Giftiga växter - vilka känner ni till?

FlipTheFrog

Trådstartare
Kan ni ge mig namnet på de (för hästar) giftiga växter ni känner till? Vore jättetacksam för hjälp! Jag måste gå igenom vår hage och se ifall jag hittar orsaken till min hästs förgiftningssymtom :(

Någon av er som känner till ngn häst som blivit förgiftad av ngt den petat i sig i hagen eller ur höet?

Sv: Giftiga växter - vilka känner ni till?

Kolla efter Alsikeklöver, måste tipsa eftersom det invaderat min vall och är kanske inte det första man tänker på som potentiellt farligt. :cry:

Glöm inte heller träden om ni har sådana ek, kastanj och fläder, idegran och gullregn är de jag på rak arm kommer på ger förgiftningssymtom om de äter av dem finns säkert många fler men det är de jag i första hand själv har haft att göra med.

Stånds är vanligt . Hästarna äter det inte i hagen, men när det torkas och hamnar i höet så är det livsfarligt . Hög växt med Gula blommor.

Hej från Hambo

Stånds är vanligt . Hästarna äter det inte i hagen, men när det torkas och hamnar i höet så är det livsfarligt . Hög växt med Gula blommor.

Hej från Hambo

Tyvärr så finns det hästar som äter det i hagen också.

Har tyvärr bland annat en själv som så sent som för ett par dagar sedan stod och mumsade på en stånds :eek: jag hade missat att där hade dykt upp några små i den hagen och gjorde upptäckten genom att jag helt enkelt såg att det stack ut en stånds ur munnen på hästen när jag gick förbi hagen, behöver jag säga att jag rusade ut och luskammade hagen efter fler. Efter vad jag kunde se så var detta den enda som var avbiten (under förutsättning att hästen inte putsat ner dem helt till marken)

Tyvärr så finns det hästar som äter det i hagen också.

Har tyvärr bland annat en själv som så sent som för ett par dagar sedan stod och mumsade på en stånds :eek: jag hade missat att där hade dykt upp några små i den hagen och gjorde upptäckten genom att jag helt enkelt såg att det stack ut en stånds ur munnen på hästen när jag gick förbi hagen, behöver jag säga att jag rusade ut och luskammade hagen efter fler. Efter vad jag kunde se så var detta den enda som var avbiten (under förutsättning att hästen inte putsat ner dem helt till marken)

O fy för tusan!

Då har du inte kvar så att du kan fota hur en stånds ser ut när den är mkt liten?

Liknande trådar

Hästvård Jag behöver lite hjälp med att fundera. I september fick jag en känsla att en av mina hästar mådde dåligt. Det fanns inget mer än...
2 3
Svar
50
· Visningar
10 067
Senast: Bee
·
Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
5 026
Senast: Mia_R
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
16 257
Senast: Juli0a
·
Juridik & Ekonomi Anonymt nick. Väldigt långt inlägg, då jag delvis behövde skriva ner mina tankar för mig själv också ;) Jag är i 30-års ålder och lever...
2 3
Svar
50
· Visningar
6 903

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka