Sv: Gigg och loksele
Det där med mankhöjden...
Tack för svar förresten, jag är inte ute efter att käfta nu, utan vill bara diskutera vidare
Och jag har läst tidigare trådar, läser allt på körforum nästan, och läser dina inlägg med stor behållning då jag tycker du har vettiga åsikter nästan jämt!!
Nu har jag varit och tittat på ett ställe (se min tråd om himlen) där fanns två giggar. Om vi lyfte skacklarna så att botten på korgen var i våg, så skiljde det minst 15 cm i skackelhöjd. Hmmm...
Måntro de olika modellerna ska luta olika mycket, eller också är den ena gjord för att sättas fast i lokselens dragring, och den andra i en giggsele, eller också är dom för olika stora hästar. Har du någon teori?
Undrar också över skacklar, alla som fanns där var 52 - 57 cm mellan skacklarna längst fram vid fästet, alltså på smalaste stället. Jag har på mina 67cm, och då får jag dra ut dom för att få i seltungan, men sen sitter dom bra. Är dom skacklarna jag såg idag alla gjorda för att dras med gigg/fin-sele, kanske? Är isåfall hästen smalare där lite högre upp?
Skacklarna satt på ett par fyrhjuliga vagnar, giggarna och en släde.
Eller hade dom kanske nättare hästar som drog folk.
Jag såg vinterskacklar som såg bredare ut, men dom stod lite tokigt till så jag kunde inte mäta.
Sen förstår jag inte vad jag tänkte på i morse, men det var ju tidigt och jag hade inte sovit mycket! Självklart har man draglinor!!
Lotta