Ger ni hästarna olja?

Sv: Ger ni hästarna olja?

Knapplån

Jag ger just nu min häst 3 dl Krafft oil (sojaolja), i syfte för att förbättra hullet och få honom att lägga på sig.

Fungerar det lika bra med vanlig sojaolja som man köper i libsmedelsaffären? Det borde ju bli betydligt billigare, skulle jag gissa. Men är Krafft oil särskilt lämpad för hästar så man ska fortsätta med den?

Min får 1/2 dl rapsolja, eller ca 1 dl under jan-april i år för att öka energintaget lite. Även någon matsked linfröolja.

Min får 3 dl rapsolja. Det är istället för spannmål då hon har haft både fång och korsförlamning. Fungerar bra, ökar mängden successivt.

Sara

Min 29 år gamla Isladshäst får 4dl rapsolja/dag.
Jag har valt Rapsolja dels för omega-3 och -6 fettsyrorna då han har sommareksem och dels för det låga priset.

Vanlig matolja får min springare.:) 1,5dl dag
Det fungerar bra på han, upplever han som piggare när han får det.
Förövrigt, ni som ger era hästar majsolja. Det är farligt för hästar! bara så att ni vet, slaggprodukterna från majsen.

självklart innehåller olja enegri, men är det någon som vet hur hästar kan bryta ner fetterna och tillgodogöra sig dem? männsikor och hästar har ju olika matsältningssystem, hästar bryter ju ner fibrer och tillgodogör sig energin í dem, det gör ju inte människor?
kan det vara så att fettet i oljan passerar genom hästen? i mitt gamla stall så gavs olja till ett par hästar för att de inte skulle få sandkolik, jag tror på vets inrådan.

någon som vet?

Jag undrar vad det är för skillnad att ge soja-,raps- resp majsolja till häst.[/QUOTE]

Skulle inte rekomendera sojaolja ur miljö synpunkt. Soja produseras inte i sverige utan stor del kommer från Sydamerika (om jag inte mins fel) och får transporteras över halva jorden. Tror inte det är någon större skillnad mellan oljorna näringsmässigt.

Det finns MASSA forskning på området. Olja är ju ett bra substitut till stärkelserika kraftfodermedel av flera anledningar. Det är mycket bra smältbarhet på oljan.

Sara

Jag ger paraffinolja till min häst. pga tidigare kolik.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 021
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
624
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka