GG Betfiber Mix

the_connemara

Trådstartare
Den diskuteras ju till viss del i en annan tråd men tänkte det kanske är enklare med en egen?

Ni som testar, vad är bra/dåligt? Varför testade ni/vad gav ni innan? Gick ni tillbaka till tidigare foder eller ger ni betfibermixen fortfarande?

Idag ger jag min häst väldigt sparsamt med betfor, linfrökaka och hel havre. Kanske denna mix hade kunnat ersätta de tre fodermedlen? Jag är dock väldigt tveksam till blandningar generellt och gillar att ge "rena" fodermedel egentligen. Men denna verkade lite intressant, om man kan få reda på hur mycket av varje fodermedel de har i.
 
Sv: GG Betfiber Mix

Gillar det fodret hästen med, utmärkt nu när man vill att de ska få i sig extra vätska efter ridningen.
Låg stärkelsehalt och ganska lågt med socker men hade gärna haft lägre.
Bra med fibrer och protein.
Har jämfört sockret med andra fodersorter och ligger ung. på samma.
Jag tycker man får bra valuta för pengarna även när man jämför med dyra innemärken.
 
Sv: GG Betfiber Mix

Köpte det med tanken att slippa blanda flera fodermedel själv (då jag fodrar med flera av fodermedlen som ingår sen innan).
Hästen tycker om det, dock inte fodrat med det så länge så kan inte säga så mycket om det än. Skulle också gärna vilja veta hur mycket av varje fodermedel det innehåller, tycker mig dock minnas att jag läste nånstans att det är 50% betfor i
 
Sv: GG Betfiber Mix

Våra hästar tycker det smakar mycket bra, helt renslickade krubbor. Använder det istället för betfor då ena hästen inte ville äta betfor längre. Det suger i sig oljan hästarna får bra och har bra mängd protein. Våra hästar är pensionerade ridhästar och detta foder passar dom.

// Sanna
 
Sv: GG Betfiber Mix

blåser lite liv!

Jag har fodrat med det nu i sommar och gillar det, just för det går fort att blöttas upp.

Hur gör ni?
med vanlig betfor blötte jag på kvällen och han fick på morgonen funkar det med detta också?
Någon som provat?
 
Sv: GG Betfiber Mix

Har fungerat kanon på min pålle.
Han brukar bli lös i magen när vi går över från gräs till ensilage , men inte i år. På vintern häller jag över kokande vatten så det fort att få det mjukt.
 
Sv: GG Betfiber Mix

Jag brukar lägga det i blöt när jag kommer till stallet. Har jag brått blir det vamrvatten o då tar det inte många minuter för det att lösas upp, helst om man rör i det.
 
Puttar.

Ni som ger/gett detta foder, hur länge måste det stå i blöt minst innan utfodring? Några nackdelar? Gillar hästarna det? Behöver ha något att blanda mineraler med så hästarna kommer bara få runt 0,5 dl (mätt i torr mängd) var.
 
@trofé har för mig att det står på säcken att det ska blötas i minst en timme. Jag har använt det till mina hästar sen i september och är väldigt nöjd. Nackdelen skulle väl vara att det bara finns på Granngården och vi har såklart ingen Granngården i vår kommun.
 
@trofé har för mig att det står på säcken att det ska blötas i minst en timme. Jag har använt det till mina hästar sen i september och är väldigt nöjd. Nackdelen skulle väl vara att det bara finns på Granngården och vi har såklart ingen Granngården i vår kommun.[/QUOTE

Jag ringde Granngården igår för att fråga hur det låg till. För på informationen står det att det kan blötläggas upp till 2 timmar och 20 minuter. Jag fick till slut prata med en man som var ansvarig för foderutveckling som jag förstod det. Han sa att det räckte att blötlägga 10 min då det inte var några långa betfiber i deras produkt. Men att de valt att sätta en längre tid på påsen då han menade att en del köper deras produkt ibland och vanlig betfor ibland.
 
Fast det räcker INTE med tio minuter. Då har de inte löses upp alls i kallt alt ljummet vatten.

Det tar ett bra jäkla tag innan de är uppblötta. Så tio min - det är som ge det torrt med vatten på typ. Inget jag skulle ge, det sväller nämligen en hel del när det väl faller sönder och sväller.
 
Det låter ju inte alls bra! Vad konstigt att han sa så om det fortfarande är så hårt då som du beskriver.
 
Mest troligt har han aldrig provat blöta dem... De är verkligen stenhårda, jag blev förvånad första gången när jag kom efter 30 min och de fortfarande var "hårda i mitten". Nu har jag lärt mig att blöta minst 1.5 h i förväg om det är kallt vatten.
 
Mest troligt har han aldrig provat blöta dem... De är verkligen stenhårda, jag blev förvånad första gången när jag kom efter 30 min och de fortfarande var "hårda i mitten". Nu har jag lärt mig att blöta minst 1.5 h i förväg om det är kallt vatten.
Konstigt för han refererade till när de testat med olika blötläggning, men ser det ut som du säger "live" ute i stallet, så är det ju så!
 
Konstigt för han refererade till när de testat med olika blötläggning, men ser det ut som du säger "live" ute i stallet, så är det ju så!

Ja såvida jag inte har en extremt hård säck eller hur man ska säga, så är allt under 1 h blötläggning i kallvatten alldeles för lite. Om du vill kan jag ta ett kort hur det ser ut efter 10 min?
 
Ja såvida jag inte har en extremt hård säck eller hur man ska säga, så är allt under 1 h blötläggning i kallvatten alldeles för lite. Om du vill kan jag ta ett kort hur det ser ut efter 10 min?
Du får jättegärna visa hur det ser ut efter 10 minuter! Och kanske också när det stått i blöt den tiden som du tycker är ok för att ge det till hästarna.
 
Direkt
b100950.jpg


b100952.jpg


Efter 10 minuters blötläggning, fortfarande stenhårda. Bara lite av det yttersta som lösts upp
b100955.jpg



b100953.jpg
 
Efter 1 h, fortfarande hård kärna kvar
b100963.jpg


Efter 1.5 h - upplöst/uppblött och lite "geleklumpigt", färdigt att ge
b100964.jpg


b100965.jpg


Det är 1 dl betfibermix, så det sväller rätt bra och jag skulle inte vilja/våga ge det innan det är "klart".

@trofé
 

Liknande trådar

  • Låst
Foder & Strö Var och handlade foder idag, och fick då syn på följande produkt...
Svar
1
· Visningar
1 820
H
Foder & Strö Jag har på min ena häst fått problem med en stafylokockinfektion (aureus) som orsakade den värsta mugg/rasp och lymfangit på alla fyra...
2 3 4
Svar
75
· Visningar
9 956
Senast: orcide
·
D
Foder & Strö Min häst är 18 år i år och är väldigt pillig med maten. Inte bara att han är kräsen utan behöver verkligen ro om man vill han ska äta...
Svar
8
· Visningar
1 135
Senast: Centaur
·
D
Foder & Strö Det är så att min häst har börjat strunta i kraftmaten, och jag misstänker att han kanske är "övermättad" på nåt sätt. Har gett han 500g...
Svar
11
· Visningar
1 361
Senast: Dundret
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Stallpaddar mot svullna ben
  • Dressyrsnack 17
  • Köp av häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp