F

flashlight

Varför är inte galoppen representerad på Globen? (räknar faktiskt inte shettisgaloppen :smirk: )

Inga fullblodshästar (galopphästar) öht.

Varför? T o m travare med ju. Man skulle väl kunna göra något, tex visa hur man hoppar häckar. Eller låta några kända hoppryttare rida häckar eller kända dressyrryttare arbeta lite i dressyr på några.

Man kunde ju göra reklam för sporten vilket tycks behövas, och för hästarna som ridhästar efter avslutad karriär.

Finns ingen som jobbar för detta?

Sv: Globen

Intressant åsikt! :bow:

Håller verkligen med, man skulle verkligen kunna slå ett slag för hästarna som blivande ridhästar! :)

Jaadu..
Jag tycker såklart också det är tråkigt att "vår" sport syns så lite på den typen av tillställningar, speciellt som man ju önskar att den ska bli mer intressant för "vanliga" hästmänniskor och att hela sporten ska växa i sig.

Däremot är jag inte så förvånad om det nu är så enkelt att det inte är så många tränare som vill ha sina löphästar med på globen... Nog för att fbl inte alls passar in på fördomarna (som säger att de är glasdjur med fjädernerver, som inte ens klarar av att se ett fladdrande löv i skogen)... MEN jag känner inte många galopphästar i löpkondition som skulle passa in på ett fullsatt Globen, det känns som det skulle kunna bli liiite panik-artat.

Sen är det ju svårt att på en sådan arena visa upp FARTEN/UTHÅLLIGHETEN...som ju faktiskt är ngra av de "största" egenheterna med sporten...

Men jag kanske är helt ute och cyklar
Eller? :crazy:

Håller med dig, även om jag håller med flashlight också.. ;)

Men tycker att man på något sätt borde kunna visa upp sporten? Frågan är som sagt bara hur... :crazy:

MMmm,
vet inte hur mkt det spånas på idéer om introducering av sporten för "än så länge ofrälsta"...
Det man verkar jobba mest på är ju att utöka spelandet/ intresse på det sättet...

bra vore ju om man kunde ha ngn form av " häst-dag" på ngn av de större banonrna ( kanske företrädelsevis Täby)
Där många typer av ridsport visas upp "samtidigt" (eller ja...under samma helg iallafall?) Hoppn, dressyr, lite terräng-på innerbanan
galopp, trav,monté på "riktiga" banan.

hmmm

jag har för mig att när Täby galopp fick en ny VD var de där, skulle se men missade
bara nåt jag har i bakhuvudet..kan ha fel:angel:
prillan

asså... själva sporten "i sig" har ju varit representerad... i form av shettisgalopp/ponnygalopp. ( inte bara när vi fick ny VD)
Då har ofta en eller ett par av Sveriges bästa/mest framgångsrika jockeys varit där o plojjat lite...
Plastic Wonder ( träningshästen) har stått utplacerad ett eller ett par år jag har varit där, och då har det funnits tider då man kunde få handledning/tips av jockey...

Men det räcker väl liksom inte ändå :p tycker jag iallafall

asså... själva sporten "i sig" har ju varit representerad... i form av shettisgalopp/ponnygalopp. ( inte bara när vi fick ny VD)
Då har ofta en eller ett par av Sveriges bästa/mest framgångsrika jockeys varit där o plojjat lite...
Plastic Wonder ( träningshästen) har stått utplacerad ett eller ett par år jag har varit där, och då har det funnits tider då man kunde få handledning/tips av jockey...

Men det räcker väl liksom inte ändå :p tycker jag iallafall

Jo det vet jag att den är / har varit
men det jag har för mig var att när vd :n var ny så var det galopphästar där i manegen i nåt inslag....

Jag är övertygad om att man kan hitta sätt om man vill.

Frågan är om man har försökt?

Det går väl att träna dem innan som alla andra hästar??? De blir inte värre än man förväntar sej av dom;) Som säkert alla andra gör får man väl välja djur som klarar det då.

Man måste kanske inte springa ikapp på den lilla ytan:angel: , men visa dem på andra sätt.

Finns det inte galoppskolor lika väl som trav? Kan de inte tänka ut nåt? Till exempel.

Senast ändrad av en moderator:

Ja har fått höra att det utlovades då men blev inget. :angel:

*hugger sista*

Minns att på Flyinge hade de galopphästar för nått tag sen i samband med öppet hus. Fast då var de ju utomhus, leddes runt först och sen var där jockeys som galopperade runt på rundbanan med tak. Pratade med jockeyrna innan och så, både amatörer och proffs/lärlingar. Hölls av Larissa har jag för mig. Såg inte när de galopperade runt, men har för mig att hon då berättade om tekniken och sitsen.

Frågan är hur intressant det är. Dessutom går den miljön ju knappast att jämföra med ett fullsatt Globen...

Men precis som flashlight säger, det finns säkert de hästar som skulle klarat av d! Man kan ju rasta av dem den värsta energin innan... :angel: :devil: ;)

Hade man velat hade det inte varit något problem… Man kunde ha haft med Täbys övningsboxar osv… Föra året påpekades att vi inför årets ”gala” ville ha med fullblod i showen, men om man verkligen har försökt i år vet jag inte. TG bestämde sig i varje fall för att inte skicka dit Plastic i år.

Med andra ord så fanns det inga representanter för Svensk Galopp närvarande (Ponnygaloppen ligger under ridsportsförbundet= inte under SG)

Men är inte LM vd för TG och aktiv inom Globen HS?

Kan inte ni som är aktiva ta upp det inför nästa år.

Visst skulle det gå?

Jag hade samma tanke när jag satt i montern i år, och jag skulle ställa upp med mitt fullblod om jag bara blev tillfrågad. Hon är inte i galoppträning längre, men jag skulle definitivt kunna tänka mig att cantra runt i "löputrustning" i en form av ras-/sportpresentation, eller i själva invigningen. (Hon skulle definitivt klara av pressen, inga problem där.)

MEN! Jag har varit i närkontakt med några av dem som medverkat i invigningen, och sanningen är att om en ras eller sport inte är tillräckligt intressant eller har tillräckligt hög status (vilket galoppen knappast har) så får de A: inte vara med alls, eller B: flänga runt, runt, runt och sedan ut, utan att ha visat vad rasen/sporten egentligen har att erbjuda. Är det verkligen så vi vill framställa våra fullblod? Inte jag i alla fall. Ska jag cantra runt och visa upp fullblodet så ska det vara ordentligt, inte nåt hafsigt "runtflängande" som utfyllnad i ett hörn...

Jag har fått höra att det var just det som man skulle jobba för?

Jag tror det finns massor av fbl som skulle klara av det, min gamla tex älskade stora sammanhang och mycket liv och rörelse, även om han inte fick det genom mej precis, så var vi tex uppstallade ett tag där det var stora tävlingar och mycket publik som tjoade osv och han var som fisken i vattnet:angel: Honom hade jag tagit in var som helt utan att tveka.

Hur ska man få reklam och status om man inte visar upp sej utan ger upp i förväg:confused:

Man skulle nog kunna hitta på ett bra program, ligte roligt och lite info.

Nu vet jag inte alls om du syftade på att det var JAG som ville "ge upp"
Men jag kände att jag ska förtydliga mig lite iallafall :)

Jag menade mest att JAG inte känner många blodisar som ÄR i träning/löpkondition ( vilket de allra flesta fullbloden jag hanterar faktiskt är), som skulle palla den ljudnivån/ljuset osv utan att stressa upp o bli lite halvt panikslagna.

Däremot tror jag säkert att det finns "pensionerade" galoppörer som skulle klara det galant. Problemet där är väl att OM MAN ( som arrangör t.ex) VILL introducera galoppen som sport så kontaktar man väl säkerligen TG/jägers ledning o ev. lite olika tränare... Då "kommer man ju inte åt" de äldre/stabilare/pensionerade löphästarna på samma sätt.

Jag tycker absolut inte man ska GE UPP, jag tog bara upp ngt som SKULLE kunna vara en anledning till att man haft jockeys/plastic och ponnier där men inte de "riktiga" hästarna...

:)

Senast ändrad:

Det skulle inte vara några problem att hitta fullblod i kondition som kunde ställa upp. Proffstränarna skulle troligtvis dra sig, de har ju ägare att övertyga, men det brukar alltid finnas amatörtränare som ställer upp… Jag har bland annat lätt defilering på Solvalla kryssandes mellan traktorer och lamslagit en stor travpublik genom att visa upp fullblod som pigg och allärt höll sig lugnare än travarna i defilerings cirkusen. Det största problemet är att även galoppmäniskorna ibland tycks tror att deras hästar är glashästar, och då blir de det. Hur många halvblod hade varit så lugna kring grävskopor, sementblandare, prasslande presenningar, smattrande spikpistoler osv, som våra 1,5 åringar på TG idag???

Nä vill man så går det, men det går inte att tvinga GHS att ta in galopphästar, men klart att någon borde arbeta för det. Borde vara Marknadsförings ansvarige som skall hålla i det tycker man, det är väl därför VDn har försätt sig med en sådan skulle jag tro.

Liknande trådar

Träning Hej, min passhäst är 7 år nu, ridit honom sen han var 4 (red in å utbildat) han är en travhäst och står i travstall. Ej tävlat trav sen...
Svar
8
· Visningar
2 691
Senast: Hedinn
·
Övr. Grenar Mmm... Så har det återigen varit ett Göteborg Horse Show med en stor del av världseliten inom ridsporten närvarande. På mässan kunde...
Svar
17
· Visningar
5 559
Senast: Raderad medlem 111022
·
Ridning Ja jag tänkte bara starta en liten disskution, kanske lite onödig, jag vet inte. Men jag vill gärna diskutera med andra och deras...
Svar
10
· Visningar
2 548
Senast: MattiZ
·
Distans Jag skulle vilja be dem av er som är medlemmar i SAHF och som är intresserade av att det läggs focus på en medveten avel för distans...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
9 126

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka