Gjuta platta med nedsänkta boxar

the_connemara

Trådstartare
Mitt huvud får inte ihop hur man gör det om man vill ha boxar typ 30-40 cm nedsänkta? Att gjuta bottenplattan alltså.

Jag kan dock villigt erkänna att jag inte är någon hejare på att gjuta plattor heller :D

Och behöver man högre andel cement i betongen i boxarna pga urinen?

Sv: Gjuta platta med nedsänkta boxar

Man får gjuta med formar (kanter som tas bort efter åt) kan vara lättare att tänka upphöjd gång än ned sänkta boxar. Sedan ska man alltid ha en blandning som klarar urin om det ska vara ett stallgolv. Men om man har sådana boxar du tänker på för djupströbäddar och man tänker mocka ut maskinellt så ska man har riktigt kraftig betong som håller för det.

Jag är hyfsat med på att gjuta med formar men får ändå inte riktigt till det i huvudet =/ Iaf inte om manska gjuta rubbet i ett svep och boxarna inte ligger i utkanten av plattan. Eller menar du att man skulle behålla de "utvändiga" formarna och bara ta bort de invändiga?

Ang betongen, anledningen till frågan är att om allt i mitt huvud skulle gjutas i ett svep så gör det väldigt stor skillnad på totalsumman om all betong behöver vara "säkrad" för urin. När det i verkligheten är en väldigt liten del av plattan som behöver tåla urin med tanke på övriga användingsområden.

Så en tanke var att gjuta boxgolv/väggar för sig. Men jag funderar ändå på hur man skulle kunna gjuta alltihopa i ett svep :D

Jag behöver dock läsa in mig en hel del här ;)

Man brukar göra plattan först och sätt armeringsjärn då man vill att väggarna ska vara. När den har bränt ordentligt sätter man formar där man ska väggarna/hålen och fyller med gjutning. Visst kan man göra allt i ett svep men det kräver att man är duktig på betong och vet vad man gör. För man måste vibrera ner betongen i formarna och kunna göra det utan att klampa runt på "golvet" mellan formarna. Så jag är inte säker på att det blir billigare att göra allt på en gång istället för på två gånger.

Men den brukar inte fungera så bra när man ska göra både golv och vägg i samma moment.

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 474
Senast: Ajda
·
  • Artikel Artikel
Dagbok Det känns som jag har en rejält sen 30-årskris, alternativt en förtidig 40-årskris. Jag måste byta jobb. Jag vantrivs där jag är nu...
2 3
Svar
41
· Visningar
4 401
Senast: starcraft
·
  • Låst
Övr. Hund Jag har problem med min hund. Att flytta hit var det bästa beslutet för mig, men från att vara relativt okomplicerad, om en husky kan...
20 21 22
Svar
425
· Visningar
35 083
Senast: Snurrfian
·
Hästvård Hej! Igår var vi med vår nyinköpta valack på Strömsholm för en TMS. Jag som inför det här besöket letade information om denna...
Svar
8
· Visningar
4 860
Senast: Jamtland
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka