Glasögon - byta glaset men inte bågarna?

• Äldre
  • Trådstartare Trådstartare aiquen
  • Startdatum Startdatum
  • Svar Svar 15
  • Visningar Visningar 8 407

aiquen

Trådstartare
Jag har fått börja inse att mina glasögon inte passar mig längre. Men jag gillar bågarna och dör lite av tanken på att behöva prova ut ett par nya (beslutsångesten!). Jag skaffade mina glasögon för ca fyra år sedan och har redan bytt glas i dem en gång förut.

Tror ni att det är möjligt att göra det igen? Jag ska givetvis gå in i butiken och prata med dem, men tänkte höra om någon här har gjort det? Senast ville de kränga på mig ett par nya bågar och nämnde inte ens möjligheten att bara byta ut glaset, trots att det ju tydligen gick alldeles utmärkt att göra.

Men kanske går det inte att göra flera gånger?

Det borde gå att byta hur många gånger som helst så länge bågarna inte är trasiga, har iaf bytt flera gånger på mina.
Håller med, har man hittat bågar man trivs med så håller man hårt i dem!

Jag har fått börja inse att mina glasögon inte passar mig längre. Men jag gillar bågarna och dör lite av tanken på att behöva prova ut ett par nya (beslutsångesten!). Jag skaffade mina glasögon för ca fyra år sedan och har redan bytt glas i dem en gång förut.

Tror ni att det är möjligt att göra det igen? Jag ska givetvis gå in i butiken och prata med dem, men tänkte höra om någon här har gjort det? Senast ville de kränga på mig ett par nya bågar och nämnde inte ens möjligheten att bara byta ut glaset, trots att det ju tydligen gick alldeles utmärkt att göra.

Gå dit och fråga?

Jag har bytt glas i samma bågar flera gånger, men jag byter glas vartannat år ungefär, så bågarna hinner inte bli jättegamla. Det är dyrt med nya bågar och har du ett par som du gillar och är van vid så är det skönt att kunna ha kvar dem.

Jag är i samma läge (behöver byta glas pga pajat dem, men bågarna är hela och jag gillar dem!). Till mig så sa de att det finns en risk att bågarna går sönder när de byter glas, och att min modell på båge är för gammal för att ha reservdelar. Vilket då innebär att ifall bågarna går sönder vid glasbytet så behöver jag både köpa nya bågar + nya glas igen. Så jag antar att det helt enkelt beror på om det finns reservdelar tillgängligt till dina bågar för att de ska föreslå det, o annars om du vill chansa att ev betala för dubbla glas ifall det skiter sig.

Jag är i samma läge (behöver byta glas pga pajat dem, men bågarna är hela och jag gillar dem!). Till mig så sa de att det finns en risk att bågarna går sönder när de byter glas, och att min modell på båge är för gammal för att ha reservdelar. Vilket då innebär att ifall bågarna går sönder vid glasbytet så behöver jag både köpa nya bågar + nya glas igen. Så jag antar att det helt enkelt beror på om det finns reservdelar tillgängligt till dina bågar för att de ska föreslå det, o annars om du vill chansa att ev betala för dubbla glas ifall det skiter sig.
Jag fick samma svar utav min optiker! Går de sönder och det inte finns reservdelar så kan vi inget göra.

Det går att byta glas tills bågarna är helt slut. Jag brukar bara säga att jag vill behålla mina bågar, butiken har dock aldrig "erbjudit" det men heller aldrig surnat/nekat mig det.

Jag köper bara bågar om det förekommer ett mycket förmånligt erbjudande i rätt tid och/eller bågarna börjar vara slut.

Tack för svaren!

Jag gick till butiken och pratade med en optiker i dag och hon sa samma sak; det går att byta men det finns ingen garanti eller reservdelar OM bågarna går sönder vid bytet. Och hon ville varken säga bu eller bä om skicket på just mina bågar, såklart ...

Inte för att det gjorde saken lättare! Det vore skitsurt att betala för glas som jag sedan inte har någon båge till, men jag hade ett smärre beslutsångestshelvete innan jag slutligen fastnade för nuvarande bågar, så att stå där och behöva prova bågar på bågar igen har jag verkligen inte den minsta lust till. Min näsa passar tydligen inte för glasögon. :meh:

Jag måste såklart titta, men hittar jag inga jag gillar direkt får jag nog gå på chansningen det innebär att byta glas. :nailbiting:

I yngre tonåren när jag precis fått glasögon ändrades min syn snabbt så vad jag kommer ihåg bytte jag glas ett par-tre gånger för varje båge. Det var aldrig tal om att det inte skulle funka vad jag minns, men optikern kan ju ha sagt något till mamma.

I yngre tonåren när jag precis fått glasögon ändrades min syn snabbt så vad jag kommer ihåg bytte jag glas ett par-tre gånger för varje båge. Det var aldrig tal om att det inte skulle funka vad jag minns, men optikern kan ju ha sagt något till mamma.

Ja, det verkade mer vara åldern på bågarna som hon menade kunde vara ett problem. De är ca 5 år gamla (plast). Tyvärr ville hon inte säga något mer om skicket, ytligt sett, men det kanske är svårt att bedöma.

Men ett glas ramlade ur för ett tag sedan och det tryckte jag själv tillbaka utan problem (och större finess :D) så jag hoppas ju att det skulle kunna gå en gång till. Men som sagt, jäkligt surt att bli stående där med glas utan bågar ...

Jag hade inte vågat, mina glasögon har gått sönder väldigt olämpligt efter ett antal år, och har glaset hoppat ur 1 gång i mina så hoppar de ut väldigt ofta i fortsättningen.

Jag hade inte vågat, mina glasögon har gått sönder väldigt olämpligt efter ett antal år, och har glaset hoppat ur 1 gång i mina så hoppar de ut väldigt ofta i fortsättningen.

Asch då. Jag som tänkte att det var ett säkert tecken att bågarna höll så fint när jag tryckte tillbaka glaset. :D Det var inte så konstigt ATT glaset hoppade ur den gången för den delen, men det är klart det kanske påverkar hållbarheten på sikt ... Kanske är det bara korkat att bara byta glas. Jag ska i alla fall börja med att titta på utbudet av bågar, helt klart!

Det går f.ö att byta bågar men spara glasen. Senast jag kraschade blev bågarna mos men glasen höll (och en eloge till den som hittade mitt ena glas i sanden), Min optiker lyckades då med konststycket att hitta en annan båge som passade glasen. Har man -12,5 på bägge är ju en ny båge peanuts men nya glas synnerligen svidande för plånboken...

Uppdatering för alla nyfikna ;): Nu har jag bytt glas! Optikern som gjorde synundersökningen var lite lättare att rådfråga och hon kollade åtminstone på bågarna och tyckte att de ändå såg tillräckligt okej ut för ett glasbyte. Utan att kunna garantera någonting, såklart. Men det gick bra! Nu ska jag bara försöka hålla bågarna fortsatt hela. :cautious:

Har man metall bagar som man rakar bryta sonder nar hast eller hund ar for "yvig" i rorelerna kan vissa optiker och vilken guldsmed som helst loda ihop dem igen. Det kanske inte gar om det ar mitt pa skalmen, men pa nas delen gick det utmarkt och syntes inte alls.:up:

Liknande trådar

Kropp & Själ Jag har med åldern fått behov av läsglasögon. Då jag är världens mest röriga person så fungerar det dåligt med läsglasögon. Dels...
Svar
4
· Visningar
261
Kläder & Bli fin Jag letar efter nya glasögon och jag hittar i princip inga jag gillar så nu funderar jag på antingen sådana som bara har glas och... 2
Svar
22
· Visningar
1 590
Senast: Lyan
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever... 2 3
Svar
50
· Visningar
7 204
Övr. Hund Vi har bestämt oss för att utöka familjen med en hund. Nästa år kommer jag påbörja en utbildning på distans och kommer då vara hemma... 3 4 5
Svar
83
· Visningar
8 247
Senast: Farao
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka