Gillar inte sina mineraler....

E

enlitentjej

Jag har en d-ponny valack som inte vill äta sina mineraler. Finns det någon där ute som har tips om hur jag ska göra?:confused:

Sv: Gillar inte sina mineraler....

Blanda med vatten kanske och det övriga fodret? kanske blanda i lite äppelbitar ex.

Gr du mineraler i pulvrform eller pellets? De brukar fördra mineraler i plletsform. Det kan jag ge som godis till vissa. Prova att blanda ihop det med ngt gott. B-vitamin när du ger det, och kanske äppelbitar/mosat äpple eller liknande annars.

blanda i betfor ? Minns ju även i pulverform som är svårare för hästen att sortera ut och kanske äter dem om de får de med ett annat foder ...

Efter allt jag hört om pellets skulle jag aldrig våga ge min häst det. Men det är ju upp till var och en såklart.

Testa andra mineraler, min häst hade tydligen varit helt omöjlig att få i mineraler, men både han och en annan häst i stallet som pillat ur varenda pellets ur betforen, slukar de mineralerna vi ger nu i ett nafs. De älskar den.
Sen har jag hört av andra att dessa mineraler är dyrt tjafs gjort av äppelskruttar ungefär, men sålänge pålle får i sig alla vitaminer och mineraler han behöver är jag nöjd och det har inte varit dyrare än de som finns att köpa på granngården, så jag är nöjd.

Vad har du hört om pellets? Att de sväller eller nåt annat konstigt. Jag tycker faktiskt mineraler i pelletsform är det bästa, hästarna brukar tycka det är supergott, medan granulatet är äckelpäckel. Dessutom ger man ju bara någon dl mineraler så tror det är ganska obetydligt om det skulle svälla lite.

Fast du verkar ha haft tvärt om... vad ger du för sort? Har fortfarande en massa äckelpäckelgranulat hemma som hästarna inte är glada i men som jag måste göra slut på innan jag skaffar nytt. :)

Min häst kan sortera ut vart enda litet granulatkorn. Han äter bara pellets.

Det jag hört har jag hört från en vetrinär, så jag litar på det, har även hört det från andra och läst i böcker. Och det är inte att de sväller, utan att bindningsmedlet som finns i nästan alla pellets, blir en seg massa i hästens mage som kletar fast sig i tarmväggar och liknande, detta kan sen göra att de får näringsbrist eftersom tarmväggarna inte kan ta upp näringen i maten.

Enligt vetrinären så har man hittat detta i magen på döda hästar som obducerats, och det har inte varit roligt att se.

Så därför ger inte jag några pellets som innehåller bindningsmedel och konstiga tillsatser.

Det jag ger nu är ett lågenergifodere som innehåller alla mineraler han behöver. Det kommer från St Hippolyt och det kan du läsa massa olika åsikter om här på forumet. Men som sagt, jag tycker inte att det är dyrare för mig (med tanke på mängden jag ger) och han äter det, det är det viktgiaste.
Hade tidigare ett rent mineralfoder därifrån också, och det tyckte de också var gott. Det var som godisbitar, tyvärr blev min häst lite lös i magen av detta. Så jag har en hel spann ståendes hemma som jag inte blir av med. Men gott tyckte de iaf att det var. Bara matte som inte vill ha halvlösa magar.

Senast ändrad:

Så därför ger inte jag några pellets som innehåller bindningsmedel och konstiga tillsatser.

Vad är det för bindningsmedel som är farligt? Vad heter det?
Är det melass? Är det spannmål? Är det olja?
Vilka pellets innehåller dessa farliga tillsatser?
// Linda

Jätte tack för alla tips! :bow:

blev oxå nyfiken på det där med bindemedel, finns det nånstans man kan läsa om det ?

Fast just det där har jag hört om vanliga mineraler också i granulatform, att det är LIVSFARLIGT och att det ligger som lager i tarmarna på hästara, och man bara kan ge alger. Så jag är lite tveksam till om jag litar på det.. Tycker att om det är så vanligt med besvär borde det väl komma larmrapporter om det, och inte så många tusentals hästägare fodra med pelletsfoder. Och är inte melass vanligaste bindemedlet? Det har jag svårt att tänka mig skulle kunna fastna så, är ju vattenlösligt. Och så mkt forskning som görs på hästens matsmältningsapparat borde väl det om något snabbt kunnat utredas om det var så.

Men jag ger inte så mkt pelletsfoder annat än lucern, så jag behöver nog inte oroa mig:)

Jag kommer tyvärr inte ihåg så noga, det kanske inte alls är så farligt som vissa framställer det, kanske krävs det flera liter per dag för att vara skadligt, men eftersom min häst ändå inte gillar pellets så väljer jag ett annat alternativ.

Tuvisen: Jag hade hemma massa böcker när jag köpte min häst (fick hjälp med foderstaten, men ville lära mig lite själv också) och i en av böckerna, kommer inte ihåg vilken, läste jag om detta. Har även hört det från andra, bla en vet.
Jag gjorde iaf massa anteckningar från alla böcker och det jag skrev i mina egna anteckningar (detta var vad som stod i boken, men jag vågar inte svära på att det är ordagrannt) var: "Aldrig pellets! Det är svårt att bryta ner för hästens mag och tarmkanal. Man har obducerat hästar som har haft tarmarna fullkletade gegga bestående av bindmedel från pelleterat foder. När man prövar ett pelleterat foder, vilket det än må vara, så blir det först ofta en kick för hästen. En del hästar kan bli pigga och upprymda. Men efter 5-6 månader har den positiva effekten försvunnit och hästen mår sämre av det istället"

Jag håller inte med om detta helt, för det finns massor av hästar som mår bra när de äter pellets, men eftersom jag har hört det här med att det fastnar i magen från flera håll så vågar jag inte helt vifta bort det heller.

Jag har inte läst igenom hela tråden.
Jag blandar mineralerna i lucern och betfor, då går det ner:laugh:

Bindemedeln i dagens pellets är inga märkliga och farliga ämnen. Det är melass eller spannmål.
Samma bindemedel finns i müsli.

Det är alltid samma sak att man "hört" o "någon har sagt" men ingen vet något när man ställer en rak fråga.
// Linda

Jag brukar ge mineraler ihopblandat med betfor ifall det är pulvermineraler du ger. Det är ett sätt som lurat de flesta hästar jag träffat att äta upp dem. Var noga med att blanda noga så det inte märks, så går det ner med 98% säkerhet .o) Lycka till!

Ja det brukar ju vara så. Man vill ju gärna veta vad det är som kan vara skadligt och i vilken mängd i så fall. Är ju samma sak hos människor, det kommer ju hela tiden nya rön om att tex chips är canserframkallande, eller att flourtandkräm är giftigt, men i själva verket skulle man behöva äta 30 tuber tandkräm för att bli förgiftad.
Tror att det är mycket som är likt i hästvärlden.

Men visst hajar man till lite extra när det kommer från en vetrinär, speciellt som man inte själv kan så mycket om alla ämnen som finns i. Man litar ju gärna på expertis, när man inte kan tillräckligt för att motbevisa.

Som sagt så finns det ju massvis med hästar som mår bra av pellets, så risken att det är farligt är nog ganska liten.

Liknande trådar

Foder & Strö Hej, är rätt ny/okunnig på detta med hästens foder. har bla använt mig av olika foderstatsprogram för att få till rätt foder och rätt...
Svar
5
· Visningar
662
Senast: Cattis_E
·
Foder & Strö Jag kommer snart ha min första omgång med åringar och funderar därmed på hur jag bäst ska ta hand om dem, främst fodret. De får...
Svar
8
· Visningar
522
Senast: Sryoqwe
·
Hästvård Hej Har en ponny med strikt boxvila i minst 3 veckor till på grund av skada. Vi får inte strö med halm kan jag säga nu, hon står på...
Svar
3
· Visningar
411
Senast: Elo
·
Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 153

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

• Autistisk bror
  • Burkmat
  • Barn som inte sover

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar