Gick igenom vet. besiktningen.

T

trullslitenmedtuff

hej.
Ponnyn min gick igenom veterinär besiktningen, allt var prefekt förutom hovsprickan, den har hon haft sedan hon föddes, d.v.s i 8 år, aldrig några men för den, har aldrig blivit större, är ngr. milimeter bre, går från kronranden & neråt, vet att en hovspricka som börjar uppefrån är värre en de som börjar nerifrån, men med tanke på att hon har gått barfota hela sitt liv & hovsprikan aldrig gjort sig påmind, så borde det väll inte vara så farligt nu?, jag skall j uendå, inte ha hennes om värsta tävlingshästen, men får se vad hovslagaren säger om det på måndag också, men vad tkr. ni ?
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

ja så länge hovslagaren tycker det inte finns några problem med det eller tycker det e bra så e det ingen fara om du köper ponnyn eller lånar den eller vad du ska göra men ha det under uppsikt! man vet aldrig med sånt..
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Du kommer garanterat få ett undantag för det i försäkringen. Det innebär att om en skada inträffar på den aktuella hoven som kan ha med sprickan att göra gäller inte försäkringen.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Har redan pratat med försäkringsbolaget, inga problme, de skrev inte ens en reservation på hoven & hovslagarem kommer på måndag, men han trro inte heller det är ng. fara.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Konstigt. Vilket försäkringsbolag har du?
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Så länge du är beredd på att risken finns att du måste betala lite mer för hovslagare, och kanske köpa ngt. extrafoder som är bra för hovarna så borde inte sprickan vara ett problem.

Men om du vet med dig att du är slarig med hovslagare, inte har pengar att lägga ut extra om ngt skulle hända osv. så bör du inte köpa hästen.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Jag skulle ALDRIG köpa en häst med hovproblem. Har haft flera kompisar som trott att det skulle vara ok och de hästarna hade bara lite problemhovar utan någon riktig skada.
Det KAN gå bra, men är hästen verkligen så perfekt på alla andra sätt att du måste ha just den?
Jag hade en ponny med perfekta hovar som jag bara behövde sko om var 10:e vecka, jag tittade på mina stackars kompisar som skodde var 4-6:e vecka med en massa specialbeslag etc och tyckte synd om dem och deras plånböcker.. Dessutom fick de ju "hål" i sitt träningsprogram hela tiden och missade en massa tävlingar (om du nu tänkt tävla).
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

När jag pratade med mitt föräkringsbolag Agria sa dom att dom gör undantag för allting som enl. vet. besiktning inte är normalt, och som det eventuellt kanske kan bli problem med i framtiden. Det var så dom förklarade min hästs undantag i försäkringen.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Men var det verkligen hovsprickor som det gällde då? En hovspricka är ju inte direkt onormalt även om det inte är önskvärt. En av mina hästar fick en hovspricka efter att ha slagit i kronranden på ett fast hinder. Det blev en störning i tillväxtzonen som gjorde att hon alltid hade en ytlig spricka men den påverka henne inte för fem öre och hon var aldrig halt, inte ens när det inträffade. Hade heller inga veterinära anmärkningar att det skulle varit onormalt. Har ponnyn haft det i 8 år utan att vara det minsta påverkad så lär den knappast bli det i framtiden heller, bäst är som alltid att föra över försäkringen när man köper häst/ponny istället för att nyteckna. :idea:

Jag hade inte brytt mig speciellt mycket beroende på sprickans utseende.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

En häst på ett stall jag jobbade på hade reservation för det iaf, det var iof en ganska stor spricka, men ändå... Och jag har ett undantag fortfarande i min försäkring för en grej som hände min häst när han var föl, han har aldrig varit halt och han är nu tolv år. Det är en förbroskning stor som en ärta typ på ena kotan efter att en pinne gått in där när han var 5 mån. Jag får fortfarande inte ta bort undantaget. Har prövat om det två gånger, men dom ger sej inte och säger att allt som är avvikande gör dom en reservation för.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

En hovspricka är det bäst att fylla med något fyllnadsmaterial, tex Equilox eller liknande. Fyller man så håller det ihop och hästen får inga problem med det.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

jag har oxå agria, har en häst med hovsprickor på båda fram. har ingen reservation på detta. varför skulle man få det?
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

om du behöver sko om var 10e vecka har du väldigt tur, har en häst me sämre hovar å få sko henne var 5-6e vecka å en med bra som kan gå 8v, 10 veckor e d nog inte många hästar som går om man vill ha fina å bra hovar. rekomenderar man inte att sko var 6-8e vecka?
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

prata med din hovslagare som sagt, för mig som har en häst med hovsprickor låter det inte så farligt. men visst man vill ju helst slippa ha dåliga hovar på sin häst.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Det var så hon som jag pratade med sa iaf, "allt som är avvikande gör vi en reservation för i försäkringen". Mkt möjligt att hon sa så för att slippa mitt tjat, men ändå. Och en hovspricka är ju en avvikande sak.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

ok. då förmodar jag att du hade en från agria ute å tittade på din häst. på den hästen som jag har som har hovsprickor tog jag bara över försäkringen, skickade in vetbes protokollet å höjde livförsäkringen. veterinären kommenterade bara min hästs hovar muntligt att man får vara noga med skoning. min andra häst som jag nytecknade nyligen skickade jag bara in vetbes protokollet ( ett holländskt) å så e hon helt försäkrad. hon har iof fina hovar..
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Jag krävde att dom skulle komma ut och kolla eftersom det var en så löjlig grej att göra undantag för, tyckte jag. Men dom gav sej inte i alla fall. Kanske beror på vilken försäkring man har med? Jag har Agria maximal, med utökad vet, vård.
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

Har oxå agria maximal , upp till 120.000kr vet å då ingår väl all medicin, akuttransport om ja inte minns fel. tror att det är det absolut bästa man kan ha inom agria, om man ska tro försäkringskvinnan, plus en avelsförsäkring. avelsförsäkringstillägget la jag till nu i sommras när hon blev dräktig, behövde inte skicka in något hälsotintyg alls. fick dock sänka livförsäkringen till hälften då det blir dyrt å ha 2st hästar försäkrade när den ena kostade runt 9500/året
 
Sv: Gick igenom vet. besiktningen.

låter som om vi har samma försäkring ivf. tråkigt att du fick reservation. men hade du fått anmärkning i veterinärprotokollet då?
 

Liknande trådar

Hästvård Bakgrund: Nu kommer en lååång historia, var beredda. Köpte min 8-åriga kallblodstravare i slutet på febr detta år. Han är skolad...
3 4 5
Svar
85
· Visningar
12 843
Senast: Lindon
·
Ekonomi & Juridik vill bara skriva av mig lite.. känner mig rätt besviken men samtidigt lite lättad.. Har kollat runt efter häst ett tag men har inte...
2 3
Svar
45
· Visningar
8 144

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

  • Tångbett dåligt?
  • Målbilder för trubbnosar.
  • Uppdateringstråd 30

Hästrelaterat

Omröstningar

  • Tvättstugedrama
Tillbaka
Upp