Ger fryst sperma sämre avkommor???

Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Kommer du ihåg vilka år det var ?

Här är citatet ursprungligen inlagt av Barabia (hoppas hon inte misstycker):

Citat från travronden: "Enligt paret Walmsley, som lagt ned stor möda på att underbygga sin tes, producerar alla hingstar och ston sina bästa avkommor vart fjärde år, i en naturlig cykel.

Stons bästa avkommor föds när hon är 6, 10, 14, 18, 22 år - och så vidare. Hingstarnas bästa avkommor föds när han är 7, 11, 15, 19 - och så vidare.

Låter det galet?

Kanske, men det är som sagt bara en avelsteori. Det finns alltid något "bevis" för de flesta av dessa.

I fallet cycle breeding kan du ju alltid plocka fram en häst du tycker står ut väldigt, och sedan räkna på hur gamla hans eller hennes föräldrar var när hästen ifråga föddes."


Och här är länken till tråden: http://www.bukefalos.com/f/showthread.php?t=747175
 
Senast ändrad av en moderator:
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

kl


En annan studie som har gjorts i USA som jag tyvärr ej har någon referens till själv har visat att de bästa galoppörerna föddes de år då det var väldigt torrt och varmt och magert bete. Jag har fått höra det från mina veterinärer då de varit på kurs där. Hästar från dessa årgångar har kunnat prestera signifikant bättre tider än andra årgångar och skelettförändringar som OCD var också signifikant mycket färre hos dessa hästar.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

Det här tycker jag är en intressant teori. Lyckas däremot inte få upp länken.
 
Sv: Ger fryst sperma sämre avkommor???

jag har fixat till länken nu, det hade smugit sig in ett extra http://
 
Puttar upp den här intressanta tråden för att se om man vet mer nu.

Jag som inte kan ngt om avel var glad att mitt sto var sist ut o fick en hel sats.
 
Pinfärskt. Fick vara med på tappningen som inte var så lätt då hingsten inte var särskilt intresserad. Sent på säsongen.
 

Liknande trådar

Trav Hur tänkte Anders Lindqvist här? Kan någon förklara? Så här skriver Anders: "Jag vill starta en viktig debatt (...) Jag...
2
Svar
24
· Visningar
2 897
Senast: missdragon
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

  • Födda 2022
  • Dressyrsnack 17
  • Bada med häst

Omröstningar

Tillbaka
Upp