulle inträffa. Det är ju helt rätt säsong, tyvärr. :cautious:

Men informationen som har kommit fram här är ju väldigt intressant, dock av en helt annan anledning, och det känns som att min instinkt beträffande St Hippolyt var korrekt. Tack för hjälpen! :)

Hoppas att någon får fram mer om GlucoGard och Hippolyt då jag också varit/är intresserad av det. Men som någon sa, låg stärkelsehalt samt motion är viktigt på en häst i riskzonen.

Glucogard är väl inget speciellt dåligt foder, men företagets reklam och marknadsföring är oseriös.

Om man ger den höga dosen, 50 g/100 kg kroppsvikt så ger det bl.a. följande näringstillskott för en 500 kg häst (250 g Glucogard):

Magnesium = 2,5 g
Zinc = 650 mg
Copper = 212 mg
Iodine = 0,25 mg
Cobalt = 5 mg
Selenium = 1 mg
Vitamin E = 1 375 mg

Produkten ger ett rätt hyfsat tillskott av zink och koppar och järnhalten är låg. Selen och E-vitamin är viktiga antioxidanter och mängden E-vitamin är hyfsad. Många IR hästar behöver dock ofta större magnesiumtillskott och mängden jod är på tok för liten. Manganhalten är däremot väldigt hög (mer än dubbla minimibehovet) vilket kan ge problem då många grovfoder har ett stort överskott av mangan.

Produkten är dock extremt dyr, ca. 535 kr för 3 kg. Har man en 500 kg häst och ger 250 g/dag blir kostnaden 44:60 kr/dag!

Den här produkten är inte dålig men kan inte tävla med en balanserad foderstat. Man kan skaffa zink-, koppar-, magnesium-, jod-, selen- och E-vitamintillskott till en bråkdel av kostnaden och dessutom kan man ge exakt de mängder som erfodras för att balansera foderstaten. Färdigfoder är till för bekväma människor med ruskigt gott om pengar och riktigt bra blir det aldrig.

Sen är det märkligt att man inte anger socker- och stärkelsehalterna för foder som är avsedda för hästar med EMS.

Behöver EMS-hästar andra mängder av mg, zink, koppar, selen och vit E än "vanliga" hästar?

Var kan man hitta vilka mängder som rekommenderas?

Annat man kan göra bortsett från att motionera och hålla sockerintaget nere?

Har en (nyupptäckt eller vad man ska säga) EMS-häst och nu vill jag göra vad jag kan för att hjälpa. Skulle gladeligen köpa Glucogard om det verkade verksamt, men som vanligt så är Hippolyts "vetenskapliga studier" inte vatten värda, så då känns det ju onödigt.

Behöver EMS-hästar andra mängder av mg, zink, koppar, selen och vit E än "vanliga" hästar?

Var kan man hitta vilka mängder som rekommenderas?

Annat man kan göra bortsett från att motionera och hålla sockerintaget nere?

Grundbehovet är detsamma men det är särskilt viktigt att dessa hästar får en näringsriktig och balanserad foderstat. Sen finns det vissa speciella ämnen som en EMS-häst har större behov av än en “normal” häst så foderstaten blir lite annorlunda.

Det finns många artiklar om detta på nätet. Du kan söka själv.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag förstår att det säkert är en nära på omöjlig fråga att svara på, men jag vill ändå gärna få ta del av andras erfarenheter och tankar...
2
Svar
23
· Visningar
1 935
Senast: Roheryn
·
Juridik & Ekonomi Jag sitter i en väldigt tråkig och frustrerande sits. För fyra månader sedan gick vår TV sönder, precis en sådan där dag när vi var...
2
Svar
24
· Visningar
1 554
Foder & Strö Hej! Nu behöver jag lite input från er. Det är lång läsning och jag förstår om ni inte orkar läsa 😅 Jag vill vara tydlig från början med...
2
Svar
20
· Visningar
2 107
Senast: QueenLilith
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
402
Senast: Sryoqwe
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama