GHAAAAAAAAAAAA! Jag blir galen på dessa sadlar!

A

anna210

Är det någon mer här som har problem med att sadeln glider fram?
Håller på att prova sadlar nu och de som sitter helt perfekt när amn lägger på den sitter inte så himla bra efter en kort ridtur.
Sadlarna glider fram ca 4 cm och ligger då precis bakom bogbladet. :crazy:
Hästen är i normalhull men har ganska rund bröstkorg så sadelgjorden drar med sig sadeln framåt. :smirk:
(har en anatomisk gjord) men det verkar ju inte hjälpa...
Vad göra? någon som har tips?

tror inte ens det finns svanskappa till stor häst? :confused:
Tror inte hästen skulle acceptera en sådan heller... :crazy:

Jaaa, har du det problemet tycker jag att du ska ta ut en sadelmakare dem vet hur man ska göra med sånt där

Är det någon mer här som har problem med att sadeln glider fram?
Ja, jag.
Fast i mitt fall beror det nog mer på att min häst är väldigt betestjock för tillfället *suck*.... :smirk:

Visst finns det svanskappa till stor häst! Bl.a på Hööks.

Och med lite träning så vänjer sig de flesta hästar vid svanskappa. :)

Sadelmakaren och jag håller på att testa sadeln och det har gjorts lite ändringar så att det ska bli bättre vilket det också har blivit - men än är det inte helt perfekt.
Hur ät det egentligen? Ska sadeln sitta strax bakom bogbladet eller? har hört olika bud på det där.
En del säger 4-5 cm bakom bogbladet och en del säger att det inte är någon fara om den sitter strax bakom... :smirk: :confused:

Gör såhär: Känn efter var din hästs bogblad är, be någon lyfta upp hästens framben rakt upp och se vart bogbladet hamnar nu. Precis bakom bogbladet i det läget ska sadeln ligga.

Fattar du vad jag menar?

Jag har samma problem och jag använder svanskappa och det funkar jättebra. Jag har ett halvblod och det var inga problem att sätta på svanskappa hon reagerade inte alls faktiskt fast jag hade trott det. Jag har haft ute olika sadelmakare och dom har kommit fram till att jag har en svanskappehäst "tyvärr" hon har inte bara rund mage utan också en sådan form på bröstkorgen att sadlarna alltid kommer att åka fram.

Liknande trådar

Övr. Grenar Hej jag köpte 2019 en travare. 155cm hög på 16 år. såhär när jag ser tillbaka på det, så stod Trollet alltid inne i ladugården när jag...
2
Svar
34
· Visningar
4 977
Senast: Mia_R
·
Hästvård Hejsan! Jag tror att jag skriver här för att kunna bolla min oro med någon som har nya tankar och idéer att ta upp med veterinären:)...
9 10 11
Svar
216
· Visningar
23 149
Utrustning Varning för novell! Min ponny/häst har världssvår rygg och vi hittar inget som ligger bra.... Han är nu ganska omusklad, speciellt...
Svar
17
· Visningar
4 166
Senast: lillamy73
·
Utrustning Jag rider nu i min gamla Rössli som jag trivts väldigt bra i men på sistone upplever jag att min sits blivit sämre. Hästen är ung och...
Svar
14
· Visningar
2 703
Senast: mackan
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

• Hjälp
  • Misstänkt rävskabb
  • Uppdateringstråd 30