Glaskroppsframfall, ärftlighet?

InteAlls

Trådstartare
Skulle vilja veta ifall någon här har någon form av erfarenhet av glaskroppsframfall och ärftligheten. Roade mig med att kolla runt på hunddata och såg att min valps pappa har blivit ögonlyst med detta som resultat. 7 månader senare står det Vitreusprolaps. Tiken är inte ögonlyst vad jag förstått, eftersom det inte står något om detta. Vad är risken för att min hund kan drabbas av det här? Hur vanligt är det? Läste att det nedärvs recessivt autosomalt, så man kan ju hoppas.

Överreagerar jag när jag känner mig sviken som inte fått höra ett ord om det här från varken uppfödaren eller hanhundens ägare? Hanen blev ögonlyst 10 dagar innan vi hämtade hem vår hund, tycker vi borde blivit informerade om detta innan!

Sv: Glaskroppsframfall, ärftlighet?

Jag tycker absolut att ni borde blivit informerade! Förstår att du känner dig sviken.

Så hemskt med oseriösa uppfödare som mörkar mindre fördelaktig information. Och hur tänker man när man håller tyst om något som är så lätt att ta reda på?

Det kan ju också vara hanhundsägaren som inte berättat för uppfödaren, lika illa där..

Ta det som en lärdom, lita inte på att folk är ärliga - man får ta reda på allt själv!

Intressant.. Jag är ju bekant med hanens ägare och har inte hört ett ljud om det här.

Oavsett vem det är som inte delat med sig av informationen så tycker jag det är riktigt dåligt gjort... Det är ju helt klart sådant som man vill veta!

Kan passa på att peta in en fråga också.. (Nu sitter jag mest och försöker få reda på mer info om ögonsjukdomar :p)
Är det någon idé att ögonlysa gamla hundar? finns det någon "åldersgräns" som med HD på när det är "lämpligt"?

Senast ändrad:

Ögonlysning är ju en "färskvara", det finns ögonsjukdomar som kan uppkomma i alla åldrar, en hund som är ögonlyst u.a varje år kan plötsligt få en ögondiagnos när den är 7 osv.

Aah, justja, det har jag ju hört förut...
Det kan alltså vara en idé att ögonlysa även en 11åring?

Framför allt så finns det ju åldersrelaterade förändringar hunden kan råka ut för och det kan ju vara bra att känna till om en hund fått det. Inte alltid det är något man reagerar på själv utan undersökning.

Aah, justja, det har jag ju hört förut...
Det kan alltså vara en idé att ögonlysa även en 11åring?

Framför allt så finns det ju åldersrelaterade förändringar hunden kan råka ut för och det kan ju vara bra att känna till om en hund fått det. Inte alltid det är något man reagerar på själv utan undersökning.

Sant.

Nu är det inte många av de salukis som ögonlysts som har haft något problem, faktiskt bara två hundar och på den ena var det tydligen inget ärftligt, meen det är ju inte heller många som blir ögonlysta. Min tant har dessutom inte helt ovanliga blodslinjer och hennes avkommor används i aveln, och Wahidahs pappa är flitigt använd och så även hans avkommor...

Nu har jag inte märkt av några som helst problem på mina damer (mer än tantens artros i en tå och tumörer/knölar), men det kan ju vara värt att kika på det i alla fall. Jag har börjat fundera på att ta tanten till veterinär för ett blodprov och kolla att allt är bra, kanske det går att ögonlysa på samma gång. Hade nog varit trevligt för tanten att göra allt på en gång med tanke på att hon hatar veterinärstationer :p

Ska höra av mig till uppfödaren och se vad det här handlar om, förhoppningsvis finns det något som kan förklara allt det här.

Trodde jag varit noggrann, samt så är det en relativt frisk ras vad jag vet. Men just det här är nog svårt att gardera sig för, 10 dagar innan man hämtar hem valpen! Känns lite som en käftsmäll.

Finns väldigt lite information att gå på, så det blir nog att ringa en veterinär för att be om råd. Usch, vill inte tänka på att min älskade lilla hund kanske kan drabbas av det här!

Jag läste lite igår på nätet om det här med glaskroppsframfall och det vettigaste jag hittade var väl ungefär "Ibland är det ärfligt, ibland kan hundar få det ändå utan att det är ärftligt". Tydligen ska det gå att se ibland om det är just ärftligt eller inte. Så hör av dig till uppfödaren och kolla om hon vet mer än vad som står på hunddata.

Är tiken helt " frisk" blir din hund "bara" anlagsbärare.Är tiken också drabbad av glaskroppsframfall(vitreusprolaps) är risken 100 % ,att din hund drabbas.Om din hund bara är anlagsbärare kommer den inte att drabbas ,men du bör tänka på detta om du senare tänkt avla på din hund.Hundägaren får reda på resultatet direkt vid undersökningen, och skickar bara veterinären in resultatet direkt publiceras resultatet omgående på avelsdata,skk har inget liggande.

Glömde skriva att om tiken är anlagsbärare är risken att din hund drabbas av recessivt nedärvd vitreusprolaps 50%.Vekligen inte lätt för en valpköpare att ha koll på.Bäst vore väl ett obligatorium om ögonlysning av avelsdjur,vilket på sikt
skulle ge möjlighet att nästan utrota problemet.

Liknande trådar

Övr. Hund Jag har varit i valpletartaget i ungefär 9 månader med ett avbrott pga att vi köpte hus och flyttade under senvåren. Jag har under...
2 3 4
Svar
73
· Visningar
8 081
Senast: Gnist
·
Hundavel & Ras Ber först om ursäkt för en vägg av text men jag känner att jag vill få lite extern input. Jag har medvetet inte nämnt namnet på ras...
2 3
Svar
47
· Visningar
9 515
Senast: dobbis
·
R
Hundavel & Ras I går släpptes Schäferhundens Index på avelsdata. Hela gårdagen ägnade jag åt statistik, både på egna kullar men också väldigt mycket åt...
9 10 11
Svar
213
· Visningar
14 530
Senast: Dentaku
·
Hundhälsa När Wahidah var 9 månader gammal fick hon en sträckning i ett bakben. En sträckning som efter mycket om och men verkade ha blivit bra...
2 3
Svar
54
· Visningar
11 200
Senast: squarepants
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar