Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

DarkInNight

Trådstartare
Min morfar kom med den underbara idén att vi skulle ta och prova om min (fd travare) nordis kunda ta och dra hans gigg.
Vi ska på Norn-ritten den 5 juli, och det skulle ju vara jättekul att komma med en svart häst med en svart gigg. :) Annars hade jag bara tänkt ta och köra honom i rockarden.

MEN, jag kan inte mer om körning än vanlig motionskörning i travsele o rockard. Brukar motionsköra nordisen i den några gånger i månaden.

Jag har en vanlig enkel bröstsele, med svanskappa. Fungerar det ihop med en gigg? Om jag har fattat det rätt (frågade morfar) så finns det ingen svängel på giggen, brukar det vara så? Behövs det sättas på en? Och vad behöver jag mer då? Baksele? Draglinor? Vart får jag isf tag på det och vilken kostnad?

Så fort giggen har kommit ner från vinden så kommer det kort :)
Men jag behöver lite hjälp och ideer innan dess. Om jag måste beställa saker, så att det hinner komma hem i tid. Men observera att jag inte har det grymt fett med pengar, utan ser det här mest som en rolig grej som jag kan bjuda mamma på eftersom hon fyller år den helgen. Och hon skulle uppskatta det så himla mycket! :)

Norn-ritten "Alla hästar går till Norn", är 14 km lång, man samlas ganska många ekipage och sen ska man skritta till Norn dag ett. sova över, och sen skritta tillbaka till vikmanshyttan dagen efter. Dvs under 3 mil sammanlagt under två dygn. Så förstår ni hur långt vi ska.

Förklara gärna utan påhopp om hur knäpp jag är som ens tänker tanken, och svåra ord som en icke-insatt kan förstå :)
Vill du kritisera, så kom med konstruktiv kritik. Dvs, kom med förslag på lösningar istället för att såga helt.

Sv: Gigg och sele. Hjälp till okunnig!

Ta bilder på din utrustning och ekipage så är det lättare att hjälpa till utan att det blir fel.

Så fort giggen har blivit nerhissad från vinden så kommer det kort :) .

vilken sorts gigg är det ,kolla hjulen noga lite glapp i navet tolereras men inget o lötar eller ekrar o mellan trä o järn. skruva lös hjulen och tvätta nav o axel med bensin använd tandborste inne i naven t skårorna .den ena sidans hjulmutter kan vara "baklängesgängad " fetta in väl vid eftersmörjning full lite lagomt i navkapseln o dra åt försiktigt .det är oftast nödvändigt med linot /svängel även om man har loksele .Vid trav rycks den i sidled av bogrörelserna och blir otrevlig att köra.kör själv med gigg skall köra nordanstigs hästrally med en thulingigg ,giggdäcked samt sl lokor .Det finns bilder av det på buke vill du se bilder kan jag maila men ej lägga ut på buke .Giggen låter ganska mycket dra ded för hand och led hästen bredvid onnan ni provar .lycka till :)

tack för mkt utförligt råd :bow:
ska skriva ut och ha bredvid mig när jag ska checka av giggen!
den kommer köras med vanlig bröstsele, om det går. annars får jag panikleta efter passande loksele :) , och isf också köpa linor o svängel!

om du köper en gammal finsele låt läder kompetent människa renovera draglinorna sätter man bakom läderdraglänken .baksele är nog nödvändig .läderdraglänken ger erfoderlig rörelse i skakeln så att draglinorna /svängeln kan jobba .svängel är enkelt att göra själv jag har satt min i axeln med kobindslen av band starkt o funktionellt .sen en vek kedja som håller upp den framtill .:)

svängel är enkelt att göra själv jag har satt min i axeln med kobindslen av band starkt o funktionellt .sen en vek kedja som håller upp den framtill .:)

Det där kan ju passa i en till tråd här :laugh:
Perfekt tips för mig ialla fall, nu ska jag testa giggen i sommar,
enkelt sätt för att komma sig för. Trivs man med den kan man göra med läder rem och fint värre :angel:

Det där kan ju passa i en till tråd här :laugh:
Perfekt tips för mig ialla fall, nu ska jag testa giggen i sommar,
enkelt sätt för att komma sig för. Trivs man med den kan man göra med läder rem och fint värre :angel:

På min finvagn sitter svängeln fästad med rem i sk. sadelgjord. Starkt och blir inte så påverkat av väder och vind som läder blir och mindre diskret än kobindslen som oftast är blåa.

tack för bilderna :)
Men själva svängeln är väl köpt? eller är den också hemmabygge? man kanske kan låta sambon kolla på en och låta honom fixa. . . OM han har tid och lust och ork allså :angel: ;)
för visst är en svängel "bara" en stång? *optimist-zsara*

Hej Zsara!

Tänk på att Nornturen är rejält backig (jag har inte kört där själv men enligt uppgift från en person som tidigare varit med) så testa ordentligt att det funkar med baksele etc. innan ni ger er iväg!

Jag har en lite klumpig svängel hemma som du kan få låna om du vill, för att testa eller för att ha under Nornturen eller kanske ha som förlaga till hemmabygge (om du är den jag tror kan jag ta med svängeln när jag kommer tillbaks med lokselen som tyvärr inte passade). Det kan vara bra att ha en svängel att utgå från i alla fall så att man får prova och se hur måtten skall vara!

Kul med en gigg, det är så vackert! Men kolla som Nordtravare sagt redan att hjulen är ok!!! Kan bli läskiga olyckor annars ju.

jajamen jag är den du tror att jag är :D

synd att lokselen inte passade, men det visste vi nog redan från början ;)
Jag skulle JÄTTEGÄRNA låna svängeln av dig, för att låta david ta sig en titt (hoppas han inte läser det här, han tycker ändå vi har för mkt att göra i sommar med renovera hus, transport, släpvagn, lösdriftsbygge, vintervatten, bil där motorn rasar osv :angel: ), jag msået bara försöka övertala honom lite snällt först. . .

om du inte har bråttom att få dina pengar tillbaka, så skulle jag bli glad om jag fick komma förbi dig och hämta den, vill ju titta på din häst, aldrig sett en shire IRL!!

En annan sak, snabbkollade på draglinor.
Jag trodde i min enfald att det bara fanns i läder, (=snordyrt). Men hittade ju i nylon. Och då blir det ju mkt billigare! (200:-)

Mot läder som fanns för 1000:-
Billigaste läder-draglinorna fanns för 500:- (REA, annars 780:-)

vad är värt att köpa? jag är ju minst av allt rik (studerande tills förra måndagen, nu arbetslös som går på vikariat). Hästarna har ju allt de behöver för att må som drottningen o kungen, men jag brukar, och vill, inte kosta på dem något onödigt om det finns billigare som fungerar bra.

Så, i mitt fall, vad är bäst? Läder eller nylon? För och nackdelar?
Tack till de kunniga som orkar svara :bow:

På min finvagn sitter svängeln fästad med rem i sk. sadelgjord. Starkt och blir inte så påverkat av väder och vind som läder blir och mindre diskret än kobindslen som oftast är blåa.

Jo visserligen men bara för att testa vad man tycker om vagnen så borde man ju kunna använda kobindsel, för sånna har vi ett gäng hängandes.
Trivs jag så syr jag helt sonika en riktig rem.
Fast å andra sidan kanske man borde göra det ändå, för trivs jag inte så lär jag väl sälja den och det är väl bättre att sälja den komplett.

Men nu har jag ju skenat iväg alldeles från tråden.

Jo visserligen men bara för att testa vad man tycker om vagnen så borde man ju kunna använda kobindsel, för sånna har vi ett gäng hängandes.
Trivs jag så syr jag helt sonika en riktig rem.
Fast å andra sidan kanske man borde göra det ändå, för trivs jag inte så lär jag väl sälja den och det är väl bättre att sälja den komplett.

Men nu har jag ju skenat iväg alldeles från tråden.

Hehe var bara ett tips om du ville ha mer diskret som inte behöver smörjas efter våta turer med vagnen ;)

Kul tanke å härlig körtur de blir, men kolla vagnen noga för 3 mil e en bra bit speciellt när den är gammal:)

Tyvärr har jag ingen erfarenhet av vagnsrenovering men att träet är friskt, helt och att allt järn inte är igenomrostat e ju förståligt att man ska kolla samt smörja där hjulen sitter:p
Om du söker kan du nog få upp en hel del om renovering! Inte bara på Buke:)

Draglinor och baksele är nästan nödvändigt, draglinor fixar du ju lätt med tåligt rep och karbinhakar, lär dig olika knutar:idea::D
http://www.teamtorskarna.se/splits.htm
http://home.twcny.rr.com/ropeworks/#ANIMATED
Baksele finns för knappt 400, hör med Granngården lr dom som tar hem från Källquists:)
Kommer de inga bilder på kärran snart;):D

Liknande trådar

Körning Jag har ett shettissto på 8 år vi har haft sedan hon var 1. Hon rids av mina barn och vi har kört in henne. Jag har tömkört henne en del...
Svar
11
· Visningar
2 304
Senast: Mezcal
·
Körning Jag har scannat av begagnatmarknaden i veckor och nu ger jag upp, det får bli nytt istället! Folk kan ju varken skriva ut vilka delar...
Svar
12
· Visningar
2 925
Senast: kolblakkur
·
A
Körning Jag är lite i akut behov av hjälp. Jag blir väldigt förvirrad av allt i detta forum :confused: För några år sedan körde jag mycket på...
Svar
3
· Visningar
1 069
Senast: Agilitynoffe
·
Körning Har nu skaffat en shettis till min 3½ åriga dotter, och jag tänkte hjälpa till att motionera honom genom att köra honom:) Har tidigare i...
Svar
2
· Visningar
1 419
Senast: Bubbaz
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka