Ger ni hästarna olja?

Sv: Ger ni hästarna olja?

7 dl rapsolja/dag. Blandar i Kraft groov eller krossad havre.

jag gav innan 2 dl rapsolja hästen blev blank och la på sig bättre, men nu har vi annat hösilage med lågt protein så det blir energiöverskott. Men han får en liten skvätt olja nu ändå.

Vad jag har hört..... så innehåller olja energi, men inte raps el majsoljan, kommer inte ihåg vilken det var nu men det kanske någon annan vet?

Rapsoljan är nedsättande för högpresterande individer.

Själv ger jag majsolja.

Jag ger Mariatistelolja till min kuse därför att;

MARIATISTELOLJA- Naturlig kallpressad tistelolja. Veg. oljor används framför allt för att höja energivärdet, för en glänsande hårrem eller av rent terapeutiska grunder. Jämfört med andra oljeväxter innehåller Mariatistelns frön den högsta andelen fleromättade fettsyror. De drar mindre syre ur blodet än mättade fettsyror och fyller tomma energiförråd bättre än andra energibärare.

Mariatistelolja har också en positiv inverkan på tillväxten, fruktbarheten och immunförsvaret. Oljan innehåller även vitaminer, provitaminer och mineraler och är därför en värdefull, naturlig leverantör av de här livsnödvändiga näringsämnena.

Mariatistelolja har också en positiv inverkan på tillväxten, fruktbarheten och immunförsvaret. Oljan innehåller även vitaminer, provitaminer och mineraler och är därför en värdefull, naturlig leverantör av de här livsnödvändiga näringsämnena.

Jobbigt med positiv inverkan på frukbarheten.
Tänk om mina valacker blir dräktiga:D

Ger min häst ca 1,5 dl majsolja/dag. Han får det för hullet och det har funkat bra:)

2 dl raps olja varje dag för att hålla hullet :crazy: och så ger det en fin glans i pälsen:p

Min har börjat få linfröolja 1 dl om dagen.

Hon har en känslig mage och behöver gå upp ytterligare lite i vikt därför får hon det samtidigt som hon får linfrökaka.

Visst kan du ge olja, helst majsolja då den är mest lämplig för hästar.
Ger du 2 dl/dag motsvarar det 0,6 kg havre. /Linda

Källhänvisning till fakta om att majsolja är mest lämplig för hästar, tack.

Går man på t ex Kraffts produkter är det INTE majsolja...

Det finns inga studier som visar på att majsolja är lämpligast eller att rapsolja är prestationsnedsättande!
PL

Jag har gett min islandshäst med eksem ca ½dl linfröolja per dag i ett år nu. Förra sommaren såg jag en betydlig förbättring med eksemet. Hoppas på ytterligare förbättring i år. Bonus är ju en superblank päls.

Det finns inga studier som visar på att majsolja är lämpligast eller att rapsolja är prestationsnedsättande!
PL

Men vet du om det finns några studier på att linfröolja skulle vara bra mot klåda eller är det bara något som "alla" tror? Och är det nån skillnad på att fodra med kallpressad och icke kallpressad linfröolja?

Ja det finns åtminstone en studie som visar på att omega-3 fettsyror hjälper mot sommarekzem. Linfröolja ligger väldigt högt i omega3 o rapsolja ganska högt, marina oljor ligger högre.
PL

Ja det finns åtminstone en studie som visar på att omega-3 fettsyror hjälper mot sommarekzem. Linfröolja ligger väldigt högt i omega3 o rapsolja ganska högt, marina oljor ligger högre.
PL

Tack för ditt svar men jag undrar fortfarande om det är skillnad på kallpressad och ickekallpressad? Har du någon uppfattning?

Jag ger min häst 1 dl rapsolja om dagen, han är väldigt blank och fin i pälsen men det har han varit även under en längre period som jag inte gav olja så jag vet inte om det är oljans förtjänst;)
Visste inte att linfröolja hjälper mot eksem, ni som ger det: ger ni det bara under "eksem perioden" eller året runt?

Jag har en "dum" fråga: Människor som äter nyttiga oljor kan gå ner i vikt, gäller det hästar också? Jag har en knubbig liten bponny med exem så jag hoppas på det...:crazy:

Jag vet inte om det finns ngt belägg för ditt påstående. Däremot vet man att en ketogen diet ger viktnedgång men det är en anna sak som diskuteras i Atkinsontråden.
PL

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 021
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
624
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka