Sv: Globus The Turner
kajsa_flink skrev:
Tack för svaret, även till dig Meija. Vad har din häst för mankmått till stl. 36 min har 110 grader, vilken sitsstorlek har du? Hur lång blir anläggningsytan på din? Det är ju sk."cut back" på The Turner, hur fungerar det, blir den "hög" över manken eller blir det mer som bogfrihet, vilket då är bra förstås. Islandshästar har ju oftast ganska låg manke...hoppas du förstår hur jag menar. Är det V- formade sadgjordsstoppar och vad har du för slags sadelgjord till den? Vet ju att det är individuellt efter hästen men undrar ändå vad du tycker är bäst, det är ju så svårt allting...MVH Kajsa
Ska försöka svara så gott jag kan!
Jag kan inte säga vilka grader han hade...tyvärr. kommer inte ihåg alls
Men det var en sadelmakare som sa vilken storlek han skulle ha och hon mätte honom och gjorde en noga undersökning.
Hästen ifråga har extremt kort rygg, musklad och kraftiga "bogar" och minimal manke, nästan obefintlig. han är ca 134hög.
(kan skicka ett kort om du vill se hans "typ")
Sitsen är 17. sadeln är väldigt kort och baktill går "putorna uppåt" lite och ligger inte emot ryggen. Så anläggsningsytan blir därför kort och kanalen är bred och smalnar INTE av baktill som är problemet med de flesta andra sadlar.
Så sadeln ligger still och rör sig inte och håller sig där den ska.
cutbacken är bra, sadeln känns inte "hög" utan man kommer djupt ner i den och har bra stöd för benen framåt. sadeln Den ligger på hästen inte över hästen.
Våran häst har rört sig bra i sadeln och vi har inte känt av några låsningar eller stopp. så det verkar ju som den ger bra med frihet.
Det är ju en dressyrsadel men tölt osv är inget problem i den.
vi har en dressyrgjord till sadeln.....vi har sett att storlekarna på dressyrgjordarna inte alltid stämmer så man får prova sig fram. vet inte riktigt hur det är med sadelgjordsstropparna....måste fått en hjärnskakning inatt.
jag tror den är v-formad. jo men det är den nog...inget jag lagt på minnet
ehh iallafall så kan man ju välja om man vill ha stiglädrena innanför eller utanför.
bor du i östergötland får du väl komma o klämma på sadeln
Finns sadeln i någon hästaffär nära dig? åk dit o provsitt o känn igenom den o prova sen på hästen.