Gick omkull på gårdsplanen..

GoldSkipper

Trådstartare
.. Har en häst jag lagt handpenning på som skulle besiktigas idag. Oturligt nog gick hon omkull på isgatan när hon lastades ur.. Hon slog i en kota och markerade när den senare böjdes. I övrigt var hästen helt ua. Hn ska ombesiktigas om en vecka... Skulle ni köpa i alla fall (om hon går igenom nästa gång, naturligtvis), hur stora konsekvenser kan detta ge? Har haft mycket problem med hästar och vill inte sätta mig in i fler..

Tacksam för tips

Sv: Gick omkull på gårdsplanen..

.. Har en häst jag lagt handpenning på som skulle besiktigas idag. Oturligt nog gick hon omkull på isgatan när hon lastades ur.. Hon slog i en kota och markerade när den senare böjdes. I övrigt var hästen helt ua. Hn ska ombesiktigas om en vecka... Skulle ni köpa i alla fall (om hon går igenom nästa gång, naturligtvis), hur stora konsekvenser kan detta ge? Har haft mycket problem med hästar och vill inte sätta mig in i fler..

Tacksam för tips

Går den igenom nästa gång så är det ju bara att köpa.

Kanske det, känns lite olustigt bara. Men det är klart, alla kan ju ramla..

Tänkte mer på om det kan ge någon slags snevridning etc i kors och sånt. är väl bara nojig..

Tja, klart det kan hända lite grejer om de går omkull. Men trilla kan de ju göra när som helst, därför är det inte så tokigt att låta typ ET gå igenom dem då och då.

Är du osäker kunde du kanske be en ET eller liknande gå igenom hästen innan köp också? Är väl inte en så tokig ide.

Men att inte köpa för att den ramlat, nej. Alla hästar har väl ramlat någon gång, de flesta kanske inte blivit sedda när de trillat, men jag tror nästan inte det går att köpa en otrillad häst. Att låta typ ET gå igenom hästen som ett komplement till veterinären tycker jag kan vara smart, oavsett om man vet att den trillat eller ej.

Alltså, hur kan ägarna vara så dumma att lasta ur sin häst på en isgata utan att sanda eller alternativt, om hästen har skor, utan att brodda?

Och vet man inte om isgatan så man kan sätta i pluttbrodd innan man åker så får man väl ställa sig på ett ställe som inte är halt eller grusa där hästen ska gå?

Förresten såg du när hästen halkade?

Alltså, hur kan ägarna vara så dumma att lasta ur sin häst på en isgata utan att sanda
Brukar du ha en hink med sand när du åker till klinik för att besiktiga? Jag brukar inte ha det i allafall.

Har du aldrig missat en isfläck som kanske låg dold under snö?

En sån otur! Jag tycker synd om säljarna, hur kunde det hända egentligen?

Jag har också haft "otur" en gång. Klinikbesiktigade en häst som blev helt ua, men ägarna kunde inte hämta den förrän några dagar senare. Tror ni inte den fick ett pyttesticksår på ett skenben dagen innan de skulle hämta den och benet svullnade upp :crazy: Ja, allt kan hända när man håller på med hästar - den saken är klar.

Jag tycker du ska köpa hästen om den går igenom nästa gång. Jag hade nog väntat mer än en vecka iof innan ombesiktning, men ni gör ju som ni vill.

Lycka till :)

Brukar du ha en hink med sand när du åker till klinik för att besiktiga? Jag brukar inte ha det i allafall.

Har du aldrig missat en isfläck som kanske låg dold under snö?

Ja, nu på vintern har jag alltid en stor låda med sant i kofforten-och skyffel-tillägger saltblandad sand eller grus eller vad det nu är. Den är alltid med när jag kör häst.

Kliniker brukar ha om inte annat sandlåda, och visst, man kan halka på en isfläck under snö, även med brodd och även med sand.

Vi får se vad TS säger, om sand och ev brodd fanns och om hon såg omkulldrattandet, skulle ha en viss betydelse för mig om jag köpte häst eftersom en del skyller böjprovsreaktioner på lite allt möjligt som råkar hända precis innan, men så behöver det inte alls vara här.

Ingen kan ju veta om det var pga fallet (om det nu var något fall) som gör att hon ej gick igenom böjprovet. Är hon röntgad? om inte gör det innan du slutför köpet.

Tacksam för tips

Ett par frågor:

1.Va hästen skodd eller oskodd på det benet hon halkade med??

2. Om skodd, hade den låga brodd i skon, även tå brodd??

3. Vem lastade ur hästen, ägaren eller du som köpare??

4. Vad har ni kommit överens om vid leverans och "farans övergång"

Klart som fasen att hästen strax efter att den drattat omkull och slagit i kotan visar reaktion i kotan vid böjprov. Mände du för klinik Veterinären denna "fadees" och vad va i så fall den veterinärens omdömme??

Gör en ombesiktning om en vecka så är jag ganska säker på att den är u.a.

Slutligen: Det är alltid bra att innan man lastar ur sin häst vintertid först veta vilket halkgrepp hästen har vid urlastning, och inte minst på vilket underlag man lastar ur sin häst på. Det är jättelätt att märka om det är en isgata precis där man parkerat och det brukar alltid ngn stans i närheten finnas en mindre isig avlastningsyta. Korst sagt, man måste först tänka och sedan handla.

Hästen är oskodd så det var ju inte helt lätt att brodda... Självklart var det inte meningen att lasta ur hästen på värsta isgatan men olyckor händer ju.. Var kliniken parkering och isen var skymd av snö.

Jag var inte med då det är 40 mil bort, dock pratade jag med vet. som själv såg när hon trillade, och vi får en gratis ombesiktning pga detta. Hoppas man kan lita på vet. i alla fall, men man vet aldrig. Var ju ändå "deras" isgata som de hade som "avlastningsplats"..

Som sagt var inte jag med, vet. bedömer att detta är enda orsaken till hältan och att hästen är i bra form i övrigt, hade inget annat att anmärka på. Slarvigt av ägaren kan jag med tycka men man är ju ganska spänd och har kanske inte alla hästar hemma riktigt innan en besiktning, vad vet jag. Man vill ju att det ska gå bra och blir kanske lite nervös.

Så länge hästen inte gått igenom vet. besiktning och kontrakt är skrivet står allt ansvar på säljaren.

Hoppas också hon är UA nästa torsdag :)

Jag var inte med då det är 40 mil bort, dock pratade jag med vet. som själv såg när hon trillade, och vi får en gratis ombesiktning pga detta.

Bjuder kliniken på ombesiktningen som plåster på såren för att de: 1. Inte hade sandat på isen och 2. Inte,när det nu hade snöat eller snöade hade skottat bort snön från isen så att man inte såg att det var halt?:confused:

Antagligen för att de inte sett till att det var sandat där det varje dag lastas ett tio-tal hästar (atg-klinik).

Lycka till, men var försiktig....tycker ändå att det är lite skumt att en veterinär som ska arbeta hårt för brödfödan råkar vara ledig just då hästen halkar och just då stå och se ut genom fönstret.;)

Ja, jag vette tusan hur vet. såg det men det lät på henne som att hon sett i alla fall. I annat fall fanns det väl snöspår på hästen när den rest sig eller liknande, lät på vet. som att denne sett det med egna ögon/kollegas ögon kanske. Får höra igen hur det verkligen gick till, man blir ju efterklok och hör bara det som är viktigt just för stunden :)

Tack, ska hålla ögonen öppna för ev. "luringar".

Så länge hästen inte gått igenom vet. besiktning och kontrakt är skrivet står allt ansvar på säljaren.

Hoppas också hon är UA nästa torsdag :)

Vem då??? Menar du säljaren som ska vara UA nästa torsdag??:crazy:

Mitt råd är att om nu allt e OK nästa torsdag så ska DU göra en ombesiktning hos din klinik/Veterinär OMGÅENDE så snart hästen anlänt och farans övergång är tillskriven dig som köpare.

Jag skulle aldrig lita på en besikning, utförd av säljaren och säljarens Veterinär/klinik utan kräva kompletering med även köparens Veterinär/klinik för att det i framtiden inte ska leda till ngn konflikt.

Här är svångrem och hängslen att föredra, för båda parterna.

Lycka till och hoppas det löser sig.

Vem då??? Menar du säljaren som ska vara UA nästa torsdag??:crazy:

Mitt råd är att om nu allt e OK nästa torsdag så ska DU göra en ombesiktning hos din klinik/Veterinär OMGÅENDE så snart hästen anlänt och farans övergång är tillskriven dig som köpare.

Jag skulle aldrig lita på en besikning, utförd av säljaren och säljarens Veterinär/klinik utan kräva kompletering med även köparens Veterinär/klinik för att det i framtiden inte ska leda till ngn konflikt.

Här är svångrem och hängslen att föredra, för båda parterna.

Lycka till och hoppas det löser sig.

Men är det inte så att ansvaret för hästen övergår till köparen i samma stund som första hoven sätts på landgången och hästen är på väg till köparen? Kan ju hända att hästen skadar sig i transporten på väg hem till köparen och det är inte säljaren fel.

Antog att jag var tillräckligt tydlig med att byta stycke och tillägga att jag hoppas att HÄSTEN är ua nästa vecka, även om jag kanske inte uttryckte mig korrekt.

Vad tjänar det till om jag gör besiktning på hemmaklinik när jag köpt hästen då? Jag kan ju inte gärna lämna tillbaka henne för att hon kanske inte är ua då efter tex. den relativt långa transporten, när allt var bevisat ok när jag köpte henne? Det är mycket pengar det handlar om redan i dagsläget och kan jag inte få ut något av ytterligare en besiktning kommer jag definitivt inte göra en sådan. Tilläggas bör att jag själv valt vart hästen ska kollas..

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V