Glömma banan?

T

Tjalfe

Ska vara med på en clear round här fram igenom. Har aldrig tävlat och aldrig hoppat en "hel" bana. Som mest har jag väl haft 3 hinder framme. Jag är jätte orolig för att jag inte ska veta vart jag ska rida när jag väl är inne på tävlingen. Är det lätt hänt? Eller ser man ganska lätt vart man ska?

:o

Sv: Glömma banan?

Mig har det hänt flera gånger, dock inte på senare tid:) Är det clear round så brukar banorna vara rätt lätta, så jag tror inte du har några problem. Se till att gå igenom den flera gånger i huvudet:D

Det är förmodligen min ständiga rädsla.
Däremot kommer lugnet med tiden, dvs man vänjer sig och det är inte hela världen med några missar, fler än du (om du nu glömmer...) kommer också göra det :)

Gå banana så pass många gånger att du känner dig 100 procent säker på den. Sedan gå igenom den i huvudet lika många gånger.

jag brukar bara rida på inne på banan, det brukar inte vara några problem. om man är nervös så går allting så fort så man hinner inte tänka så mkt på om det är rätt lr fel, därför är det bra om man övat ordentligt innan.
lycka till! :)

du får vara på tävlingsplatsen tidigt o gå banan måååååååånga ggr :)

Jag tror alltid att jag ska glömma banan, men på något sätt så kommer jag ihåg den.. när jag kommer in på banan slås plötsligt koncentrationen på, är inte ens nervös. Tur är väl det..:p

Har för mig att CR-banor är ganska lätta så det ska nog inte vara några problem! Se till att du går banan minst 2 ggr och ha gärna med dig någon som du kan prata med. innan du ska in på banan/får startsignal gå igenom banan snabbt i huvudet, eller kolla på hindrena i den ordning du ska hoppa dem.. Hoppas du förstod mitt svammel :rofl: Är absolut ingen expert, men du ska nog se att det löser sig när du kommer dit! ;)

Lycka till!

Ta det lugnt!!! Gå banan flera gånger!! Du klarar det!! Ta det lugnt när du kommer in på banan!! Rita banor på papper hemma och låtsas att du ska rida dem, så att du tränar på att se planskisser!! Lita på dig själv och din häst!! Skulle du glömma är det inte i hela världen, det går alltid att försöka igen vid en annan start.

Lycka till!!

Hej, jag tycker att du nu innan clear rounderna ska träna på att hoppa lite olicka sorters banor och på det sättet själv komma på ett sätt som fungerar att träna in banan för dig, sen är det ju iof alltid lite nervösare när det är tävling fast det är det som är bra med clear rounder att dom är tävlings tränins tävlingar så skulle du rida fel väg så brukar det inte vara svårt att efter anmäla sig och hoppa banan igen. Du behöver inte vara orolig för att glömma banan, det är något som kan hända även en rutinerad ryttare:cool:
Lycka till på tävlingen!:bump:

Jag brukar alltid ha superlätt att komma ihåg banor, men ända sedan jag började tävla "på riktigt" så har jag glömt dom säkert hälften av gångerna jag startat :o

Dom senaste gångerna har jag bara börjat svära och skrikit "neej, inte nu igen..." :p

Men det är inte så farligt att glömma den. Ibland kommer du på den igen innan du hinner rida fel, och ibland måste man korsa sin egen väg för att hitta till nästa hinder (och därför få lite fel), men ju mer du startar desto lättare kommer det bli :)
(jag har faktiskt ridit rätt dom två senaste gångerna :bump: )

har faktisk aldrig hänt,
men när ja va lite mera nybörjare så gick ja bana först 2 gånger efter varnadra,
sen blundade jag och ritade banan framför mig,
sen ritade ja banan i sanden eller gruset, sen gick ja banan igen, ritade banan i sanden men blundade, och sen satt ja å memmorerade hela tiden, och sen när de va min tur så kollade ja att ja kunde banan,

nu behöver ja inte göre det längre, går banan snabbt engång, kanske 2 sen är ja klar:D

Hej!
Jag var jätterädd för att glömma bort banan, och ju mer jag oroade mig över det, desto mer glömda jag bort den. Men förväntar man sig att man ska glömma den så gör man det... Glömde nog mer eller mindra mina 4-5 första banor :crazy:

Men är du där i god tid innan som sagt, och går banan ordentligt så blir det nog inga problem. Försök att slappna av och föreställ dig att du självklart kommer att lära dig banan, sen tänker du inte me rpå det utan försöker bara lära dig den. Tänk gärna på hindrenas färg, länder är jättebra, tex; spanska, svenska, marabouplank, italiensk oxer mm. Blunda sedan och tänk banan i huvudet.

På lätta tävlingar brukar det ofta vara lätta banor, tex långsida-snett igenom-långsida med mer eller mindra variationer.
Lycka till!:banana:

jag har glömt banan .
Men man lär sig . Ta det bara lungt ;)

Jag har glömt banan två gånger. Ena gången kom jag på det precis inann och hästen var så snäll och hoppade ändå vilket resulterade i en knäckt bom :angel:
Andra gången valde jag att utgå istället.

Det är ingen katastrof att glömma banan, det händer de flesta.
Lite tråkigt om det händer första gången kanske.

Men som många redan skrivit - se till att gå banan många gånger!
Och gå den själv så du verkligen kan koncentrera dig på i vilken ordning du ska hoppa hindren.
Det är ingen bra idé att prata med någon samtidigt, om ni inte endast pratar om banan.
Men en gång bör du iaf gå banan ensam.

Lycka till!

Är det lätt hänt? det beror nog från person till peson.

jag brukar alltid tro att jag ska glömma banan innan jag ska in men det har aldrig hänt. när jag kommer in så rider jag bara banan utan att tänka hur den är, den sitter helt enkelt bara. och jag måste nog inse att jag inte glömmer banan efter det som hände en gång. vi kom till tävlingsplatsen och det var nummer 11 inne. jag var nummer 17. jag fick springa och kolla banan i nåra sekunder mamma och brorsan fick ta ut hästen och göra iordning. sen var det bara att rida nåra varv och in på banan utan framhoppning. men det gick ju det oxå jag glömde inte banan och vi gick felfritt.

Ska vara med på en clear round här fram igenom. Har aldrig tävlat och aldrig hoppat en "hel" bana. Som mest har jag väl haft 3 hinder framme. Jag är jätte orolig för att jag inte ska veta vart jag ska rida när jag väl är inne på tävlingen. Är det lätt hänt? Eller ser man ganska lätt vart man ska?

:o

Gå banan med någon, sen går du den själv. Efter du har gått den kan du ställa dig på ett ställe som du ser alla hindrena och ta fingret och följa banan som om du hoppade den själv i tanken. Och sen så går du igenom banan igen. (jag har inte glömt en bana men jag har bara varit med på 3 tävlingar i hoppning:( senaste tävlingen var 26/12.).

Tror inte det komemr bli så farligt bara lite på dig själv! är säker på att om du andas innan du går in på banan så kommer du rider rätt.

I clear round brukar banorna vara ganska självklara så man brukar kunna räkna ut vart man ska om man glömt :D Tänk på att koncentrera dig när du går banan, inte flamsa runt med kompisar.

Liknande trådar

Hoppning Jag har inte tävlat själv på typ femton år, men har på sistone varit åskådare på några hopptävlingar, och jag noterade sist att alla...
Svar
19
· Visningar
1 023
Ridning Hej! Jag har haft ett PRE sto i snart 3,5år. Hon var bara inriden strax innan hon kom till min och min mammas ägo. Hon var då inriden på...
3 4 5
Svar
93
· Visningar
5 748
Senast: agnes27
·
Hästmänniskan Hej! Vill nog egentligen mest skriva av mig, det känns tungt och jobbigt och vet inte hur jag ska tänka. Jag har haft egen häst...
Svar
15
· Visningar
1 135
Senast: Bison
·
Hästvård Jo jag lånade i våras ut min 9-åriga shetlandsponnyn till en fodervärd och har hitintills verkar gått jätte bra😊 Får regelbundna...
2
Svar
23
· Visningar
2 359
Senast: Stergo
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar