Ger ni era åringar något mer än bara bete nu?

sommarvind

Trådstartare
Jag har mina på bete nu men jag tror inte att betet är jättekraftigt. (gammal ängsmark, kan de vara så att det är magert då?)

Sedan får dom granngårdens avelsmineraler.

jag har lagt ut lite hösilage som dom inte äter upp, utan bara pillar lite i då och då.

Ska man ge lusern för att säkerställa proteinkällan?

Sv: Ger ni era åringar något mer än bara bete nu?

Att se till att dom får protein är otroligt viktigt för framtida tillväxt och hållbarhet. Det finns proteinfoder som man kan komplettera med.

Självfallet.

Liter därav anledningen att jag skapade tråden.

Det finns ingen som kan svara på din fråga, utan att ha sett vare sig hästarna eller betet.
Vi tillskottsfodrar aldrig 1-åringarna förrens framåt september, men då är de i bra hull redan vid betessläpp, och vi har insådda åkermarksbeten, som konstgödslas både en och 2 ggr/år.

Att ge lusern till hästar som går på bete så här års känns lite fånigt, det innehåller ju knappast mer protein än betet.

Jag förstår. Detta är ju gammal mark som ej använts på år. Ser ej jätte saftigt ut men antar att dom ätit upp silaget om dom vart hungriga.:) Dom är i fint hull båda åringarna. Mineralerna ger jag mest för att säkra selentillskottet. Men hoppar över lusern då iallafall! Kan ju börja stödfodra fram i mitten på september istället.

Unghästar behöver gott om bete för att tillväxa optimalt. Det bästa man gör när det gäller unghäst och bete är att titta på deras hull. Då får du uppfattning om betet räcker eller inte. Sådant syns ganska fort. Att börja stödfodra mitten av september tycker jag låter väl sen. Man bör undvika låta hästarna trampa runt och beta i september.

Annars, titta på hullet och håll efter hagen så inga rator o dyl uppstår eller det blir överväxt. Åringar är inte speciellt bra på effektiv betning nämligen.

Varför menar du att man inte ska "låta unghästar trampa runt och beta i september"? :confused:

Ofta så är det ju då betet kan vara riktigt, riktigt fint.

För att hästarna förstör betet menar jag. Inget sagt att inte betet är fint, men vill man ha ett bra bete tills nässta år bör man inte låta hästarna gå där långt in på hösten. Gräset mår faktiskt inte bra av det då det. Men givetvis, du gör som du vill. Men vill man ha ut optimalt av sina marker så bör man plocka bort hästar i tid. Handlar om skötsel av bete.

Tja, september anser inte jag vara "långt in på hösten". Så kanske det är där du bor?
Vi plockar hem hästarna i månadskifte sept-okt, och då har gräset inte slutat växa, så nån risk för dålig tillväxt året därpå är det inte.

Fast det handlar inte om vart man bor, utan att växter börjar dämma upp tills vintern. Helt naturligt. Gräset kan stressas av betning in på hösten, så se upp för fång.

Liknande trådar

Foder & Strö Jag har en gammal ponny, 26 år, som har börjat få lite svårt att tugga hö (Duktig hästtandläkare har undersökt och bedömt.). Hon blev...
Svar
18
· Visningar
1 019
Katthälsa Har haft min katt i snart två månader och hon har haft lite problem med magen sen ett tag. När hon flyttade hit från katthemmet va hon...
Svar
14
· Visningar
1 481
Senast: Hazel
·
Hästvård Hej! Jag har ett sto som jag haft i 2år och har några bekymmer jag skulle vilja diskutera. Min häst är 5år gammal som under...
2
Svar
24
· Visningar
3 196
Senast: Ridinglady
·
Hästvård *Lång tråd* Vad är rimliga symptom på 1400 epg på en 7 månaders gammal unghäst? Väntar på svar på odling för att se om det är lilla...
Svar
9
· Visningar
1 107
Senast: Habina
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

• Tvättstugedrama