Sv: Gillar inte sina mineraler....
Jag kommer tyvärr inte ihåg så noga, det kanske inte alls är så farligt som vissa framställer det, kanske krävs det flera liter per dag för att vara skadligt, men eftersom min häst ändå inte gillar pellets så väljer jag ett annat alternativ.
Tuvisen: Jag hade hemma massa böcker när jag köpte min häst (fick hjälp med foderstaten, men ville lära mig lite själv också) och i en av böckerna, kommer inte ihåg vilken, läste jag om detta. Har även hört det från andra, bla en vet.
Jag gjorde iaf massa anteckningar från alla böcker och det jag skrev i mina egna anteckningar (detta var vad som stod i boken, men jag vågar inte svära på att det är ordagrannt) var: "Aldrig pellets! Det är svårt att bryta ner för hästens mag och tarmkanal. Man har obducerat hästar som har haft tarmarna fullkletade gegga bestående av bindmedel från pelleterat foder. När man prövar ett pelleterat foder, vilket det än må vara, så blir det först ofta en kick för hästen. En del hästar kan bli pigga och upprymda. Men efter 5-6 månader har den positiva effekten försvunnit och hästen mår sämre av det istället"
Jag håller inte med om detta helt, för det finns massor av hästar som mår bra när de äter pellets, men eftersom jag har hört det här med att det fastnar i magen från flera håll så vågar jag inte helt vifta bort det heller.