Glassbutt som transportbur?

gul_zebra

Trådstartare
Nu börjar det bli dags att få ner lilla Grogg till Stockholm, men vi har lite problem med transportbur.
Hur tror ni att en glassbutt (2 liter) skulle fungera? Gör såklart lufthål, lägger i mat (löst i ströt antagligen om jag inte hittar någon matskål att avvara) och gurka för vätskan. Grogg är då en två månader gammal råttbebbe, kommer "bo" i den över en natt.
Tror ni det skulle fungera?

Sv: Glassbutt som transportbur?

Jag hade ärligt talat inte använt en glassburk, tycker det är alldeles för litet, särskilt som han ska transporteras långt. Har en liten akut-petbox till råttan (köpte den ifall ifall nån av råttorna skulle bli sjuk, vilket en ju blev...), på ca 27x16x19 cm (längd x bredd x höjd) och den tycker jag är för liten att transportera ensamma Silke i en timme. :crazy: Det blir ju varmt i en sån också, trots att det är "gallertak". Hur varmt blir det inte då i en bigpac-burk eller liknande? :crazy:

De flesta zooaffärer har iaf mindre petboxar, för en hundring eller lite mer. Det hade ju iaf varit bättre, om du nu inte kan skaffa en transportbur (har min ögon på en perfekt, helt i galler med löstagbar plastbotten som jag SKA ha :D kostar visserligen 375...). Har du inte råd med det kanske du kan låna av någon så länge? Varför ska han transporteras ner dit förresten?

Vargdotter skrev:
Jag hade ärligt talat inte använt en glassburk, tycker det är alldeles för litet, särskilt som han ska transporteras långt. Har en liten akut-petbox till råttan (köpte den ifall ifall nån av råttorna skulle bli sjuk, vilket en ju blev...), på ca 27x16x19 cm (längd x bredd x höjd) och den tycker jag är för liten att transportera ensamma Silke i en timme. :crazy: Det blir ju varmt i en sån också, trots att det är "gallertak". Hur varmt blir det inte då i en bigpac-burk eller liknande? :crazy:

De flesta zooaffärer har iaf mindre petboxar, för en hundring eller lite mer. Det hade ju iaf varit bättre, om du nu inte kan skaffa en transportbur (har min ögon på en perfekt, helt i galler med löstagbar plastbotten som jag SKA ha :D kostar visserligen 375...). Har du inte råd med det kanske du kan låna av någon så länge? Varför ska han transporteras ner dit förresten?

Jo iofs... Hmm får tänka ut något annat...

Kan inte låna, har redan en hög med skulder och ska snart köpa två Achatina fulicor. Känns lite dumt att gå och köpa en transportbur bara för att skicka med den också, gå back för att ge bort en råtta liksom... Njae, då behåller jag honom hellre...

Han ska säljas :(

Du kanske har någon större låda hemma som bara står och skräpar ändå (har en hel hög själv) som är lite större än en glassburk??

Lycka till iaf med att komma på något...

Aha, men kan inte köparen stå för transportbur då? Köparen får väl ändå stå för transporten ("frakten")?

Vargdotter skrev:
Aha, men kan inte köparen stå för transportbur då? Köparen får väl ändå stå för transporten ("frakten")?

Hon har ont om pengar för tillfället, har just flyttat till hus så... Har erbjudit en transportbur jag har här hemma som jag tänkt sälja för en hundring men det hade hon inte råd med just nu.
Transporten är helt gratis, är en råttmänniska som ska ner till Stora Pet som tar med honom i samma vända =)

Får ta och leta fram ett gammalt plastakvarium med spräckt botten och se om det fungerar istället. Är större men då måste jag hitta nät också, har bara småbitar... Annars får papps hjälpa mig att snickra helt enkelt!

Kan du inte skicka honom i din transportbur då, så kan hon betala den senare eller nåt? Har man köpt hus är ju inte hundra kr speciellt mycket... :crazy: Man måste ju ha en massa extra till reparationer osv. Eller kanske hon kan få den på köpet? Hur mycket ska du ha för råttan?

gul_zebra skrev:
Hon har ont om pengar för tillfället, har just flyttat till hus så... Har erbjudit en transportbur jag har här hemma som jag tänkt sälja för en hundring men det hade hon inte råd med just nu.
Transporten är helt gratis, är en råttmänniska som ska ner till Stora Pet som tar med honom i samma vända =)

Får ta och leta fram ett gammalt plastakvarium med spräckt botten och se om det fungerar istället. Är större men då måste jag hitta nät också, har bara småbitar... Annars får papps hjälpa mig att snickra helt enkelt!

Men om det är en råttmänniska som ska ner till Stora pet som ska ta med din råtta så kan du väl skicka råttan i en av dina transportburar. Då är det är ju bara för råttmänniskan att ta med transportburen upp till dig igen. Den som ska ha råttan får väl ta med en egen transportbur/låda när den ska hämta den i Stockholm :idea: :banana:

En pappkartong med något uppsugande material i botten borde väl fungera. Gamla kartonger finns ju lite överallt. Så har jag fått råttungar transporterade och det har fungerat bra.
Plastlådor är inte att rekommendera då det blir varmt och dålig luft i en sådan.

Kan inte råttorna gnaga sig ut ur en kartong, Grogg ska ju sitta där en hel natt??

En hel natt kan ju vara riskabelt om man inte har uppsikt hela tiden. Men en plastlåda är helt uteslutet om den ska sitta där en hel natt också.. Har själv transporterat en råtta i en halvtimma i en plastlåda som var större än en glassförpackning och inte ens det gick.
Finns det ingen som kan låna ut en transportbur? Sådana för katt och kanin fungera ju också bara det att man får näta gallret så den inte kan ta sig ut.

En flyttkartong då? Det har vi transporterat kaniner i i alla år iallafall, 16 kaniner på två transportburar när vi skulle upp till landet kändes lite maxat. ;)

Eftersom det är så pass stort är han kanske inte så angelägen att komma ut att han käkar upp väggarna?

Se nedan ..... grrrr

Senast ändrad av en moderator:

Pappkartong? En råtta gnager BETYSDLIGT mycket mer än en kanin! Papplåda = lös råtta på tåget, Gul zebra kan bli ersättningskyldig för den skada den ev. orsakar.

Och att ens fundera på att skicka en råttis så långt i en BigPack-låda? Övergår mitt förstånd! Är ju för sjutton som att sätta tvångströja på nån!

Antingen skaffar man en lagom rymlig och säker (både för råttan och andra) transportbur, eller så LÅTER MAN BLI att transportera djuret!

Om hon inte har råd med en hundring, hur ska hon då ha råd att ta hand om råttan på bästa sätt?

AssoSarastro skrev:
Om hon inte har råd med en hundring, hur ska hon då ha råd att ta hand om råttan på bästa sätt?

Det funderade jag också på... :crazy:

Vargdotter skrev:
Kan du inte skicka honom i din transportbur då, så kan hon betala den senare eller nåt? Har man köpt hus är ju inte hundra kr speciellt mycket... :crazy: Man måste ju ha en massa extra till reparationer osv. Eller kanske hon kan få den på köpet? Hur mycket ska du ha för råttan?

Det skulle hon tänka på.
Jovisst, men så är väl (antagligen) alla pengar lagda på det just nu så pengarna är slut för tillfället..? Vet inte exakt hur det ligger till, annat än att det är lite knapert just nu.
Tänkte ta 100 kr för honom.

Det blir iaf ingen flytt :) Föll ju för honom från första stund men skulle sälja ändå iom att det har blivit väldigt stark lukt på mitt rum. Väldigt liten yta :crazy: Men nu börjar det närma sig med att söka lägenhet, så jag håller hoppet uppe om det. En lägenhet är ju garanterat större än mitt minimala rum, och så är det ju större möjligheter för vädring. Så han stannar här iaf :bow:

Lejonflickan skrev:
Pappkartong? En råtta gnager BETYSDLIGT mycket mer än en kanin! Papplåda = lös råtta på tåget, Gul zebra kan bli ersättningskyldig för den skada den ev. orsakar.

Och att ens fundera på att skicka en råttis så långt i en BigPack-låda? Övergår mitt förstånd! Är ju för sjutton som att sätta tvångströja på nån!

Antingen skaffar man en lagom rymlig och säker (både för råttan och andra) transportbur, eller så LÅTER MAN BLI att transportera djuret!

Tja, själv tycker jag ju att det ändå är mycket bättre att tänka på det och fråga här, än att göra det bara sådär. Frågar man får man inget veta ;) Är trots allt väldigt svårt att väga in precis alla nackdelar. Att jag frågade här är ändå för att jag själv var tveksam, men tänkte att det kanske kunde fungera men ville vara på säkra sidan först. Här tas inga onödiga risker inte!

AssoSarastro skrev:

Alla kan bli panka ibland men ändå ha råd att ta hand om sina djur. Se bara på mig, är ständigt pank förutom i slutet på månaden när bidraget kommer och jag traskar iväg och köper ny mat, bottenströ, godis, leksaker osv. Då tar pengarna slut direkt och vips är jag pank resten av månaden. Men ändå innebär inte det att råttorna mina blir väl skötta, utan jag köper på mig det nödvändiga månaden framåt och lite till. Kan ju säga att hade det varit jag just nu så hade jag inte ens haft råd med en tidning till nån av burarna.

Vet hur det är när presis alla pengar är slut och något måste göras...men du kan inte låna nån hundring eller så av någon och köpa dig en transportbur nånstans ? Köparen kan ju betala buren senare tycker jag. Fraktade 2 vattensköldpaddor upp till Norrland i en köpebur, kostade 159:- och då är den ju bra mycket större än till en råtta samt dyrare. Tror en sådan lite bur gick på ungefär hundringen.

Liknande trådar

Juridik & Ekonomi Jag vet inte vad jag vill med tråden men,, jag behöver lämna. Jag har koll på alla bostadsköer, privata hyresvärdar och blocket bostad...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
8 272
Senast: Enya
·
Hästmänniskan Hej! Jag har alltid älskat hästar och djur, och försökt göra mitt bästa för att omge mig av djur och det lantliga. Jag har alltid...
2 3
Svar
52
· Visningar
5 457
Senast: Mabuse
·
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Året var 1994. Jag var trött på att bo i en förort. Jag ville ut på landet. Några år tidigare hade jag avslutat en 2-årig...
Svar
0
· Visningar
1 759
Senast: Wille
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
34 317
Senast: Snurrfian
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar