Ger snart upp att hitta medryttare

Dull

Trådstartare
Hur svårt ska det egentligen vara att hitta en vettig medryttare?
Hur gör man?
Jag ger snart upp.

Jag har två hästar som jag känner att jag inte hinner motionera riktigt så mycket som de skulle behöva och vill ha en medryttare som kan rida 2-4 pass i veckan i skogen.

Jag har skrivit noga i annonsen att det krävs en orädd ryttare som är vänlig men bestämd och att det absolut inte är några nybörjarhästar. Däremot behöver man inte vara någon duktig dressyrryttare eller så då hästarna bara ska motioneras i skogen.

Ändå har 95% av alla som dykt upp för provridning varit rena nybörjare. Vissa har jag skickat hem direkt då jag insett att de inte ens vet vad ett träns är och förväntat sig att jag ska lära dem rida. Andra har fått provrida men visat sig vara så osäkra att jag aldrig skulle våga släppa iväg dem ensamma med mina hästar.
Två tjejer har verkat jättebra och har fått bli medryttare men då har de kommit och ridit kanske 1 gång per månad och det funkar inte för mig att de inte kan hålla det de lovar.

Nu känner jag att jag vill inte utsätta mina hästar för alla dessa provridningar och olika ryttare, hästarna blir osäkra av alla olika ryttare som dyker upp i tid och otid.

Så, ni som har hittat en bra medryttare, hur har ni lyckats?

Jag har provat att ta betalt och att inte ta betalt. Fick rådet att ta betalt då man sållar bort oseriösa men det hjälpte ju inte alls...
 
Tror problemet är att bara rida i skogen, dom flesta vill få möjlighet att även träna och bli duktigare ryttare.

Här finns tyvärr ingen ridbana så det alternativet kan jag inte erbjuda.

Du menar alltså att det i princip inte finns ryttare som nöjer sig med att få rida ut i skogen ett par gånger i veckan?
Innan jag skaffade egna hästar så var jag mer än nöjd med det men tiderna förändras väl antar jag...
 
Här finns tyvärr ingen ridbana så det alternativet kan jag inte erbjuda.

Du menar alltså att det i princip inte finns ryttare som nöjer sig med att få rida ut i skogen ett par gånger i veckan?
Innan jag skaffade egna hästar så var jag mer än nöjd med det men tiderna förändras väl antar jag...

Det finns säkert sådana ryttare men som du märkt verkar de inte finnas så gott om dem. De som gör det har väl inte så stort intresse av att träna och är därmed inte så duktiga heller. Någon enstaka har väl tränat förut så de kan rida men kanske nöjer dig med skogsritter numera.

Jag själv tröttnar om jag inte kan få möjlighet att träna, d.v.s. det behöver vara varierad ridning för mig. Visst kan man träna dressyr i skogen också, men det blir lite knepigt om man vill använda sig av böjda spår.

Även om det inte finns någon ridbana så kanske det finns något fält där det är tillåtet att rida, eller att man kan åka iväg och träna? Så hade jag det vid en av de medryttarhästar jag hade.
 
Det finns säkert sådana ryttare men som du märkt verkar de inte finnas så gott om dem. De som gör det har väl inte så stort intresse av att träna och är därmed inte så duktiga heller. Någon enstaka har väl tränat förut så de kan rida men kanske nöjer dig med skogsritter numera.

Jag själv tröttnar om jag inte kan få möjlighet att träna, d.v.s. det behöver vara varierad ridning för mig. Visst kan man träna dressyr i skogen också, men det blir lite knepigt om man vill använda sig av böjda spår.

Även om det inte finns någon ridbana så kanske det finns något fält där det är tillåtet att rida, eller att man kan åka iväg och träna? Så hade jag det vid en av de medryttarhästar jag hade.

Tyvärr finns inga ängar som man får rida på häromkring.

Men jag kan ju tycka att om man inte vill rida i skogen och vet att man tröttnar så borde man kanske inte svara på annonsen från första början?
Samma sak om man är okunnig, osäker och nybörjare när det står tydligt i annonsen att det inte funkar.

Hur ska man forma sin annons för att träffa rätt personer?
 
Håller med. Och tillägger att jag tror att dom som endast vill rida i skogen vill ha rätt okomplicerade hästar.

Jag förstår. Men då borde man väl inte svara på annonsen när det står tydligt vad jag söker och vad som inte funkar?
 
Jag förstår. Men då borde man väl inte svara på annonsen när det står tydligt vad jag söker och vad som inte funkar?
Det kan man ju tycka. Vissa kanske vill testa ändå och vissa ser det nog tyvärr som ett gratis ridtillfälle. Krävs referenser innan provridning kanske kan vara en ide?
 
Det kan man ju tycka. Vissa kanske vill testa ändå och vissa ser det nog tyvärr som ett gratis ridtillfälle. Krävs referenser innan provridning kanske kan vara en ide?

Ja, jag får nog ställa mer frågor och vara bestämd redan innan de får komma hit. Men problemet som ändå kvarstår är hur jag ändå ska få någon vettigt, ärlig person intresserad? Eller det kanske bara är att ge upp att försöka hitta någon? :(
 
Ja, jag får nog ställa mer frågor och vara bestämd redan innan de får komma hit. Men problemet som ändå kvarstår är hur jag ändå ska få någon vettigt, ärlig person intresserad? Eller det kanske bara är att ge upp att försöka hitta någon? :(

Det är nog inte ett helt enkelt läge med hästar som kräver rutinerad ryttare och inga träningsmöjligheter. Du kan ju prova att försöka sprida infon om att du söker medryttare bland dina kontakter och bland ridskolor i trakten. Någon ridlärare kanske känner till någon duktig elev.
 
Det är nog inte ett helt enkelt läge med hästar som kräver rutinerad ryttare och inga träningsmöjligheter. Du kan ju prova att försöka sprida infon om att du söker medryttare bland dina kontakter och bland ridskolor i trakten. Någon ridlärare kanske känner till någon duktig elev.

Ja, det är väl så. :(
Det kanske inte alls är som förr då jag tyckte att det fanns gott om människor som ville rida men inte hade råd med egen häst och nöjde sig med skogsrundor.
 
Här finns tyvärr ingen ridbana så det alternativet kan jag inte erbjuda.

Du menar alltså att det i princip inte finns ryttare som nöjer sig med att få rida ut i skogen ett par gånger i veckan?
Innan jag skaffade egna hästar så var jag mer än nöjd med det men tiderna förändras väl antar jag...
Ja tiderna förändras, medryttare har ett större utbud av hästar idag att välja mellan vilket gör att hästägarna måste ha något att erbjuda för att få bra medryttare.
 
Det handlar om tillgång och efterfrågan. Du erbjuder inte tillräckligt mycket för den insats du önskar, duktiga ryttare vill ofta ha träningsmöjligheter, mediokra ryttare vill ha snälla okomplicerade hästar. Bor man avigt till, i ett hästtätt område etc så kan utbudet av medryttarhästar vara större än efterfrågan och då får man antingen fixa det själv eller förbättra villkoren exempelvis genom betalning, erbjuda folk att träna/tävla eller vad det kan vara som lockar.

Problemet är väl att det du är villig/kan erbjuda det som krävs för att hitta den rätta. Problemet kan också handla om information, att du inte nått ut till rätt kandidat med erbjudandet.
 
Det kanske inte alls är som förr då jag tyckte att det fanns gott om människor som ville rida men inte hade råd med egen häst och nöjde sig med skogsrundor.

Jag tror nog att det finns sådana människor. Jag är en rutinerad ryttare som vill rida i skogen, men jag hade inte svarat på din annons av två anledningar:

1. Dina formuleringar antyder att hästarna är komplicerade/svårridna, vilket avskräcker mig som är ute efter avkopplande skogsturer.

2. 2-4 gånger i veckan innebär ett ganska stort åtagande, och är för mycket för mig som bara vill komma ut i skogen en eller två gånger i veckan.

Jag kan tänka mig att det finns fler som resonerar som jag och som därför inte svarar på din annons. I synnerhet gäller det nog tyvärr den typ av person du söker, dvs. den som är mer hästkunnig/seriös.
 
Jag tror nog att det finns sådana människor. Jag är en rutinerad ryttare som vill rida i skogen, men jag hade inte svarat på din annons av två anledningar:

1. Dina formuleringar antyder att hästarna är komplicerade/svårridna, vilket avskräcker mig som är ute efter avkopplande skogsturer.

2. 2-4 gånger i veckan innebär ett ganska stort åtagande, och är för mycket för mig som bara vill komma ut i skogen en eller två gånger i veckan.

Jag kan tänka mig att det finns fler som resonerar som jag och som därför inte svarar på din annons. I synnerhet gäller det nog tyvärr den typ av person du söker, dvs. den som är mer hästkunnig/seriös.

Med 2-4 gånger menar jag just 2 till 4 gånger. Vill man rida 2 gånger är det helt ok, vill man rida 4 gånger är det lika ok. Bara man håller det vi kommer överrens om och inte säger att man ska rida 2 gången i veckan men bra dyker upp en gång i månaden.

De är inte svårridna utan väluppfostrade och lydiga. Dock är den ena tittig i skogen och hoppar gärna till för småsaker. Han är också väldigt envis och skulle inte lämna gården med en osäker ryttare på ryggen.

Den andra är inte 100% trafiksäker vilket också framgår tydligt i annonsen.

Så de är inte ett dugg svårridna utan det krävs bara en orädd, bestämd ryttare.
 
1. Dina formuleringar antyder att hästarna är komplicerade/svårridna, vilket avskräcker mig som är ute efter avkopplande skogsturer.

Framförallt där har du nog en poäng. Jag brukar dra mig för annonser som antyder att hästen är svår. Nu har jag ridit många hästar som enligt ägarna behöver en rutinerad ryttare. Jag vet inte om jag vill sätta stämpeln "rutinerad" på mig själv men dessa har inte varit svåra för mig.

Det är nog fler än jag som sviktar i självförtroendet vad gäller sin ridförmåga och inte vill råka ta sig vatten över huvudet så det har nog en viss betydelse hur man beskriver hästarna. Jag hör t.ex. inte till kategorin "orädd", utan är en feglort som sätter säkerheten högt och vet vad som kan hända om det skiter sig. Att jag inte hör till kategorin "orädd" betyder däremot inte att jag inte kan reda ut problem som uppstår, både på hästryggen och marken. Men någon måtta får det vara. För svåra situationer lämnar jag till andra.
 
Senast ändrad:
Med 2-4 gånger menar jag just 2 till 4 gånger. Vill man rida 2 gånger är det helt ok, vill man rida 4 gånger är det lika ok. Bara man håller det vi kommer överrens om och inte säger att man ska rida 2 gången i veckan men bra dyker upp en gång i månaden.

Skriv då i stället "två pass i veckan eller fler om medryttaren önskar" eller liknande så framgår det tydligare vad du menar.

Jag tror också att du kan fundera på hur du formulerar dig kring vad som krävs av ryttaren (se @Magiana s inlägg!) och hur hästarna är för att göra din annons mer rättvisande. Problemet att rena nybörjare kommer och provrider kan du lösa genom att du tar ett lite längre snack med de som är intresserade innan provridning i stället för att använda fantasieggande formuleringar som "absolut inga nybörjarhästar" och "orädd ryttare" i annonsen. Var tydlig med att medryttaren ska ha god ridvana, men se upp så att du inte får dina hästar att framstå som problemhästar!

Lycka till!
 
Med 2-4 gånger menar jag just 2 till 4 gånger. Vill man rida 2 gånger är det helt ok, vill man rida 4 gånger är det lika ok. Bara man håller det vi kommer överrens om och inte säger att man ska rida 2 gången i veckan men bra dyker upp en gång i månaden.

De är inte svårridna utan väluppfostrade och lydiga. Dock är den ena tittig i skogen och hoppar gärna till för småsaker. Han är också väldigt envis och skulle inte lämna gården med en osäker ryttare på ryggen.

Den andra är inte 100% trafiksäker vilket också framgår tydligt i annonsen.

Så de är inte ett dugg svårridna utan det krävs bara en orädd, bestämd ryttare.
Jag skulle inte nappa på din annons heller, ska jag rida ut så vill jag inte ha en häst som hoppar till för småsaker eller inte är trafiksäker. Jag har dessutom bara möjlighet att rida kvällstid i veckorna, så här på vintern så avstår jag definitivt frå icke trafiksäker eller hoppig häst ute i mörkret.

Annars är jag tämligen orädd och bestämd men i och för sig har jag egen häst, såjag räknas nog inte.
 
Jag skulle inte nappa på din annons heller, ska jag rida ut så vill jag inte ha en häst som hoppar till för småsaker eller inte är trafiksäker. Jag har dessutom bara möjlighet att rida kvällstid i veckorna, så här på vintern så avstår jag definitivt frå icke trafiksäker eller hoppig häst ute i mörkret.

Annars är jag tämligen orädd och bestämd men i och för sig har jag egen häst, såjag räknas nog inte.

Jag rider inte heller ut på hoppig eller ej trafiksäker häst i mörkret. Den senaste jag red var hoppig för småsaker ute, men det fanns upplyst ridbana att nyttja.
 
Det kan man ju tycka. Vissa kanske vill testa ändå och vissa ser det nog tyvärr som ett gratis ridtillfälle. Krävs referenser innan provridning kanske kan vara en ide?
Ja och en del har högre uppfattning om sin förmåga än vad som är verkligt. Eller tror inte att det som beskrivs som "ingen nybörjarhäst" behöver vara "så farligt".
 

Liknande trådar

Hästmänniskan Gammal användare, men vill gärna vara anonym så ingen som läser det känner sig utpekad. Jag har en lång historia i hästvärlden med egen...
Svar
11
· Visningar
781
Senast: Sassy
·
Hästhantering Detta är en ganska lång historia och jag kan ha svårt för att vara kort och koncist. 2022 blev mitt halvblod ensam och behövde...
3 4 5
Svar
99
· Visningar
14 729
Senast: Juli0a
·
Ridning Jag har letat efter en medryttarhäst sedan i somras men hittar ingen. Det är ett problem jag aldrig har haft förut och då har jag varit...
2 3
Svar
51
· Visningar
9 414
Senast: Magiana
·
Ridning Hej! Jag har ett sto på åtta år som jag haft i ganska precis två år. Innan jag köpte henne hade hon haft fem hem på tre år och lärt sig...
2
Svar
21
· Visningar
8 120

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp