Ger ni hästarna olja?

C

CidFidel

Ger ni era hästar någon olja som fodertillskott? Vilken olja i sådana fall? Hur mycket till hur stor häst? Har oljan den verkan ni önskar?

Sv: Ger ni hästarna olja?

*delvis knapplån*

Tycker ni att de får mer energi av oljan?

jag ger oljan mest för att min pålla är lite svårflörtad när det gäller foder... Men jag inbillarmig att pälsen blir blankare:D

Jag ger linfröolja, ungefär 1 dl/häst/dag. Det har visat sig att det fungerar mot klåda. Dessutom är hästarna blanka och fina, om det beror på linfröoljan eller något annat i fodret vill jag låta vara osagt.

Immer

Okej. Gillar din pålle oljan då ? Min herreman äter helst ingenting annat än havre, (utom grovfodret då! ) och tyvärr är den havre vi har inte av bästa kvalité energimässigt .. Därför funderar jag nu lite på om olja kan vara till hjälp! :idea:

Senast ändrad av en moderator:

Jag ger ca 2 dl olja till vardera stor häst. Tycker att de båda är glansiga och mjuka i pälsen, om det beror på oljan vet jag inte riktigt.

Har inte märkt någon energiökning.

Morötter ger energi och det borde väl en 'normal' häst äta? ;)

Linfröolja, c a 1 dl/dag (i betfor). Blank hårrem och energitillskott. Och det fungerar för dessa två ändamål.

japp, hon får 2 dl rapsolja om dagen för att öka i hullet bla och det har funkat bra för oss :)

Min får 3 dl majsolja om dagen, mest för att hon ska öka på hullet. Jag inbillar mig att det är skillnad på henne, jag vet inte om det faktiskt har blivit det.

Pälsen är i alla fall väldigt fin!

Jag ger Krafft oil, som är sojaolja. Det blev Kraffts olja eftersom jag inte vågade prova själv med billigare alternativ. Tänkte att de valt soja på Krafft av speciel anledning. :confused:
Ville ge tillskott för att hålla hullet på mitt fullbld-hvlbld.
Ger nu även Linfröolja då jag såg att det innehåller omega3 o omega6. Hon har fått klåda av fällning o för varmt täcke.
Jag har lite mer kunskap på hund/katt... som kan behöva tillskott av essentiella fettsyror för att hålla hud/päls fin. Samt för hjälp vid olika inflam sjukdom, ledbesvär etc. Det ska vara omega3 o omega6 i speciella förhållande. Raps-, majs-, eller sojaolja har inte dessa egenskarna.
Jag undrar vad det är för skillnad att ge soja-,raps- resp majsolja till häst.

Jag har börjat om igen med olja efter ett uppehåll...
ger min ca 1 dl majsolja/dag.
I kraffts foderrådgivningsböcker och i böcker av Christina Planck ges rådet att ge majs eller soja olja i första hand.

Märker att pälsen blivit blankare och finare igen.
En annan anledning att jag ger olja i krafftfodret är för att hjälpa balanserna i foderstaten på rätt kurs..
Har väldigt kraftig SRP halt i grovfodret.
Olja är ju ren energi.

Mina pållar får 1-2 dl rapsolja/dag, den ena för att hålla hullet, och båda för det är förebyggande mot korsförlamning....

Jag undrar vad det är för skillnad att ge soja-,raps- resp majsolja till häst.
Jag igen på tråden. Kanske HH vet detta??? Hoppas du läser denna tråden:bump:

Vad jag har hört..... så innehåller olja energi, men inte raps el majsoljan, kommer inte ihåg vilken det var nu men det kanske någon annan vet?

Vad jag har hört..... så innehåller olja energi, men inte raps el majsoljan, kommer inte ihåg vilken det var nu men det kanske någon annan vet?

Olja är energi. Om det är majs, raps, soja, solros, linfrö eller någon annan olja spelar ingen roll. All veg.olja är fett = energi.

Själv ger jag 3dl solrosolja för att sänka den höga kvoten.
Fett är dessutom en bra energikälla.
// Linda

På min linfröoljeflaska står det att man ska ge max 60 ml om dagen och ni andra ger flera dl. Vad är det för skillnad på linfröoljorna?

Liknande trådar

Foder & Strö Jag fick tips om att testa olja till häst för att underlätta med hullet. Jag började med 1/4 dl rapsolja och ökade till 1 dl/dag. Men...
2 3
Svar
45
· Visningar
2 021
Senast: skiesabove
·
Foder & Strö Har en häst som kissar ner hela boxen. Han är ute mellan 06-21 kan strö boxen med spån dagen efter är den nerpissad så måste strö boxen...
Svar
7
· Visningar
624
Foder & Strö Hej allihopa, Lyssnade på en intressant föreläsning som Eva Gudmundsson höll i här om dagen. Där berättade hon bland annat att hon...
2
Svar
21
· Visningar
2 000
Senast: Efwa
·
Foder & Strö Då min häst har FFV som vi inte får bukt på ska vi testa GastoGard. Dock går det inte att ge honom orala sprutor, har någon provat att...
Svar
5
· Visningar
570
Senast: AbCdE
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Tillbaka