Gick omkull på gårdsplanen..

Sv: Gick omkull på gårdsplanen..

Precis, jag som köpare kan ju inte hävda att hästen var dålig på bes. hos säljare när hästen åkt lastbil 40 mil till mig. Hästen har ju gått igenom UA på klinik någon dag innan?

Precis, jag som köpare kan ju inte hävda att hästen var dålig på bes. hos säljare när hästen åkt lastbil 40 mil till mig. Hästen har ju gått igenom UA på klinik någon dag innan?

Eftersom det är en ATG klinik så skulle jag personligen lita på veterinären och om hästen går igenom nästa vecka så hade jag köpt den. Finns ju ingen anledning för en så pass stor klinik att fuska med intyg eller liknande.

Nä, det känns vä inte så troligt att de delar ut falska friskintyg.. Får vi hoppas. :)

Det är mycket pengar det handlar om redan i dagsläget och kan jag inte få ut något av ytterligare en besiktning kommer jag definitivt inte göra en sådan.

Är det dessutom mkt pengar det handlar om så kan ett blodprov avseende doping vara bra att tas som sedan frys ner. Om det blir tvist inom två år från köpekontraktets datum så kan blovprovet tas fram och analyseras om hästen vid vet besiktningen vid köpetillfället varit dopad med smärtstillande.

Visst är det överkurs med många har i ett senare skede efter köp ångrat sig enormt att så inte gjordes.

Varför lita på säljarens klinik,veterinär när man kan lita på sin egen???

Farans övergång kan skrivas att antingen övergår den på köparen i samma stund hästen sätter sin första hov på transporten från säljaren eller att farans övergång sker på köparen så snart hästen sätter ner sin sista hov från transporten på köparens mark.

Då är det upp till dig att ha sandat och lasta av den på isfritt underlag. Allt som sker under själva transporten slker på säljarens ansvar.

Varför skriver jag allt detta när alla andra i alla fall redan vet hur det förhåller sig??

Jag menar att besiktningen går på mycket pengar.. Hästen är ifs inte heller billig men som jag sa, vad får jag ut av en "hemma"besiktning när hästen redan är överskriven på mig? Jag har inte mer förtroende för min ATG-klinik här hemma än vad jag har för dem där uppe...

Liknande trådar

Ekonomi & Juridik För att göra en lång historia kort så har vi åkt in och ut på klinik i 6 månader med återkommande hälta. Vi har bytt veterinär 3 gånger...
Svar
18
· Visningar
2 451
Hästvård I mars månad hittade jag min häst ståendes på tre ben i boxen. Vi hade ett rent helvete med veterinären då jag, som vanligt, fick en...
2
Svar
32
· Visningar
10 663
Övr. Hund För några veckor sedan "räddade" jag 6 gamla produktionstackor, med avsikt att ge dem en lång och skön pensionärstid istället för att...
Svar
9
· Visningar
2 229
Senast: cambodia
·
Hästvård Behöver lite akut hjälp med råd... Köpte en 6-åring för ca 4-5 månader sedan, hopphäst importerad från Polen i årsskiftet till ett...
2
Svar
28
· Visningar
5 997
Senast: Luff
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Uppdateringstråd 30
  • Akvarietråden V