Glidande sadel

Mish

Trådstartare
Köpte en ny sadel i början av sommaren som ligger bra på hästen när han är still samt i början av sommaren, nu glider sadeln konstant till Höger.

Kan knappt gallopera några varv på en volt innan jag måste sakta av och rätta till. Sadelgjorden är ordentligt spännd och sadeln passar oss båda bra annars.

Varför kastar han sadeln till höger? Är det bara att ge upp och försöka hitta en ny sadel?
 
Sv: Glidande sadel

Endera är hästen snedmusklad eller så sitter du snett. Troligtvis belastar hästen snett och skickar ut din vikt åt ena hållet till följd att sadeln hamnar snett.

Kolla upp hur hästen rör sig, belastar och om den är sned i sig själv någonstans, förslagsvis med en seriös Equiterapeut först som kan avgöra om hästen är sned.
 
Sv: Glidande sadel

Det kan också vara att sadeln är för lång för hästen och/eller ligger för nära bogbladen, Bogbladen skjuter tillbaka sadeln växelvis när hästen för sej, och då kommer det att bli mer åt det håll som hästen trycker ut en bog tex (vilket mycket väl kan bero på att ryttaren sitter snett, självklart) då åker bakre delen av sadeln över åt höger.

Så ts, kolla även hur sadeln ligger på hästen, att du inte sadlar för långt fram eller att den glider fram mot bogarna, samt självklart hur du sitter. Om hästen jobbar oliksidigt, troligen beroende bla på att du inte sitter rakt över hästen, så blir sadeln till slut sned i stoppning eller paneler.
 
Sv: Glidande sadel

Okej svarar lite till er båda

Ja denna sdael gör så med alla ryttare som ridit honom i den, och då jag antar att alla vi inte är sneda då de andra inte har problem i sina sadlar osv.
så borde det då vara han som är sne.

Jag sadlar inte för långt fram utan är tillsagd att sadla nästan allt för långt bak då hans bogblad går långt bak och sadeln annars försämrar hans rörelser och arbete.

Så då får jag se till att rådfråga en Equiterapeut...
Har ni några tips på hur man kan göra fram tills att problemmet är löst, ska jag testa att rida i någon annan sadel?
 
Sv: Glidande sadel

Stämmer sadeln med hans rygg då? kanske är den för lång tex?
Hästen kan ju också vara sned och sadeln kan vara skadad på något sätt, kolla bommen och bossorna.
Jag lånade hem en som såg rak ut, men gled snett som du beskriver ungefär och tittade man noga såg man att den dels var högre på ett ställe mitt under bakre delen av ena bossan, dels tillplattad på ett annat ställe längre fram, svårt att se men det behövs inte mycket för att märkas på hästen.
 
Sv: Glidande sadel

Sadeln ligger som den ska på längden och de iaf enligt de personerna som hjälpt till att passa ut den, den är helt ny och nu endast använd denna sommar så ca 3 månader, men kanske det redan är fel på något?

Det är ju lite synd om hästen i sig när man måste rätta till dne hela tiden och när han måste jobba med en sne balanserad ryttare.
 
Sv: Glidande sadel

Uppenbarligen sitter den inte som den ska varesig "experter" säger så. Då halkar den inte runt om fjorden är dragen. Kolla om hästen är sned först. Ngt e fel då den beter sig märkligt.
 
Sv: Glidande sadel

Okej

Jo jag misstänker att han möjligen är sne, blir till att ta ut en et.

Men tyvärr finns ingen som kan komma på direkten :(
Finns det något man kan tänka på så länge? har tävlingar inplanerade och hinner ju inte få han rak tills dess, finns det något jag som ryttare kan göra? ska jag testa andra sadlar under tiden?
 
Sv: Glidande sadel

jag tycker du ska stryka dig på tävlingarna tills du åtgärdat problemen, varesig det är utrustning eller häst som är fel.
 
Sv: Glidande sadel

kl
är hästen jämnt musklad annars kanske han skjuter över sadeln. Behöver inte vara en ren snedhet. Min häst puttade jämt över sadeln men det har jag ridit bort, kan kännas lite om hon inte riktigt går i form då hon gärna tar mer av vikten på ena sidan, men det är bara att sitta kvar och jobba. Det behöver inte vara så för dig men det är inget ovanligt att hästar puttar över sadeln till den sida de helst vill bära med.

Lycka till
 
Sv: Glidande sadel

Jag känner igen ditt problem,köpte en ny sadel av ett känt märke. Den låg för ögat bra inget "rugg" el likn,efter ett tag började den skjutas över till ena sidan o man fick rätta sej hela tiden. Hade ut eq ter men inget fel på hästen,det var sadeln som släppt inuti .Ena halvan hade skjutits fram en liten liten bit.Jag Fick en ny på garantin,samma sak hände med den efter ett år!!
 
Sv: Glidande sadel

Kan vara så enkelt att hästen inte sätter under sig vänster bak (vinklar) i vänster galopp och då skjuta automatiskt sadeln mot ytter fram istället.
Prova om samma sak händer om du galopperar på en volt och är noga med att hästen är ordentligt böjd. Då borde inner bak komma under hästen bättre och "hela hästen galopperar åt samma håll".
(jag får samma problem när inner bak inte bär ordentligt i galoppen.)
 

Liknande trådar

Hästvård Vårt 16 åriga sto blev i början av sommaren svullen i båda bogspetsarna. Har under sommaren undvikit ridning och haft hästmassör som...
Svar
6
· Visningar
643
Senast: tara
·
Hästhantering Hej alla, långt inlägg och jag ber om ursäkt men har mycket att skriva. Jag har redan ett konto här på buke, men då detta känns alltför...
Svar
19
· Visningar
1 602
Senast: Freazer
·
Hästmänniskan Jag behöver hjälp! Det är en lång text men om någon orkar läsa och ge mig lite stöttning så skulle det uppskattas enormt! För er...
2
Svar
29
· Visningar
2 080
Kropp & Själ Jag är inne i ännu en (egentligen flera) omgång i vården och jag känner mig i sånt jävla underläge rent ut sagt. Som att ingen lyssnar...
2
Svar
27
· Visningar
3 161
Senast: Hazel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp