Glas, bestick och porslin, vardag och fest?

break_a_leg

Trådstartare
Hur har ni det, har ni ett (eller flera) vardagsporslin och porslin som ni bara använder vid finare tillfällen? Hur många kuvert?

Hur många "finare" glas har ni?

Själv skulle jag behöva både nytt "finporslin" och glas, men behöver lite inspiration...

Sv: Glas, bestick och porslin, vardag och fest?

Jag älskar porslin.

Till vardags har jag full uppsättning Höganäs Collection i 6 olika färger (dvs 2 av varje färg) och glas från IKEA.

Har även en halv uppsättning Gefle Agnetha som används ibland.

Mina finserier som jag håller på att spara ihop till är Grön Anna samt Arabias Arctica, av dem har jag just nu ca en halv uppsättning av varje så i nuläget kombinerar jag gärna dessa om vi är större sällskap.
Har ett antal (3 eller 4) uppläggningsskålar i Grön Anna och två stora uppläggningsfat samt 4 småskålar och såsskål i Arctica så det brukar vara snyggt att duka med.

Glas har jag en uppsättning vinglas från Orrefors, Merlot. Kommer bara ha en uppsättning (dvs inte både vit- och rödvinsglas). Har även dricksglas i Merlot. När det gäller finare snapsglas, tumblers etc har jag valt Iittala Gaissa och där har jag nästan full uppsättning av de glas jag valt ut.

Det jag känner att jag saknar är en finare bestickserie, så det ska jag börja fundera på.

Senast ändrad:

Till vardags har vi grått porslin från Ikea, har även ett set med grönt porslin från Ikea men det använder vi sågott som aldrig så nu när bror min skiljer sig får han antagligen ärva det istället för att det tar plats i våra skåp :)

Även vardags bestick, glas och koppar kommer från Ikea.

Som finporslin har sambon Lasse Åberg och även glasen, dock är ingenting komplett ännu utan vi jobbar på det vid jul och födelsedag :p

Mitt finporslin vet jag inte vad det heter men det är vitt med små blå snirkliga blommor på, sådär gammeldags fint :love:

Änsålänge har jag inga fina glas till mitt finporslin och inte heller några finbestick men jag försöker bestämma mig vad jag vill ha och ska sen införskaffa det allt eftersom.

Vi vill ha 12 delar av allt då vi ofta kommer upp i 10-12 pers när vännerna kommer.

Porslin har jag nog extremt lite. Tyvärr. Ska ändra på det så småningom. Vill ha ett vardagsporslin som matchar med byttor mm.
Sen ett finare för fest.

Meeen glas,..... Det har jag. till dööödagar. Framförallt i kristall. Vinglas, likörglas, wiskey, öl, snapps osv. I massor av olika storlekar stilar och typer. Många äldre glas då jag aldrig köper nytt utan ärver, köper på loppis osv. Jag ser gärna att dom är hela men små skavanker gör inget. Det ger dem bara lite själ. Tyvärr står alla gömda i ett skåp tills vidare. Har inte möjlighet än att ta fram dem. Renoverar det rum där jag ska ha skåpet för dem :)

jag har "finporslin" till vardags, tycker inte det finns någon anledning att låta fina saker bara ligga och samla damm. Det är inget dyrt porslin, jag har fått det gratis :D men det är vad som förr räknades som finare.

Har en uppsättning vinglas som är mina finare antar jag. Har även en sunborn kaffeservis

Jag har inget finposlin och inga finglas.

Livet är för kort för att inte njuta varje dag. Jag vill kunna äta från vackra tallrikar även om det bara är en vanlig torsdag.

Mitt porslin heter Qvint, designat av Jonas Bohlin.

Jag försöker köpa vackra bruksföremål. Ävenom det bara är en stekspade så ska jag gilla att använda den.

Varför ransonera upplevelser?

Jag är på din linje; inget finporslin, inga finsaker, inget finrum. Saker ska användas, och vara snygga om det är möjligt.

Jag har rätt många tallrikar i konservativt valda Swedish Grace, blandade färger för jag kunde inte bestämma mig, och så kompenserar det ju för det konservativa. :p

Är vi många, finns det lite olika gamla udda tallrikar som vi kompletterar med.

Enkla glas från Ittala, modellen Kartio. Vi dricker vatten, vin och allting i sådana glas, helst inte glas på fot även om barn brukar uppskatta sådana glas.

*kl*

Jag använder mitt finporslin till vardags.

Fick komplett, 12 kuvert när jag tog studenten och har fått kompletera någon tallrik efter drabbning med små barn.

Vitt med blå snirkliga blommor från Fyrklövern.

Har "allt", inklusive uppläggningsfat, temuggar och kaffekoppar, ljusstakar, tacoskålar, varmhållningsformar, suffleformar... Letar alltid nya ställen att använda dem för jag vill att de ska synas och drar mig inte för att använda dem till "fint" även om det gått en flisa i någon tallrik.

Glas har vi just inga fina, utan kör billiga cylinderglas... Har sällan flashigare bjudningar heller förvisso... :)

*kl*
Kan tillägga att jag inte äger något "finporslin", vi äter på det mesta även till vardags:) Dock har jag bara en Ikea-servis som jag har 12 delar av.

De enda glas jag inte använder till vardags är vinglasen från Orrefors (som jag tyvärr bara har 6 av, de har slutat sälja serien). Jag försöker slita på mina Ittalla-glas, men dom är tyvärr väldigt hållbara....

Liknande trådar

Hemmet I över ett halvår har vi funderat utan att bestämma oss. Vet att det finns några porslinsintresserade här så hoppas på input ☺ Vi (jag...
Svar
12
· Visningar
1 377
Kropp & Själ God morgon, och gott nytt år! :heart Jag har lite nätfasta över ledigheterna men behöver verkligen er expertis just nu. Jag berättade...
2
Svar
38
· Visningar
4 370
Senast: Badger
·
Fordon Scenariot är som följer: Vi är på väg att köpa en campervan, en VW Transporter som förvandlats till en liten husbil, och har hittat två...
Svar
6
· Visningar
471
Senast: Fetaost
·
Fritid Vi hoppas kunna göra en "minisemester" i sommar - bara en natt eller två. "Vi" i det här fallet är min man och jag, vår 17-åriga...
2 3
Svar
47
· Visningar
3 019
Senast: Myrten
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar