Giftig växt i hagen på vinter ?

C

Carma Z

Vem vet vad för giftig växt det finns i vinterhagar nu ?
Är Malört giftigt ?
Vi har en ponny som blivit väldigt svullen, hård i hela mankammen, hårda körtlar längs heka mansidan, troligen ej fång efter undersökning av tränare.
Vad kan de bli förgiftade av nu mitt i vintern ?
vet att han åt en halv buske malört förra veckan.....

Sv: Giftig växt i hagen på vinter ?

Om man googlar på ämnat så står det att malört är giftigt i stora mängder...
Så en halv buske var nog inte så bra, men jag vet inte. Googla får du se, eller så ringer du till en vet för att vara säker!

jo jag vet, jag undrade bara om nån hade egen erfarenhet av detta ... tack ändå.

Jag har hört att Malört är hästarnas "naturliga maskmedel". Har inte kollat fakta, men en mycket kunnig hästmänniska menade att hästarna äter av det om de är maskangripna och sas "avmaskar sig själva". Är det någon här som hört talas om det?
Jag menar inte att vi ska ge Malört som maskmedel, men väldigt spännande om det är så. Många gånger känner ju djuren vad de behöver om de ges möjlighet att välja själva.

malört är giftigt i större mängder, men för det första är den sällsynt och för det andra är den garanterat död och begravad under snön nu! kanske var det gråbo din häst fick tag på? oavsett låter det extremt osannolikt att en liten tugga död malört skulle orsaka såna problem.

så vida din tränare inte även är veterinär så tycker jag du ska ringa en sådan. din häst kanske är insulinresistent eller/och har cushings?

Liknande trådar

Hästvård Lång historia kort, vi köpte en ponny förra hösten så detta har varit vår första sommar. Och det har varit en jobbig sommar. Han har...
Svar
0
· Visningar
586
Hästvård Hej! Undrar om någon haft en liknande upplevelse och vad det berott på. Jag har en ponny jag ägt i 2 år. Besiktningen var felfri och han...
Svar
4
· Visningar
1 698
Senast: Freazer
·
Anläggning HEJ! Alltså, typ det mest otroliga som kan hända kommer ske. på fredag får vi tillträde till vårat nya hus! jaha tänker ni säkert, men...
Svar
4
· Visningar
4 050
Senast: shia
·
Hästvård Efter att min ena ponny fick fång förra veckan har jag plöjt igenom typ vartenda fångtråd på buke. Men har inte hittat någon som har...
2
Svar
26
· Visningar
2 204
Senast: Fiorano
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar