Anders Lindqvists matematik

Sv: Anders Lindqvists matematik

Gah, vi betäckte ju naturligt med Suitcae i en del år. Där blev det inga världsstjärnor minsann.:angel:
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Så VAD är det som säger att "den snabbaste spermien" är "den snabbaste travhästen"? :eek:

Finns det några belägg för att dra den paralellen? :confused:

Jag tror det är viktigare att ha bra gener i sin spermie än att ha en snabb spermie. :idea:

Det var väl ungefär det jag sa, att den snabbaste spermien inte är den snabbaste hästen. Man måste ju självklart ha bra gener. Den snabbaste spermien bör ju vara den som är mest levnadsduglig.

Vad är din teori till att vissa hingstar har fantastiska toppår och andra år klart sämre avkommor. Måste det vara bara slumpen?
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Oavsett snabbaste eller levnadsdugligaste, så ser jag inte sambandet med bästa tävlingshästen. Inte heller säkert att den snabbaste är mest levnadsduglig.

Men nu har diskussionen vidgats rätt mycket och kommit ner på cellnivå. Intressant i och för sig, men om vi ska ta oss åter till utgångspunkten.

Är de svenskfödda avkommorna tillverkade med fryst sperma sämre tävlingshästar? Jag ser inga belägg för detta påstående som i mina ögon är helt felaktigt. När/Om någon kan bevisa motsatsen kan vi diskutera orsaken.

--

Varför olika kullar är olika bra? Ja, det kan finnas många orsaker. Slumpen är såklart en orsak, men jag tror den är mycket mindre än vad många tror. Om du har två helsyskon har de väl inte mer än 25% gemensamma anlag, om jag inte minns fel. Sedan finns det många miljöfaktorer som är viktiga, förutom stomaterial. Foder, uppfödning, träning m.m.
 
Sv: Anders Lindqvists matematik

Oavsett snabbaste eller levnadsdugligaste, så ser jag inte sambandet med bästa tävlingshästen. Inte heller säkert att den snabbaste är mest levnadsduglig.

Vad är det biologi handlar om om inte levnadsduglighet? ;)
Av naturen är fortplantningssystemet gjort för att "den starke skall överleva" - i spermiernas fall borde den starke vara den som är "snabbast på plats" för att befrukta ägget....
 

Liknande trådar

C
Avel Hittade en bloggartikel på travnet.se författad av Anders Lindqvist där han hävdar att flera med han är övertygade om att avkommor som...
2
Svar
27
· Visningar
3 499
Senast: axel
·

Bukefalos, Hästnyheter, Radannonser

Allmänt, Barn, Dagbok

Hund, Katt, Andra Djur

Hästrelaterat

Omröstningar

Tillbaka
Upp