Gjuta igen "skitrännan"?

misscocos

Trådstartare
Hejsan

Håller som bäst på att planera bygge av boxar, och funderar lite på hur man enklast går tillväga för att gjuta igen "skitrännan" i ladugårdsgolvet? Det rör sig om två stycken, ungefär 5 m långar, 40cm breda, 15cm djupa.
Någon som har förslag på ungefärlig kostnad?

Tack på förhand

Sv: Gjuta igen "skitrännan"?

Blanda cement och fyll......Jag lade ett plaströr i och fick ett jättebra avlopp också, men då måste ju rännan gå ut till en gödselbrunn.:grin:

jag hade såna, i min ladugård (innan det blev stall) fanns det en viss lutning på golvet, o sen gick det rännilar ut till gödselstacken. Så om jag spolar i stallet, så rinner det ut. Så därför har jag täckt det med tjärat trä (resten av stallet är också tjärat trä) så det fortfarande är funktionellt.

Vi klippte till lagom stora bitar armeringsnät och la genom hela rännan. Sen fyllde vi med betong. Vi blandade den betongen hemma själva av betongpulver och sand. Kostnaden för just rännan minns jag inte. Någon tusenlapp minst(med sand, pulver och tombola)

Vi la i plank på klotsar så dom kom i nivå med golvet.
Fördel är bibehållen dränering och lätt att välja annan lösning om så skulle krävas. Dränering i boxar är guld värd.

LIA

innan vi renoverade stallet så var några av skit rännorna fyllda med tegelstenar och sen gjutet över. en vän till mig har täckt rännorna med plank, = kisset från spiltorna(gammalt stall, nu har dom endast lösdrift och använder spiltorna endast som skötsel platser) rinner rätt ut på gödselstacken. det blir då torrt och fint hos hästen och mindre strö behövs tas ut :p

Liknande trådar

Anläggning Nu är det äntligen dags att börja fundera på renoveringen av stall hemma hos oss! Vi har alltså inget färdigt stall, utan det är gamla...
2 3 4
Svar
60
· Visningar
8 356
Senast: Ajda
·
Hästvård Har en så frustrerande situation hemma.. Jag bor på landet. Har byggt ett eget litet stall med 2 boxar. Har en stor hage med stor...
2
Svar
29
· Visningar
4 907
Senast: Fiorano
·
Anläggning Vet inte om detta passat bättre på Förälder, Senior, Anläggning... det är lite av varje. Såhär är det (väldigt hårt sammanfattat): Jag...
2
Svar
20
· Visningar
2 581
  • Låst
  • Artikel Artikel
Dagbok Jag har varit iväg på ett fyradagars yogaretreat. Har aldrig varit på något liknande förut, men wow vad härligt det var!! :love: Temat...
Svar
0
· Visningar
538
Senast: cassiopeja
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama