Jag är en sådan som har svårt att hitta bågar som sitter bra. När jag väl har ett par passande glasögon så använder jag dem så länge det går. Och sedan så byter jag glasen i dem om bågen är felfri. Tittar inte ens på bågar som är modepräglade i färg och form, eftersom de lätt kommer att kännas "gamla" så fort modet växlar.
Mina glasögon ska vara ett robust verktyg som bara funkar utan att märkas.
Jag hade aldrig velat binda upp mig till att bara ha en butiks urval att titta på när jag ska ha en ny båge. I vart fall en av kedjorna som hårdast driver marknadsföringen av abonnemang gör inte ens byten av glas. Det påverkar så klart också prisbilden vid jämförelser om det alltid ska vara nya kompletta glasögon varje gång det sker en förändring av synen eller inte.
Sen hade jag blivit lite knäpp av att vara så styrd av när och om mina glasögon ska bytas ut. Du måste hitta en ny båge precis nu och du måste ha beslutat om du ska köpa loss eller byta ut till ett exakt brytdatum i avtalet.
Jag menar det är viktigt att tänka på hur ens behov och önskemål ser ut och fundera om tjänsten faktiskt passar till det eller inte. Det handlar om att jämföra mer än bara priset per par glasögon.
Enligt min mening är det ett koncept som är lite konstruerat för att driva på merförsäljning. Men vet man med sig att man tycker det är värt pengar att byta båge oftare kan det säkert vara ett bra alternativ.
Intressant tråd att läsa.
Jag har också svårt att hitta glasögon, mest för att jag sällan hittar några jag gillar.....En del bågar är också lite för breda för mig.
Jag använder också mina glasögon länge. Är 64 nu och funderar på om ögonen kommer att ändras mycket framöver. Hittills har de inte ändrat så mycket. Jag kan fortfarande använda de progressiva jag köpte 2017(?) men det kanske är vilsammare för ögonen med annan styrka/slipning nu....? Inte för att jag blir trött i ögonen.
Köpte en månad senare två par på Specsavers, två läsglasögon då jag blev så less på det lilla läsområdet i glaset på de progressiva. Ett har jag som reserv i bilen (knappt använda) och ett för läsning hemma.
Med 200 kr rabatt för recept från annan firma kostade de två mig 600 kr då.
Har kvar mina gamla terminalglasögon från jobbet som fungerar bra vid datorn.
Men det skulle vara kul att ha flera par att variera mellan. Abonnemang blir för dyrt när jag har glasögon så länge och är pensionär, hellre hakar jag då på något bra erbjudande, typ betala 1 få 2.
Tack Malibu_Stacy för "Jag märkte att jag hellre använde vanliga glasögon plus keps när det var soligt än slipade solglasögon." Det underlättade min fundering om slipade solglasögon.
Jag använder oftast keps i solen, får huvudvärk annars av stark sol, och är inte speciellt förtjust i i att sola så det blir inte ofta av att läsa med solbrillor.