Gigg och loksele

Fia-Lina

Trådstartare
Vet att det diskuterats förr, men måste fråga ändå;
går det öht att dra gigg med loksele? Jag menar en gammal gigg av "normalstorlek" om det nu finns någon sån :confused: .
Min nordis är mätt till 156 cm vid 4 års ålder, kanske har hon vuxit någon cm sen dess.
Dras giggen alltid bara med skacklar, eller finns det/kan man dra med draglinor?
Lotta

Sv: Gigg och loksele

Jag vet inte hur din gigg/loksele ser ut.
Så därför är det ju svårt att svara.

Men min gigg kunde jag inte ha till lokselen i o m att giggens skaklar skulle sitta lite högre än vad lokselen tillät.
Fast det finns säkert någon "annordning" som gör att du får upp skaklarna till den rätta höjden även med lokselen.

Min gigg var också så tung att lokselen skulle varit perfekt att dra med.
Draglinor till gammal gigg har jag nog inte sett och förstår inte heller hur det skulle funka..men då tänker jag på dom giggar som liksom min är höga som skyskarpor och därför skulle väl draglinorna hamna vid rumpans början på hästen.. :D

Det är väl inte för inte som giggselarna passar just giggen.. ;)

Senast ändrad:

Går och går...
Som man brukar säga, allt går utom nyfödda barn och trasiga klockor.
Det går att dra en gigg med enbart lite balsnöre som hjälp, om man nu ger sig den på det.

Annars är svaret: Nej, det är inte lämpligt!
Jag har skrivit om detta i många inlägg vid det här laget. Kika tillbaka i tidigare trådar!!

Nej, giggar dras sällan med bara skalmarna. Finns ingen anledning att inte ha draglinor till giggar!
Och så återigen: Hästens mankhöjd är inte kritisk.

LIA

Det där med mankhöjden...
Tack för svar förresten, jag är inte ute efter att käfta nu, utan vill bara diskutera vidare :)
Och jag har läst tidigare trådar, läser allt på körforum nästan, och läser dina inlägg med stor behållning då jag tycker du har vettiga åsikter nästan jämt!!

Nu har jag varit och tittat på ett ställe (se min tråd om himlen) där fanns två giggar. Om vi lyfte skacklarna så att botten på korgen var i våg, så skiljde det minst 15 cm i skackelhöjd. Hmmm...
Måntro de olika modellerna ska luta olika mycket, eller också är den ena gjord för att sättas fast i lokselens dragring, och den andra i en giggsele, eller också är dom för olika stora hästar. Har du någon teori?

Undrar också över skacklar, alla som fanns där var 52 - 57 cm mellan skacklarna längst fram vid fästet, alltså på smalaste stället. Jag har på mina 67cm, och då får jag dra ut dom för att få i seltungan, men sen sitter dom bra. Är dom skacklarna jag såg idag alla gjorda för att dras med gigg/fin-sele, kanske? Är isåfall hästen smalare där lite högre upp?
Skacklarna satt på ett par fyrhjuliga vagnar, giggarna och en släde.
Eller hade dom kanske nättare hästar som drog folk.
Jag såg vinterskacklar som såg bredare ut, men dom stod lite tokigt till så jag kunde inte mäta.

Sen förstår jag inte vad jag tänkte på i morse, men det var ju tidigt och jag hade inte sovit mycket! Självklart har man draglinor!! :o
Lotta

Nu har jag varit och sett ett par giggar, och de var ca 78cm i botten under sitsen.
Min sele är en armésele, och jag har dragringarna ganska långt ner, för jag har rätt långa skacklar till den vagnen jag kör.
Får grunna vidare, men det kanske blir så att jag får skaffa en till sele om jag köper gigg.
Det är bara det där ständiga med pengar :( Men, hittar jag det ena får det väl bli det andra när råd finnes :)
Lotta

Var tvungen att kolla..
Min gigg har ingen svängel och den är gammal..och inte heller dom gamla giggar jag har varit och tittat på har haft svängel..
Samtidigt är ju giggselens funktion byggd på att draglinor används, eller hur?

Så nu blev jag lite konfundersam..för ser man gamla svenska bilder på gigg-ekipage modell enklare så används inte svängel men om man tittar på vackra gigg-ekipage från englands adel så används draglinor..?

Konstigt..kan någon förklara eller kan det vara så att de flesta giggar vi har i gamla lador osv är från svenska bönder som körde utan..men vad för sele använde de då?

Titta efter på gamla giggar så får ni se..

Trygg skrev:
Var tvungen att kolla..
Min gigg har ingen svängel och den är gammal..och inte heller dom gamla giggar jag har varit och tittat på har haft svängel..

Så nu blev jag lite konfundersam..för ser man gamla svenska bilder på gigg-ekipage modell enklare så används inte svängel men om man tittar på vackra gigg-ekipage från englands adel så används draglinor..?

Konstigt..kan någon förklara eller kan det vara så att de flesta giggar vi har i gamla lador osv är från svenska bönder som körde utan..men vad för sele använde de då?

Jamen nu blev jag fundersam. Vad jag har sett här inne på körning så "MÅSTE" man ju ha draglinor då man kör. :eek: :confused: :confused:

På båda som fanns där jag var och tittade idag satt det svängel! Men att det var såpass skillnad i höjd på skacklarna längst ut??? Är botten på era giggar i våg när ni spänt för, eller lutar dom åt ena eller andra hållet?
Dessutom var fästena för skacklarna olika, men jag tog inte några bilder på det, tyvärr. Inte för att jag lyckas lägga in några här :o men jag minns inte riktigt hur de såg ut nu.
Bådas skacklar var dock ordentligt böjda vid fästet.
Lotta

Jadu, det måste ha varit lyckan! Får du köpa vad du vill? Till vilka priser?

Nu har jag varit och tittat på ett ställe (se min tråd om himlen) där fanns två giggar. Om vi lyfte skacklarna så att botten på korgen var i våg, så skiljde det minst 15 cm i skackelhöjd. Hmmm...
Måntro de olika modellerna ska luta olika mycket, eller också är den ena gjord för att sättas fast i lokselens dragring, och den andra i en giggsele, eller också är dom för olika stora hästar.
Den första frågan är: Är dom lika eller olika till konstruktionen? Det är ju inte säkert, att korgens bottnar måste vara i våg under körning. Men det är också så, att man hade olika kombinationer av selar. Körselar med lokor och där man hängde skalmarna där dragringarna sitter på en arbetssele, eller också renare giggselar, med olika höjd för upphängning av skalmarna. Slutligen tror jag inte höjden är så kritisk för komforten heller, men det märker du bäst om du provar. Alternativt skulle man varit tvungen att ha en massa olika varianter beroende på hästens storlek och selens skalmläge. Jag har faktiskt provat lite olika selar (och höjder) på min häst och med mina giggar, och tyckte allt fungerade. :o

Jag har inte måtten i huvudet, så jag törs inte säga så mycket om det, men vagnshästarna var naturligtvis smalare än arbetshästarna. Också skillnad på var på hästkroppen skalmarna hamnar.

Till en gigg- absolut en giggsele. Med brösta eller lokor.

LIA

Vad jag har sett här inne på körning så "MÅSTE" man ju ha draglinor då man kör.
Några aspekter:
Det finns inget i Sveriges lagar som säger, att man måste ha draglinor.
Behovet är olika beroende på typen av körning och sele.
I äldre tider spelade fler faktorer in beträffande körning, ekonomin t ex. Säkerligen fanns även då "ljushuvuden" med inställningen "det behövs inte".
Mina gamla giggar har svänglar. Kompisarnas likaså.

Varför vi här alltid propagerar för utrustningen? Enkelt.
Draglinor m tillbehör är skonsamt mot häst och folk såväl som vagn mm. Det är dessutom komfortablare för häst och folk. Den som tycker det är skitsnack, kan ju testa att jämföra!

Kan inte det här tjafsandet om linors och svänglars berättigande ta slut snart?

LIA

Ja, men tack för det :love: Det finns alltså giggselar med lokor!?!?
Jag har bara fått för mig att en giggsele absolut måste vara en bröstsele! Då vet jag vad jag ska leta efter, om jag nu hittar en gigg!

Ja, jag får köpa vad jag vill, men vill jag köpa charabangen blir det nog budgivning mellan mig och min snikna kompis :smirk: som jag bjöd med på tittandet!

Priser fanns inga, han skulle kontakta "någon kunnig" och sen lämna prisförslag "som vi kan diskutera kring", ungefär så sa han.

Spännande!

Lotta

Jag är kunnig! :angel:

Allvarligt, så finns äldre lokselar för giggbruk eller för kombination. Dom är betydligt smäckrare än arbetslokselar.
Om det finns nytillverkade? Vet ej.

LIA

Trygg skrev:
Var tvungen att kolla..

detta måste väl endå va en äkta bonde familj ute på tur en söndagförmiddag.
EIfjerKjerre-400.jpg

och vad jag kan se är det svängel med draglinor?!
och så används loksele

EIkarjol-400.jpg
haha de va de fulaste ja sett va e det för vagn...haha

Senast ändrad:

Liknande trådar

Körning Hejsan! Jag inledde mitt liv som hästägare i 13-års åldern (är nu 25) och har alltid hållit på med ridhästar. Stallet där jag hade...
Svar
1
· Visningar
1 124
Senast: schelin_j
·
L
Körning Jag är så ledsen...:cry: Var för kan det inte finnas billigare alternativ till oss som vill köra med större/grövre hästar? Bara för...
Svar
7
· Visningar
3 176
Senast: LindaK
·
Körning Min morfar kom med den underbara idén att vi skulle ta och prova om min (fd travare) nordis kunda ta och dra hans gigg. Vi ska på...
3 4 5
Svar
83
· Visningar
6 365
S
Anläggning Till hösten måste jag flytta min häst, jag jobbar just nu som hästskötare och just nu är hon med där jag jobbar men pga att jag tänkt...
Svar
3
· Visningar
2 546
Senast: moonstruck
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka