Glömmer att lägga fram händerna i hoppning

H

hartass

Jag glömmer nästan alltid att lägga fram händerna i hoppning , och jag HATAR det eftersom jag då orsakar obehag hoss hästen =(
Ibland kommer jag ihåg att lägga fram händerna men sen tar jag in dom igen för tidigt. Jag har också för låga händer.
Har jättebra ridlärare och i slutet av lektion är händra oftast ganska bra , men nästa gång jag rider hemma så är det exakt samma problem.

Några tips??

Sv: Glömmer att lägga fram händerna i hoppning

Fram med händerna i god tid och HÅLL I MANEN! Inget töntigt med det alls, är kanonbra.

Tänk på det hela tiden och be din tränare påminna dig!

precis, säger oxå att fram med händerna innan och kan till och med hålla i manen. Bättre det än att man rycker hästen i munnen.

Något jag är extremt duktig på att glömma! :P

Jag brukar hålla tyglarna lite lösare så de glider" lite. Dock endast i nödfall. Men i början så tänkte jag "Nu SKA jag lähha fram händern" och så gjorde jag det överdrivet mkt.. Se bar med denna bild :') http://www.pixbox.se/pic_show_id25677007.html INGEN eftergift alls!

Ofta blir det fel om man tänkter på det för mycket (alltså hur man ska göra). Risken är att man "släpper allt" för tidigt och hästen stannar. Tänk hela rörelsen med kroppen och inte händer & armar för sig. Låt handen följa mankammen (tänk fram och inte ner). Man-tag är jättebra som andra också sagt.

Nu är det säkert inte alltid som på denna bilden, men jag tycker det ser ut som att det är balansen som gör att du drar åt dig händerna.
Kan kanske vara vinkeln med, men tycker det ser ut som mig innan jag hittade balansen riktigt. :angel:
Du står ändå rakt , vilket är bra eftersom du inte blir fram- eller baktung. Men ur denna vinkeln ser benen väldigt utsträckta ut i knät, så att du liksom lutar dig mot knäleden, om du försöker böja lite mer, så att du har lite gung i knät, så kommer det nog bli stabilare.
Nu står du ju ganksa rakt upp, och det tycker jag kan bli lite svajligt, har man lite flexibilitet i leder så är det lättare att följa med i hoppet. Nu menar jag inte att du ska krulla ihop dig, men någon cm gör så mycket. Om du böjer lite i knät kommer du dessutom blir lite flexiblare i höften och då kommer överlivet att falla på plats och händerna komma fram.

Prova att knyta upp tyglarna och håll händerna framför dig som om du höll i lufttyglar, rid sen i lätt sits i alla gångarter, hoppa gärna några skutt (helst studs, då får man verkligen träna balansen) också så lovar jag att du kommer bli mycket stabilare och få bättre eftergift. (dessutom kan du ju inte rycka i munnen när du inte håller tyglarna;))
Detta har iaf hjälp mig väldigt mycket.

Tack för svaren :) Jag kan ju påpeka att jag red hästen som är privathäst för första gången då jag bara ridit på ridskola innan och jag har dressyr läder för det var egentligen inte meningen att jag skulle hoppa :D Men jag ska absolu ttänka på vad ni skrev :)

Jag hade också problem med det där förut, hade bara hoppat ridskolehästar som inte hade någon vidare teknik, så det gjorde inte så jättemycket, jag klarade mig runt banorna ändå.

MEN så fick jag börja hoppa en ny häst, som hade en helt annan hoppteknik än de hästar jag hoppat tidigare. Han använde ryggen när han hoppade = sänkte också huvudet, vilket jag inte alls var beredd på i början. Så tyglarna gled ur mina händer över varje hinder eftersom jag inte hängde med med eftergiften. Resultat: Efter varje hinder satt jag med långa tyglar, händerna i magen och ingen kontroll! :p
Så det var bara att bestämma mig för att jag var tvungen att ge ordentlig eftergift över varenda hinder, det tog ett tag men till slut lärde jag mig! Och gissa tre gånger, jag fick betydligt bättre kontroll runt hoppbanorna efter det... :D

Vi fick sätta en tofs på hästen, ungefär mitten av manen. Det är ett kanonknep för att att komma ihåg eftergiften, efterom man verkligen tänker på att föra fram händerna till tofsen.

till nästa hoppning ta med dig ett gummiband (Sånt som man knoppar med) i fel färg för hästen (svart på skimmel och vitt på brun häst) Sätt de i manen och ha som mål att ta tag där gummibandet sitter. Enklare förö vissa om de vet var de skall hålla händerna...

tihi, samma problem här, min ridlärare blir lite sur men ibland har jag heta och pigga hästar och då är det lite läskigt. Men ha framme dem i god tid Så blir det nog bra.
Lycka Till
Anna :):eek:

Liknande trådar

Hästmänniskan Jag läser om och om igen hur hästar som sålds som snälla och lugna plötsligt blir ohanterliga och farliga, och köparen påstår att...
3 4 5
Svar
88
· Visningar
6 777
Senast: co-SMAD4
·
Övr. Barn Hej på er alla kloka! Förlåt för ett långt inlägg men jag har verkligen ett behov av råd och tips. Jag har sen en tid tillbaka...
2
Svar
26
· Visningar
4 015
Senast: Anonymisten
·
Kropp & Själ Det här kommer bli ett väldigt långt inlägg :angel: :p Jag är 31 år, har aldrig varit gravid, och började i vintras (december) få...
2
Svar
21
· Visningar
3 934
Senast: __sofia__
·
Hundhälsa En lång historia. Malinois hane på nu snart 2år som förra året i oktober fick svårt att gå på hårda underlag. Testade vila en vecka...
Svar
10
· Visningar
1 927

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama
Tillbaka